Σοκαριστικά στοιχεία αποκαλύπτει η νέα έκθεση του ΟΗΕ: στη Βόρεια Κορέα η θανατική ποινή επιβάλλεται ακόμη και σε πολίτες που παρακολουθούν ή διακινούν ξένες ταινίες και σειρές, με δημόσιες εκτελέσεις να χρησιμοποιούνται για να σπείρουν τον φόβο.
Σε μια αποκάλυψη που προκαλεί διεθνή σοκ, ο ΟΗΕ καταγγέλλει ότι στη Βόρεια Κορέα η θανατική ποινή εφαρμόζεται ολοένα και συχνότερα, ακόμη και σε πολίτες που απλώς παρακολουθούν ή διακινούν ξένες ταινίες και τηλεοπτικές σειρές. Οι δημόσιες εκτελέσεις χρησιμοποιούνται για να σπείρουν τον φόβο, ενώ οι συνθήκες διαβίωσης παραμένουν δραματικές.
Η θανατική ποινή ως «όπλο ελέγχου»
Σύμφωνα με την έκθεση του Γραφείου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του ΟΗΕ, τα τελευταία δέκα χρόνια η Πιονγκγιάνγκ ενέτεινε τον έλεγχο σε κάθε πτυχή της ζωής των πολιτών. Από το 2015, θεσπίστηκαν τουλάχιστον έξι νέοι νόμοι που επιτρέπουν την επιβολή της θανατικής ποινής. Ανάμεσά τους, η παρακολούθηση και διανομή ξένου οπτικοακουστικού υλικού – ταινιών, σειρών και μουσικής.
Δημόσιες εκτελέσεις για «παραδειγματισμό»
Μάρτυρες που διέφυγαν από τη χώρα περιέγραψαν ότι οι εκτελέσεις πραγματοποιούνται δημόσια, με εκτελεστικά αποσπάσματα, ώστε να προκαλέσουν τρόμο και να αποτρέψουν τους υπόλοιπους πολίτες από την παραβίαση των κανόνων. Από το 2020 και μετά, παρατηρείται αύξηση σε αυτές τις θανατικές καταδίκες.
Η Κανγκ Γκιουρί, που δραπέτευσε το 2023, αποκάλυψε στο BBC πως τρεις φίλοι της εκτελέστηκαν επειδή βρέθηκαν με νοτιοκορεατικό περιεχόμενο. Η ίδια ήταν παρούσα στη δίκη ενός 23χρονου φίλου της, ο οποίος καταδικάστηκε σε θάνατο μαζί με εμπόρους ναρκωτικών.
Η καθημερινότητα της επιβίωσης
Παράλληλα με την καταστολή, οι συνθήκες ζωής παραμένουν απελπιστικές. Σχεδόν όλοι οι ερωτηθέντες στην έρευνα του ΟΗΕ δήλωσαν ότι δεν είχαν αρκετό φαγητό· τρία γεύματα την ημέρα θεωρούνται πολυτέλεια. Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, η πείνα έγινε εκτεταμένη, με ανθρώπους να πεθαίνουν σε ολόκληρη τη χώρα.
Η κυβέρνηση έπληξε και τις ανεπίσημες αγορές – τον μοναδικό τρόπο για πολλές οικογένειες να εξασφαλίσουν τροφή και είδη πρώτης ανάγκης – ενώ τα σύνορα με την Κίνα σφραγίστηκαν, με εντολή στους στρατιώτες να πυροβολούν όποιον επιχειρεί να διαφύγει.
Από ελπίδα σε καταστολή
Όταν ο Κιμ Γιονγκ Ουν ανέλαβε την εξουσία το 2011, πολλοί πολίτες είχαν την ελπίδα ότι η ζωή τους θα βελτιωνόταν. Υποσχέθηκε οικονομική ανάπτυξη και καλύτερη καθημερινότητα. Όμως, μετά το 2019 και την εγκατάλειψη της διπλωματίας με τις ΗΠΑ, η κατάσταση επιδεινώθηκε. Η κυβέρνηση επέλεξε να επικεντρωθεί στο πυρηνικό της πρόγραμμα, αφήνοντας τους πολίτες να βυθίζονται στην πείνα και τον φόβο.
Τεχνολογία στην υπηρεσία της καταστολής
Η έκθεση υπογραμμίζει ότι οι τεχνολογικές εξελίξεις έχουν ενισχύσει τον κρατικό έλεγχο, με την παρακολούθηση να γίνεται πιο εκτεταμένη από ποτέ. «Κανένας άλλος πληθυσμός στον σημερινό κόσμο δεν υφίσταται τόσους περιορισμούς», σημειώνεται χαρακτηριστικά.
Το μήνυμα του ΟΗΕ
Ο Ύπατος Αρμοστής του ΟΗΕ για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, Φόλκερ Τουρκ, τόνισε: «Αν συνεχιστεί αυτή η κατάσταση, οι Βορειοκορεάτες θα συνεχίσουν να υποβάλλονται στην ίδια ταλαιπωρία, βάναυση καταστολή και φόβο που υφίστανται εδώ και τόσο καιρό».
