Τα διπλωματικά μέσα είναι ο μόνος δρόμος προς μια μακροπρόθεσμη λύση του πυρηνικού προγράμματος του Ιράν, δήλωσε σήμερα ο εκπρόσωπος του γαλλικού υπουργείου Εξωτερικών, λίγες ώρες πριν από μια συνάντηση για το θέμα στη Γενεύη.
Οι υπουργοί Εξωτερικών της Γερμανίας, της Γαλλίας και του Ηνωμένου Βασιλείου θα συναντηθούν με τον Ιρανό ομόλογό τους, Αμπάς Αραγτσί, στη Γενεύη σήμερα το απόγευμα με στόχο την «επανέναρξη διαλόγου για την επίτευξη μιας σταθερής και σοβαρής συμφωνίας», δήλωσε ο Κριστόφ Λεμουάν στο δίκτυο Cnews.
«Πρόκειται για μια εξαιρετικά σημαντική συνάντηση», πρόσθεσε, τονίζοντας ότι αυτή συγκεντρώνει την ομάδα τριών ευρωπαϊκών χωρών που συμμετείχαν σε διαπραγματεύσεις με τους Ιρανούς από την αρχή.
«Το πυρηνικό πρόγραμμα του Ιράν είναι ένα θέμα που απασχολεί τη διπλωματία εδώ και 20 χρόνια», σημείωσε. «Είναι ένα σοβαρό ζήτημα και η ιστορία δείχνει ότι ο μόνος τρόπος για να αναγκαστεί μια χώρα να σεβαστεί τις υποχρεώσεις της βάσει της Συνθήκης για τη μη Διάδοση των Πυρηνικών Όπλων είναι μέσω της διπλωματίας», είπε.
«Οι στρατιωτικές λύσεις δεν είναι μακροπρόθεσμες λύσεις», υπογράμμισε, προσθέτοντας ότι η διεθνής κοινότητα δεν θα μπορούσε «να διακινδυνεύσει στρατιωτικές επιχειρήσεις που θα μπορούσαν να ξεφύγουν από τον έλεγχο σε μια περιοχή που είναι ήδη εξαιρετικά, εξαιρετικά εύφλεκτη».
«Ναι, το Ιράν είναι μια αποσταθεροποιητική χώρα» και «το πυρηνικό του πρόγραμμα και το πρόγραμμα βαλλιστικών πυραύλων αποτελούν πραγματικές απειλές», αλλά η διπλωματική δράση παραμένει ο δρόμος προς τα εμπρός, είπε.
«Κάνουμε αυτό που δεν μπορούν οι ΗΠΑ, καθόμαστε να συζητήσουμε με τους Ιρανούς»
Οι υπουργοί Εξωτερικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μεταξύ των οποίων και ο Βρετανός Ντέιβιντ Λάμι, μεταβαίνουν σήμερα στη Γενεύη για να συναντήσουν τον Ιρανό ομόλογό τους.
Ένας Ευρωπαίος διπλωμάτης μίλησε για τη σημασία των συνομιλιών, δηλώνοντας στο πρακτορείο Reuters: «Οι Ιρανοί δεν μπορούν να καθίσουν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με τους Αμερικανούς, ενώ εμείς μπορούμε. Θα τους πούμε να επιστρέψουν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων για να συζητήσουν το πυρηνικό ζήτημα πριν φτάσουμε στο χειρότερο σενάριο, εκφράζοντας παράλληλα τις ανησυχίες μας για τους βαλλιστικούς πυραύλους τους, την υποστήριξή τους προς τη Ρωσία και την κράτηση των πολιτών μας».
Δύο διπλωμάτες δήλωσαν επίσης στο Reuters ότι δεν υπάρχουν μεγάλες προσδοκίες για σημαντική πρόοδο στη Γενεύη, αλλά ότι είναι ζωτικής σημασίας να υπάρξει διάλογος με το Ιράν, διότι μόλις σταματήσει ο πόλεμος, το πρόβλημα του ιρανικού πυρηνικού προγράμματος θα παραμείνει άλυτο.
Ένας Ιρανός αξιωματούχος δήλωσε επίσης στο Reuters ότι η Τεχεράνη πάντα χαιρέτιζε τη διπλωματία: «Το Ιράν παραμένει προσηλωμένο στη διπλωματία ως τη μόνη οδό για την επίλυση των διαφορών — αλλά η διπλωματία δέχεται επίθεση».
Πεζεσκιάν: Μόνος τρόπος να τερματιστεί ο πόλεμος είναι να «σταματήσουμε άνευ όρων» την επιθετικότητα του Ισραήλ
Το Ιράν «πάντα επιδίωκε την ειρήνη και την ηρεμία», δήλωσε την Παρασκευή ο πρόεδρος της χώρας, Μασούντ Πεζεσκιάν.
«Πάντα επιδιώκαμε την ειρήνη και την ηρεμία, αλλά υπό τις παρούσες συνθήκες, ο μόνος τρόπος για να τερματιστεί ο επιβληθείς πόλεμος είναι να «σταματήσουμε άνευ όρων» την επιθετικότητα του εχθρού και να παράσχουμε μια οριστική εγγύηση για να τερματιστούν για πάντα οι ενέργειες των Σιωνιστών τρομοκρατών. Διαφορετικά, οι απαντήσεις μας στον εχθρό θα είναι πιο σκληρές και πιο θλιβερές» τόνισε στο X ο Πεζεσκιάν.
Θυμίζεται πως ο Ντόναλντ Τραμπ είχε ζητήσει την «άνευ όρων» παράδοση του Ιράν νωρίτερα αυτή την εβδομάδα, ενώ το Ισραήλ δήλωσε ότι στόχος του είναι να εμποδίσει το Ιράν να κατασκευάσει πυρηνικό όπλο.
ما همواره در پی صلح و آرامش بودهایم، اما در شرایط فعلی تنها راه پایان جنگ تحمیلی، «توقف بیقید و شرط» تجاوز دشمن و تضمین قطعی برای پایان ماجراجوییهای تروریستهای صهیونیستی برای همیشه است.
در غیر این صورت پاسخهای ما به دشمن سختتر و پشیمانکنندهتر است.— Masoud Pezeshkian (@drpezeshkian) June 20, 2025
Για ζημιές σε πέντε ιρανικά νοσοκομεία μιλά η Ερυθρά Ημισέληνος
Πέντε νοσοκομεία στο Ιράν έχουν υποστεί ζημιές ως αποτέλεσμα ισραηλινών επιθέσεων, σύμφωνα με δηλώσεις του επικεφαλής της Ερυθράς Ημισελήνου της χώρας σε συνέντευξη που παραχώρησε σε κρατικά μέσα ενημέρωσης. Δεν είναι σαφές ποια ακριβώς εγκαταστάσεις επλήγησαν και πότε συνέβησαν οι ζημιές.
Σύμφωνα με τον κρατικό πρακτορείο ειδήσεων IRNA, ο Pirhossein Kolivand δήλωσε την Παρασκευή ότι τα τζάμια των παραθύρων έσπασαν και οι ασθενείς αντιμετώπισαν αναπνευστικά προβλήματα λόγω του καπνού από τις εκρήξεις. Ανέφερε, ακόμα, ότι τα νοσοκομεία δεν ήταν άμεσος στόχος, αλλά ότι η ομάδα βοήθειας θα θέσει το ζήτημα των περιστατικών ενώπιον διεθνών εισαγγελέων, καθώς η επίθεση σε νοσοκομεία κατά τη διάρκεια συγκρούσεων αποτελεί παραβίαση του διεθνούς ανθρωπιστικού δικαίου.
«Ενημερώσαμε με σχετικό έγγραφο τους διεθνείς οργανισμούς για τις επιθέσεις του ισραηλινού καθεστώτος, οι οποίες είναι αντίθετες με τις διεθνείς αρχές», δήλωσε ο Kolivand στο IRNA.
Το Ισραήλ δήλωσε επίσης ότι ένα από τα μεγαλύτερα νοσοκομεία του, το Ιατρικό Κέντρο Σορόκα, υπέστη ζημιές από ιρανική επίθεση την Πέμπτη. Το Ιράν αρνήθηκε τις ισραηλινές κατηγορίες για σκόπιμη επίθεση στην εγκατάσταση.
