Σκάνδαλο έχει ξεσπάσει στην Σερβία με την αστυνομία και οι υπηρεσίες πληροφοριών να χρησιμοποιούν προηγμένα κινητά εγκληματολογικά προϊόντα και άγνωστο spyware για να παρακολουθούν παράνομα δημοσιογράφους, περιβαλλοντικούς αγωνιστές και ακτιβιστές πολιτικών δικαιωμάτων, σύμφωνα με έκθεση. Η έκθεση της Διεθνούς Αμνηστίας αναφέρει ότι χρησιμοποιούνται κινητά εγκληματολογικά προϊόντα της ισραηλινής εταιρείας Cellebrite για το ξεκλείδωμα και την εξαγωγή δεδομένων από κινητές συσκευές ατόμων, οι οποίες έχουν μολυνθεί με ένα νέο σύστημα spyware Android, το NoviSpy.
Οι σερβικές αρχές χρησιμοποιούν «τεχνολογία επιτήρησης και ψηφιακές τακτικές καταστολής ως όργανα ευρύτερου κρατικού ελέγχου και καταστολής που στρέφονται κατά της κοινωνίας των πολιτών», σύμφωνα με την Ντινούσκα Ντισαναγιάκε της Διεθνούς Αμνηστίας , η οποία συνέταξε την έκθεση.
Η έκθεση τεκμηριώνει τον τρόπο με τον οποίο οι σερβικές αρχές χρησιμοποίησαν προϊόντα Cellebrite για να επιτρέψουν μολύνσεις από λογισμικό κατασκοπείας NoviSpy σε κινητά τηλέφωνα δημοσιογράφων και ακτιβιστών, συμπεριλαμβανομένων – σε τουλάχιστον δύο περιπτώσεις – κατά τη διάρκεια συνεντεύξεων από την αστυνομία.
Ένας Σέρβος ερευνητής δημοσιογράφος, ο Σλάβιτσα Μιλάνοβ, συνελήφθη για σύντομο χρονικό διάστημα από την αστυνομία τον Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους με το πρόσχημα ενός τεστ οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ. Το τηλέφωνο Android του ήταν απενεργοποιημένο όταν το παρέδωσε και δεν του ζήτησαν ποτέ τον κωδικό πρόσβασης.
Μετά την απελευθέρωσή του, ο Σλάβιτσα παρατήρησε ότι το τηλέφωνό του, που έμεινε στη ρεσεψιόν του αστυνομικού τμήματος, φαινόταν ότι είχε παραβιαστεί και τα δεδομένα του ήταν απενεργοποιημένα. Η ανάλυση από το εργαστήριο της Αμνηστίας έδειξε ότι ένα προϊόν Cellebrite το είχε ξεκλειδώσει και το NoviSpy είχε εγκατασταθεί.
Αναμένονται εξελίξεις στο Βελιγράδι καθώς πιθανότατα εμπλέκονται και κυβερνητικοί αξιωματούχοι.
