Σε 48ωρη απεργία προχωρούν σήμερα και αύριο, 6 και 7 Νοεμβρίου, οι νοσοκομειακοί γιατροί σε όλη τη χώρα, στο πλαίσιο της πανελλαδικής κινητοποίησης που προκήρυξε η Ομοσπονδία Ενώσεων Νοσοκομειακών Γιατρών Ελλάδας (ΟΕΝΓΕ). Μαζί τους και οι εργαζόμενοι στα δημόσια νοσοκομεία, αλλά και οι εργαστηριακοί ιατροί, που προχωρούν σε στάση εργασίας και κλείσιμο των ιδιωτικών εργαστηρίων.
«Φτάσαμε στα όρια μας» – Στο δρόμο οι γιατροί του ΕΣΥ
Η απεργιακή κινητοποίηση συνοδεύεται από συγκέντρωση στο υπουργείο Υγείας, την Παρασκευή στις 12 το μεσημέρι, με τους γιατρούς να ζητούν συνάντηση με την πολιτική ηγεσία και ουσιαστικές λύσεις στα χρόνια προβλήματα του ΕΣΥ.
Οι γιατροί και οι υγειονομικοί κάνουν λόγο για εργασιακή εξάντληση, τραγική υποστελέχωση και χαμηλές αμοιβές, που αποθαρρύνουν τους νέους επαγγελματίες να ενταχθούν στο δημόσιο σύστημα.
Οι φωνές της ΠΟΕΔΗΝ και της ΟΕΝΓΕ
Η ΠΟΕΔΗΝ, που συμμετέχει στην πανυγειονομική κινητοποίηση, προγραμματίζει πορεία από την Πλατεία Μαβίλη προς το Μέγαρο Μαξίμου, τη Βουλή και το υπουργείο Υγείας.
Σε ανακοίνωσή της επισημαίνει ότι «οι ασθενείς ταλαιπωρούνται και τίθεται σε κίνδυνο η ζωή τους από τις ανεπάρκειες του Συστήματος», ενώ τονίζει πως «παρά τον υπερσύγχρονο εξοπλισμό που αποκτήθηκε, λείπουν τα χέρια για να λειτουργήσουν τα μηχανήματα».
Από την πλευρά της, η ΟΕΝΓΕ μιλά για «μίζερη πραγματικότητα», απορρίπτοντας την κυβερνητική ρητορική περί «ωραιοποίησης».
«Δεν είμαστε εμείς μίζεροι που διαμαρτυρόμαστε. Μίζερη είναι η πραγματικότητα που βιώνουμε καθημερινά στα νοσοκομεία», δήλωσε ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας, Γιάννης Γαλανόπουλος.
«Μισθοί πείνας» και εφημερίες χωρίς τέλος
Σύμφωνα με στοιχεία της ΟΕΝΓΕ, ένας ειδικευόμενος γιατρός αμείβεται με μόλις 5,38 ευρώ μεικτά την ώρα για τις εφημερίες του, ενώ ένας διευθυντής με 20-25 χρόνια προϋπηρεσίας λαμβάνει περίπου 8,4 ευρώ την ώρα.
Στα νοσοκομεία της περιφέρειας και στα νησιά, η υποστελέχωση έχει ξεπεράσει κάθε όριο, με γιατρούς να πραγματοποιούν περισσότερες εφημερίες απ’ όσες προβλέπει το πλαφόν του υπουργείου, την ώρα που υπάρχουν οριζόντιες περικοπές στις αποζημιώσεις.
«Υπάρχουν γιατροί που μετακινούνται από νοσοκομείο σε νοσοκομείο για να καλύψουν κενά. Οι λεγόμενοι “νομάδες γιατροί”. Αυτή η κατάσταση δεν μπορεί να συνεχιστεί», υπογραμμίζει ο κ. Γαλανόπουλος.
Κλειστά χειρουργεία και “φαύλος κύκλος” αναμονών
Η κατάσταση στα μεγάλα νοσοκομεία, όπως καταγγέλλει η ΟΕΝΓΕ, είναι οριακή:
-
100 από τις 210 χειρουργικές αίθουσες στην Αττική και
-
25 από τις 70 στη Θεσσαλονίκη παραμένουν κλειστές λόγω έλλειψης προσωπικού.
«Αν λειτουργούσαν οι κλειστές αίθουσες, μόνο στη Θεσσαλονίκη θα γίνονταν 15.000 περισσότερες επεμβάσεις τον χρόνο. Για αυτό χρειάζονται 25 αναισθησιολόγοι και 100 νοσηλευτές», τόνισε ο πρόεδρος της ΟΕΝΓΕ.
Η ΟΕΝΓΕ επισημαίνει ότι η κυβέρνηση προχωρά σε συγχωνεύσεις και κλείσιμο κλινικών, αντί για ενίσχυση του ΕΣΥ, ενώ οι πολίτες πληρώνουν ολοένα περισσότερο για τις υπηρεσίες υγείας, στρεφόμενοι στον ιδιωτικό τομέα.
«Δεν είπαμε ποτέ ότι το ΕΣΥ καταρρέει. Η κυβέρνηση πράγματι κάνει πράγματα – αλλά προς την αντίθετη κατεύθυνση από αυτή που χρειάζεται το δημόσιο σύστημα υγείας», σημειώνει ο κ. Γαλανόπουλος.
Η Ομοσπονδία καταγγέλλει ότι η μείωση των λιστών αναμονής στα χειρουργεία είναι τεχνητή, καθώς «οι ασθενείς που περίμεναν επί χρόνια στράφηκαν στον ιδιωτικό τομέα ή στα απογευματινά, επί πληρωμή, χειρουργεία».
Το μήνυμα των γιατρών
Η διήμερη απεργία, όπως τονίζει η ΟΕΝΓΕ, δεν έχει μόνο συντεχνιακό χαρακτήρα, αλλά στοχεύει να αναδείξει την πραγματική κατάσταση στα δημόσια νοσοκομεία και να πιέσει για ουσιαστικό σχέδιο ενίσχυσης του ΕΣΥ — με προσλήψεις, καλύτερες αμοιβές και αξιοπρεπείς συνθήκες εργασίας.
