ΗΠΑ:Η ανάπτυξη οπλισμένων δυνάμεων της Εθνοφρουράς στην Ουάσιγκτον, έπειτα από απόφαση του Ντόναλντ Τραμπ, προκαλεί έντονες αντιδράσεις και ανοίγει νέο γύρο πολιτικής αντιπαράθεσης στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Οπλισμένοι στρατιώτες στους δρόμους της πρωτεύουσας
Περίπου 2.200 μέλη της Εθνοφρουράς έχουν πλέον λάβει εντολή να φέρουν τον υπηρεσιακό τους οπλισμό, με αυστηρές οδηγίες να κάνουν χρήση βίας μόνο σε περιπτώσεις άμεσης απειλής για τη ζωή. Πρόκειται για μια εξέλιξη που αλλάζει τα δεδομένα στην ομοσπονδιακή πρωτεύουσα, καθώς παραδοσιακά οι έφεδροι της Εθνοφρουράς ενεργοποιούνται σε φυσικές καταστροφές ή έκτακτες ανάγκες, και όχι για την καταπολέμηση εγκληματικότητας ή διαδηλώσεων.
Το αφήγημα Τραμπ και οι αντιδράσεις
Ο Αμερικανός πρόεδρος υποστηρίζει ότι η Ουάσιγκτον έχει «εισβληθεί από συμμορίες» και ότι η στρατιωτική παρουσία είναι αναγκαία για την αποκατάσταση της τάξης. Στατιστικά στοιχεία της αστυνομίας δείχνουν πάντως μείωση των βίαιων εγκλημάτων από το 2023 στο 2024, κάτι που έρχεται σε αντίθεση με τους ισχυρισμούς του.
Δημοκρατικοί αξιωματούχοι κατηγορούν τον Τραμπ ότι «κατασκευάζει κρίσεις» για να δικαιολογήσει την αποστολή στρατευμάτων σε πόλεις που ελέγχονται από το κόμμα τους, όπως η Ουάσιγκτον, το Σικάγο και η Νέα Υόρκη. «Δεν θα επιτρέψουμε σε έναν δικτάτορα να επιβάλει τη θέλησή του», τόνισε χαρακτηριστικά ο κυβερνήτης του Μέριλαντ, Γουές Μουρ.
Επέκταση της στρατιωτικής παρουσίας
Ήδη από τα μέσα Αυγούστου στρατιωτικά οχήματα και δυνάμεις έχουν αναπτυχθεί σε κομβικά σημεία της πρωτεύουσας, ενώ αντίστοιχες επιχειρήσεις είχαν προηγηθεί στο Λος Άντζελες τον Ιούνιο. Ο Τραμπ έχει απειλήσει ότι «οι επόμενες» πόλεις που θα δουν στρατεύματα στους δρόμους θα είναι η Βαλτιμόρη, το Σικάγο και η Νέα Υόρκη.
Παράλληλα με την Εθνοφρουρά, στην Ουάσιγκτον βρίσκονται ήδη πράκτορες του FBI, της ICE και της DEA, ενισχύοντας το κλίμα έντονης στρατιωτικοποίησης της αμερικανικής πρωτεύουσας.
Πολιτικό θερμόμετρο στα ύψη
Η αντιπολίτευση μιλά για αυταρχικές πρακτικές και για επικίνδυνη εργαλειοποίηση της ασφάλειας με στόχο την πολιτική ατζέντα του Λευκού Οίκου. Ο επικεφαλής της Δημοκρατικής μειοψηφίας στη Βουλή, Χακίμ Τζέφρις, δήλωσε στο CNN πως ο Τραμπ «δεν έχει καμία νομική βάση για να στείλει ομοσπονδιακά στρατεύματα σε πόλεις που δεν το ζητούν».
Ο ίδιος ο πρόεδρος, ωστόσο, επιμένει ότι «θα κάνει τις πόλεις ασφαλείς, πιο ασφαλείς από ποτέ», φράση που επαναλαμβάνει σε κάθε δημόσια τοποθέτησή του.
