Ο υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ, Μάρκο Ρούμπιο, μετέβη στη Σαουδική Αραβία για συνομιλίες με τον ουκρανό ομόλογό του, Αντρίι Σιμπίχα, λίγες ημέρες μετά την απόφαση του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ να αναστείλει τη στρατιωτική βοήθεια προς την Ουκρανία. Η Ουάσιγκτον φαίνεται να αναπροσαρμόζει τη στρατηγική της στη ρωσο-ουκρανική σύγκρουση, με τον Ρούμπιο να επιδιώκει την προώθηση της ειρήνης μεταξύ των δύο χωρών.
Κατά την παραμονή του στην Τζέντα, ο επικεφαλής της αμερικανικής διπλωματίας αναμένεται να συναντηθεί και με τον σαουδάραβα πρίγκιπα διάδοχο, Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν, σε μια προσπάθεια να ενισχύσει τη συνεργασία ΗΠΑ – Σαουδικής Αραβίας. Στη συνάντηση θα συμμετάσχουν επίσης ο Ουκρανός πρόεδρος, Βολοντίμιρ Ζελένσκι, καθώς και ο Αμερικανός ειδικός απεσταλμένος για τη Μέση Ανατολή, Στιβ Γουίτκοφ.
Η αλλαγή στάσης της Ουάσιγκτον έναντι της Ουκρανίας έγινε σαφής μετά την έντονη λογομαχία μεταξύ των προέδρων Τραμπ και Ζελένσκι στον Λευκό Οίκο τον περασμένο μήνα. Η μη υπογραφή συμφωνίας για τα ουκρανικά ορυκτά, σε συνδυασμό με τη διακοπή στρατιωτικής βοήθειας και ανταλλαγής πληροφοριών, δείχνουν μια σαφή μετατόπιση στην αμερικανική πολιτική.
Μετά τη Σαουδική Αραβία, ο Ρούμπιο θα ταξιδέψει στον Καναδά για τη σύνοδο των υπουργών Εξωτερικών της G7, όπου θα συζητηθούν οι παγκόσμιες γεωπολιτικές εξελίξεις.
Συλλήψεις και εντάσεις στο εσωτερικό των ΗΠΑ
Την ίδια στιγμή, εντάσεις καταγράφονται στις ΗΠΑ με τη σύλληψη του Παλαιστίνιου φοιτητή Μαχμούντ Χαλίλ, ο οποίος είχε πρωταγωνιστήσει στις περυσινές φιλοπαλαιστινιακές διαδηλώσεις στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια της Νέας Υόρκης. Ο Χαλίλ, που λειτουργούσε ως διαπραγματευτής μεταξύ των διαδηλωτών και της πανεπιστημιακής διοίκησης, συνελήφθη από πράκτορες του υπουργείου Εσωτερικής Ασφαλείας. Η σύλληψή του φαίνεται να συνδέεται με την υπόσχεση του προέδρου Τραμπ να προχωρήσει σε απελάσεις ξένων φοιτητών που είχαν συμμετάσχει σε αντίστοιχες κινητοποιήσεις.
Το συνδικάτο των εργαζόμενων φοιτητών του Κολούμπια αντέδρασε έντονα, ενώ η σύζυγος του Χαλίλ, Αμερικανίδα πολίτης, απέφυγε να σχολιάσει το περιστατικό. Μέχρι στιγμής, δεν έχουν δοθεί επίσημες εξηγήσεις από την κυβέρνηση σχετικά με τους λόγους της σύλληψης.
Παράλληλα, το υπουργείο Εσωτερικής Ασφαλείας ανακοίνωσε τη χρήση ανιχνευτών ψεύδους για τους εργαζομένους του, με στόχο τον εντοπισμό διαρροών εμπιστευτικών πληροφοριών. Σύμφωνα με την υπουργό Κρίστι Νόεμ, δύο εργαζόμενοι του υπουργείου διέρρευσαν κρίσιμες πληροφορίες, με αποτέλεσμα να τεθούν σε κίνδυνο επιχειρήσεις επιβολής του νόμου. Οι υπεύθυνοι αντιμετωπίζουν ποινές κάθειρξης έως 10 ετών.
Η αμερικανική κυβέρνηση, υπό την ηγεσία Τραμπ, φαίνεται να υιοθετεί σκληρότερη στάση τόσο στην εξωτερική όσο και στην εσωτερική πολιτική, με επιπτώσεις σε πολλαπλά επίπεδα.
Διαβάστε περισσότερα
Στη Σαουδική Αραβία ο Ρούμπιο για κρίσιμες συνομιλίες με τον Ουκρανό ομόλογό του
