Ο πυρηνικός σταθμός της Ζαπορίζια, ο μεγαλύτερος της Ευρώπης, παραμένει χωρίς εξωτερική παροχή ρεύματος για περισσότερες από 72 ώρες μετά από βομβαρδισμούς, γεγονός που έχει σημάνει συναγερμό σε Ουκρανία και διεθνείς οργανισμούς. Η κατάσταση θεωρείται εξαιρετικά κρίσιμη, καθώς υπερβαίνει τα όρια αντοχής που είχαν τεθεί μετά την καταστροφή στη Φουκουσίμα.
Η διακοπή ρεύματος και οι γεννήτριες
Η τελευταία γραμμή τροφοδοσίας που διέσχιζε τον Δνείπερο καταστράφηκε στις 23 Σεπτεμβρίου, σε περιοχή υπό ρωσικό έλεγχο. Έκτοτε, ο σταθμός λειτουργεί με επτά από τις 18 διαθέσιμες γεννήτριες έκτακτης ανάγκης, οι οποίες διαθέτουν καύσιμα για περίπου 20 ημέρες, σύμφωνα με τη Διεθνή Υπηρεσία Ατομικής Ενέργειας (IAEA). Ο επικεφαλής της, Ραφαέλ Γκρόσι, χαρακτήρισε την κατάσταση «βαθιά ανησυχητική», τονίζοντας ότι η απώλεια εξωτερικής τροφοδοσίας αυξάνει δραματικά την πιθανότητα πυρηνικού ατυχήματος.
Η γεωπολιτική διάσταση
Η Μόσχα κατηγορεί το Κίεβο για συνεχείς βομβαρδισμούς της περιοχής, κάτι που η Ουκρανία αρνείται κατηγορηματικά, καταγγέλλοντας πως η Ρωσία χρησιμοποιεί τον σταθμό ως διαπραγματευτικό χαρτί. Δυτικοί εμπειρογνώμονες προειδοποιούν ότι η κρίση μπορεί να οδηγήσει σε μια νέα «καταστροφική φάση» για την πυρηνική ασφάλεια στην Ευρώπη. Από το 2022, ο σταθμός βρίσκεται υπό ρωσική κατοχή, ενώ οι αντιδραστήρες του – που κάποτε παρείχαν ρεύμα σε 4 εκατομμύρια νοικοκυριά – βρίσκονται σε ψυχρή διακοπή.
Η εμπειρία της Φουκουσίμα
Μετά το πυρηνικό ατύχημα στην Ιαπωνία το 2011, οι ευρωπαϊκές αρχές όρισαν ότι ένας σταθμός πρέπει να αντέχει χωρίς εξωτερική τροφοδοσία έως 72 ώρες. Η υπέρβαση αυτού του ορίου, όπως τώρα στη Ζαπορίζια, δεν έχει δοκιμαστεί ποτέ στην πράξη. Η σύγκριση με τη Φουκουσίμα επανέρχεται, καθώς τότε τρεις αντιδραστήρες υπέστησαν τήξη μέσα σε τρεις ημέρες, οδηγώντας σε μαζική εκκένωση πληθυσμού.
Η ανησυχία για το ενδεχόμενο ενός νέου πυρηνικού ατυχήματος στην καρδιά της Ευρώπης είναι μεγαλύτερη από ποτέ, με τον διεθνή παράγοντα να καλείται να αναλάβει δράση για να αποτραπεί ένα σενάριο με ανυπολόγιστες συνέπειες.
