Το Ιράν φλέγεται: Ο λαός απέναντι στο καθεστώς – Δεκάδες νεκροί και καμένα κυβερνητικά κτίρια

9
Ιανουάριος
2026

SHARE

Facebook
X
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email

Το Ιράν ζει τις πιο βίαιες νύχτες των τελευταίων ετών. Οι αντικυβερνητικές διαδηλώσεις ξέφυγαν από κάθε έλεγχο, με χιλιάδες πολίτες να βγαίνουν στους δρόμους, να καταλαμβάνουν πόλεις και να βάζουν φωτιά σε κυβερνητικά κτίρια.


Η οργή για τη διαλυμένη οικονομία, τη φτώχεια και την καταστολή μετατράπηκε σε ανοιχτή σύγκρουση, αφήνοντας πίσω δεκάδες νεκρούς, τραυματίες και χιλιάδες συλλήψεις.

Οι κινητοποιήσεις εξαπλώθηκαν από την Τεχεράνη στην περιφέρεια, με πληροφορίες να κάνουν λόγο για κατάληψη τουλάχιστον τριών πόλεων. Στη Μασχάντ, τη δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της χώρας, πολίτης παρέσυρε με αυτοκίνητο μέλη των δυνάμεων ασφαλείας, προκαλώντας πανικό.

Στο Γκοργκάν, διαδηλωτές εισέβαλαν στο κτίριο του κυβερνήτη και του έβαλαν φωτιά, ενώ αστυνομικά οχήματα τυλίχθηκαν στις φλόγες. Στο Ισφαχάν, πολίτες πυρπόλησαν το κτίριο της κρατικής ραδιοτηλεόρασης, στέλνοντας μήνυμα ευθείας σύγκρουσης με το καθεστώς.

Βαρύς ο απολογισμός – Νεκροί και ανήλικοι

Ο απολογισμός των θυμάτων σοκάρει. Σύμφωνα με τη ΜΚΟ Iran Human Rights, τουλάχιστον 45 διαδηλωτές έχουν σκοτωθεί από τα τέλη Δεκεμβρίου, όταν ξέσπασαν οι κινητοποιήσεις. Ανάμεσά τους και 8 ανήλικοι.

Την ίδια ώρα, εκατοντάδες άνθρωποι τραυματίστηκαν, ενώ περισσότερα από 2.000 άτομα έχουν συλληφθεί. Από την πλευρά τους, ιρανικά ΜΜΕ και οι αρχές μιλούν για τουλάχιστον 21 νεκρούς, ανάμεσά τους και μέλη των δυνάμεων ασφαλείας.

Καταστολή, δακρυγόνα και «μαύρο» στο διαδίκτυο

Η κυβέρνηση του Αγιατολάχ Αλί Χαμενεΐ επιχειρεί να πνίξει τις κινητοποιήσεις με κάθε μέσο. Από την ημέρα που έκλεισε το παζάρι της Τεχεράνη, οι δυνάμεις ασφαλείας χρησιμοποιούν δακρυγόνα και πραγματικά πυρά απέναντι στο πλήθος, σύμφωνα με οργανώσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

Παράλληλα, το καθεστώς φέρεται να έκοψε το διαδίκτυο και τις τηλεπικοινωνίες σε όλη τη χώρα, σε μια προσπάθεια να διαλύσει τον συντονισμό των διαδηλωτών.

Εκκλήσεις για αυτοσυγκράτηση και κάλεσμα σε νέες διαδηλώσεις

Ο πρόεδρος του Ιράν, Μασούντ Πεζεσκιάν, έκανε έκκληση για αυτοσυγκράτηση, ζητώντας να αποφευχθεί η βία και να υπάρξει διάλογος με την κοινωνία. Στον αντίποδα, ο Ρεζά Παχλαβί κάλεσε τον κόσμο να βγει ξανά στους δρόμους, υποστηρίζοντας ότι το καθεστώς είναι «βαθιά τρομοκρατημένο» και γι’ αυτό ρίχνει το διαδίκτυο.

Απειλές Τραμπ προς την Τεχεράνη

Στο διεθνές σκηνικό, ο Ντόναλντ Τραμπ εξαπέλυσε σκληρές απειλές κατά της ιρανικής ηγεσίας. Προειδοποίησε ότι αν συνεχιστούν οι δολοφονίες διαδηλωτών, οι ΗΠΑ θα απαντήσουν με «πολύ σκληρό χτύπημα», τονίζοντας πως η Ουάσινγκτον παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις.

Το Ιράν βρίσκεται σε οριακό σημείο. Η κοινωνική οργή ξεχειλίζει, η καταστολή βαθαίνει και το χάσμα ανάμεσα στον λαό και το καθεστώς μοιάζει αγεφύρωτο. Οι επόμενες ημέρες θα δείξουν αν η χώρα οδηγείται σε περαιτέρω αιματοχυσία ή αν ανοίγει έστω και δύσκολα ένας δρόμος εκτόνωσης πριν η κρίση πάρει ανεξέλεγκτες διαστάσεις.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ

Μουντιάλ 2026: Τα δάκρυα λύτρωσης του Νεϊμάρ

Ο Νεϊμάρ είπε ότι πήγε στα αποδυτήρια και ξέσπασε…

ΥΠΕΞ ΗΠΑ: «Πρόοδος στις συνομιλίες Ισραήλ-Λιβάνου»

Ο υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ Μάρκο Ρούμπιο, που πραγματοποιεί…

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ