Ο Ουκρανός πρόεδρος Βολοντίμιρ Ζελένσκι δήλωσε έτοιμος να συνομιλήσει απευθείας με τον Ρώσο πρόεδρο Βλαντίμιρ Πούτιν, προκειμένου να υπάρξει πρόοδος στην επίτευξη κατάπαυσης του πυρός. Στο βραδινό του διάγγελμα, αποκάλυψε ότι ο γραμματέας του Συμβουλίου Ασφαλείας της Ουκρανίας πρότεινε νέα συνάντηση με τη ρωσική πλευρά, εντός της επόμενης εβδομάδας.
Αδιέξοδο στον προηγούμενο διάλογο
Η ημερομηνία της συνάντησης δεν έχει ακόμη οριστεί, ωστόσο ο Ζελένσκι επεσήμανε πως «μια συνάντηση στο ανώτατο επίπεδο είναι αναγκαία για να διασφαλιστεί η ειρήνη». Τόνισε ακόμη ότι οι διαπραγματεύσεις θα πρέπει να ενταθούν, με στόχο τη σταθερή κατάπαυση του πυρός.
Η τελευταία, χωρίς αποτέλεσμα, επαφή μεταξύ των δύο πλευρών πραγματοποιήθηκε τον Ιούνιο. Η Ρωσία είχε τότε ζητήσει από την Ουκρανία να αποδεχθεί την απώλεια τεσσάρων επαρχιών και να αποκηρύξει τη δυτική στρατιωτική υποστήριξη. Το Κίεβο απέρριψε τις απαιτήσεις, χαρακτηρίζοντάς τις «τελεσίγραφα» και κατηγόρησε τη Μόσχα για προσχηματική στάση.
Τραμπ πιέζει – Το Κρεμλίνο επανέρχεται
Ακολούθως, στις αρχές Ιουλίου, η Ρωσία εμφανίστηκε πιο διαλλακτική. Το Κρεμλίνο δήλωσε ανοιχτό σε νέες διαπραγματεύσεις, έπειτα από δηλώσεις του Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος απείλησε με κυρώσεις και ανακοίνωσε την επανέναρξη αποστολής όπλων προς το Κίεβο, με τη στήριξη των χωρών του ΝΑΤΟ.
Οι προηγούμενες διαδοχικές επαφές των δύο πλευρών στην Κωνσταντινούπολη είχαν ως μοναδικό χειροπιαστό αποτέλεσμα την ανταλλαγή αιχμαλώτων και πεσόντων. Καμία ουσιαστική πρόοδος δεν έχει σημειωθεί μέχρι στιγμής στο βασικό ζήτημα της ειρήνευσης.
