Τα άμεσα σχέδια του Αμερικανού προέδρου, Ντόναλντ Τραμπ, στοχεύουν σε μεγάλες αλλαγές στο Στέιτ Ντιπάρτμεντ, καθώς και σε κατάργηση διαφόρων υπηρεσιών και θέσεων και προγραμμάτων.
Συγκεκριμένα στο Στέιτ Ντιπάρτμεντ, υπάρχουν ορισμένες υπηρεσίες, τις οποίες ο Τραμπ θεωρεί πλεονάζουσες, αλλά και ορισμένα προγράμματα που, δεν ευθυγραμμίζονται με τα αμερικανικά συμφέροντα και θέλει να τα καταργήσει.
Ο υπουργός Εξωτερικών Μάρκο Ρούμπιο, τόνισε χαρακτηριστικά: «Η προσέγγιση αυτή θα ενδυναμώσει το υπουργείο εξ αρχής, από τις υπηρεσίες μέχρι τις πρεσβείες. Υπηρεσίες που αφορούν συγκεκριμένες περιοχές θα συγχωνευτούν για να αυξηθεί η λειτουργικότητα, οι πλεονάζουσες υπηρεσίες θα καταργηθούν και μη νομοθετημένα προγράμματα που δεν συνάδουν με τα θεμελιώδη εθνικά συμφέροντα της Αμερικής θα πάψουν να υπάρχουν».
Όπως ο ίδιος εξήγησε: «Η αναδιοργάνωση αποτελεί μέρος της ατζέντας του προέδρου Τραμπ που θέτει “Πρώτα την Αμερική”. Το έργο του υφυπουργού Πολιτικής Ασφάλειας, Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και Δημοκρατίας θα το αναλάβει ένας νέος Συντονιστής για την Ξένη Βοήθεια και τις Ανθρωπιστικές Υποθέσεις».
Την ώρα που ένα υψηλόβαθμο στέλεχος του Στέιτ Ντιπάρτμεντ είπε ότι ο Οργανισμός για τη Διεθνή Ανάπτυξη (USAID) θα ενταχθεί στο υπουργείο, ο Μάρκο Ρούμπιο τον χαρακτήρισε «γραφειοκρατικό και ανίκανο να εκτελέσει τη βασική διπλωματική αποστολή του σε αυτή τη νέα εποχή μεγάλου ανταγωνισμού».
Σύμφωνα με τα όσα είπε, το ίδιο στέλεχος Στέιτ Ντιπάρτμεντ, πολλές λειτουργίες του USAID θα ανατεθούν σε περιφερειακές υπηρεσίες του υπουργείου.
Οι αλλαγές αυτές έχουν προκαλέσει ανησυχία στους διπλωματικούς κύκλους, με ορισμένους να εκφράζουν φόβους για την αποτελεσματικότητα της αμερικανικής διπλωματίας και την ικανότητα των ΗΠΑ να ανταποκριθούν στις παγκόσμιες προκλήσεις.
