Λίγες ώρες πριν από το τετ α τετ με τον Κυριάκο Μητσοτάκη στο Λευκό Παλάτι, ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν επέλεξε να στείλει μήνυμα ειρήνης και περιφερειακής σταθερότητας.
Από το βήμα της κοινοβουλευτικής του ομάδας, ο Τούρκος πρόεδρος μίλησε για «άνεμο Τουρκίας» στην περιοχή και διαβεβαίωσε ότι η Άγκυρα επιδιώκει ό,τι επιθυμεί για τον εαυτό της και για τους γείτονές της.
Την ίδια ώρα, η Αθήνα μεταβαίνει στην Άγκυρα με συγκρατημένες προσδοκίες, επιμένοντας σε σαφείς «κόκκινες γραμμές» σε ζητήματα εθνικής κυριαρχίας.
Το μήνυμα Ερντογάν για ειρήνη και σταθερότητα.Ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν αναφέρθηκε ονομαστικά στον Έλληνα πρωθυπουργό, λέγοντας: «Σήμερα θα φιλοξενήσουμε στην χώρα μας τον πρωθυπουργό της Ελλάδας, Κυριάκο Μητσοτάκη», ενώ σημείωσε ότι την επόμενη ημέρα θα συναντηθεί και με τον Σέρβο πρωθυπουργό, Αλεξάνταρ Βούτσιτς.
Στην ομιλία του τόνισε: «Στον κόσμο και στην περιοχή μας, για να το πούμε έτσι, φυσάει ένας άνεμος Τουρκίας». Και συνέχισε: «Ως Τουρκία, ό,τι θέλουμε για τον εαυτό μας, το ίδιο θέλουμε και για τους φίλους και αδελφούς μας. Όπως θέλουμε ειρήνη και ασφάλεια για τον εαυτό μας, όπως θέλουμε σταθερότητα, ανάπτυξη και ευημερία, το ίδιο θέλουμε και για τους γείτονές μας και όλες τις αδελφικές χώρες».
Αναφερόμενος στις διπλωματικές πρωτοβουλίες της Άγκυρας, υπογράμμισε: «Οι διπλωματικές προσπάθειες μας που έχουμε επιταχύνει το τελευταίο διάστημα είναι ακριβώς για αυτό. Ομοίως, ο βασικός στόχος των γνωστών και άγνωστων, των φανερών και μη φανερών επαφών μας είναι να συμβάλουμε στην ειρήνη στην περιοχή. Χωρίς κανένα σύμπλεγμα, συζητάμε με όλους και μοιραζόμαστε τις ιδέες και τις προτάσεις μας με τους συνομιλητές μας σε πνεύμα αδελφοσύνης».
Χαμηλές προσδοκίες και «κόκκινες γραμμές» από την Αθήνα
Η συνάντηση των δύο ηγετών πραγματοποιείται το απόγευμα της Τετάρτης στο Λευκό Παλάτι, σε μια περίοδο κατά την οποία Αθήνα και Άγκυρα διατηρούν ανοιχτούς διαύλους επικοινωνίας, αλλά παραμένουν ουσιαστικές διαφωνίες σε κρίσιμα ζητήματα.
Η ελληνική πλευρά πηγαίνει στη συνάντηση με σαφή στόχο τη διατήρηση της ηρεμίας και της σταθερότητας, χωρίς όμως να καλλιεργεί υψηλές προσδοκίες για άμεσες τομές. Κυβερνητικές πηγές επισημαίνουν ότι η Ελλάδα προσέρχεται με σταθερή θέση υπέρ του διαλόγου, αλλά και με ξεκάθαρες «κόκκινες γραμμές» σε θέματα εθνικής κυριαρχίας.
Παρά τις δηλώσεις περί ενότητας και ειρήνης, το ζητούμενο παραμένει αν το θετικό κλίμα των δηλώσεων θα μεταφραστεί σε ουσιαστική πρόοδο ή αν θα περιοριστεί σε επίπεδο ρητορικής.
