Η τηλεφωνική συνδιάλεξη που πραγματοποιήθηκε σήμερα, Σάββατο 21 Μαρτίου 2026, ανάμεσα στον πρωθυπουργό της Ινδίας, Ναρέντρα Μόντι, και τον πρόεδρο του Ιράν, Μασούντ Πεζεσκιάν, δεν ήταν μια απλή εθιμοτυπική επαφή. Ήταν μια κίνηση ουσίας σε μια στιγμή που η παγκόσμια ασφάλεια κρέμεται από μια κλωστή, με την Τεχεράνη να αναζητά στηρίγματα σε αναδυόμενες δυνάμεις και το Νέο Δελχί να επιχειρεί να διατηρήσει τον ρόλο του «έντιμου διαμεσολαβητή».
Το «τελεσίγραφο» Πεζεσκιάν για ΗΠΑ και Ισραήλ
Σύμφωνα με τα όσα έγιναν γνωστά από την πρεσβεία του Ιράν στην Ινδία, ο Μασούντ Πεζεσκιάν υπήρξε σαφής και κατηγορηματικός. Ο Ιρανός πρόεδρος χαρακτήρισε ως «απαραίτητη προϋπόθεση» για τον τερματισμό του πολέμου και της ευρύτερης ανάφλεξης στην περιοχή την άμεση διακοπή των επιθέσεων από τις Ηνωμένες Πολιτείες και το Ισραήλ.
Η Τεχεράνη, μέσω του προέδρου της, φαίνεται να επενδύει σε μια ρητορική που στοχοποιεί την εξωτερική παρέμβαση ως τη μοναδική πηγή αποσταθεροποίησης. Ο Πεζεσκιάν δεν περιορίστηκε σε μια απλή έκκληση για εκεχειρία, αλλά ζήτησε επιτακτικά «εγγυήσεις» που θα αποτρέψουν την επανάληψη τέτοιων ενεργειών στο μέλλον, θέτοντας ουσιαστικά το ζήτημα της κυριαρχίας του Ιράν στο τραπέζι της διεθνούς διπλωματίας.
Η «κάρτα» των BRICS και η περιφερειακή ασφάλεια
Μια από τις πλέον ενδιαφέρουσες πτυχές της συνομιλίας ήταν η αναφορά στην ομάδα των BRICS. Ο Πεζεσκιάν κάλεσε το μπλοκ των μεγάλων αναδυόμενων οικονομιών να διαδραματίσει έναν «ανεξάρτητο ρόλο», λειτουργώντας ως αντίβαρο στη δυτική πίεση και συμβάλλοντας ενεργά στην παύση των εχθροπραξιών κατά του Ιράν. Πρόκειται για μια στρατηγική κίνηση που αποσκοπεί στην απομόνωση της επιρροής της Ουάσιγκτον και στην ενίσχυση ενός πολυπολικού κόσμου.
Παράλληλα, ο Ιρανός πρόεδρος πρότεινε στον Ναρέντρα Μόντι τη δημιουργία ενός περιφερειακού πλαισίου ασφαλείας. Το πλάνο αυτό, σύμφωνα με την Τεχεράνη, θα πρέπει να περιλαμβάνει αποκλειστικά χώρες της Δυτικής Ασίας, ώστε να διασφαλιστεί η ειρήνη «χωρίς καμία εξωτερική παρέμβαση». Η πρόταση αυτή αποτελεί ουσιαστικά μια προσπάθεια της Ιρανικής διπλωματίας να απομακρύνει την αμερικανική παρουσία από την περιοχή, προτείνοντας μια «ασιατική λύση» σε ένα ασιατικό πρόβλημα.
Η στάση Μόντι: Καταδίκη και ελευθερία ναυσιπλοΐας
Από την πλευρά του, ο Ινδός πρωθυπουργός Ναρέντρα Μόντι κινήθηκε σε ένα πιο ισορροπημένο αλλά ταυτόχρονα αυστηρό πλαίσιο. Μέσω ανάρτησής του στην πλατφόρμα X, ο Μόντι έκανε γνωστό ότι καταδίκασε απερίφραστα τις επιθέσεις σε κρίσιμες υποδομές στη Μέση Ανατολή, εκφράζοντας την έντονη ανησυχία του για την ανθρωπιστική και οικονομική διάσταση της κρίσης.
Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε ο Ινδός ηγέτης σε ένα ζήτημα που «ακουμπά» άμεσα και την ελληνική ναυτιλία: την ελευθερία της ναυσιπλοΐας. Ο Μόντι επανέλαβε στον Πεζεσκιάν ότι είναι ζωτικής σημασίας οι θαλάσσιες οδοί να παραμείνουν ανοικτές και ασφαλείς. Αυτό αποτελεί ένα σαφές μήνυμα προς την Τεχεράνη, η οποία ελέγχει το Στενό του Χορμούζ, ότι το Νέο Δελχί δεν θα δεχτεί καμία διατάραξη του παγκόσμιου εμπορίου, ανεξάρτητα από το δίκαιο ή άδικο των αιτημάτων του Ιράν.
Η «επόμενη μέρα»
Η επικοινωνία Μόντι – Πεζεσκιάν αναδεικνύει την Ινδία ως έναν παίκτη-κλειδί που συνομιλεί με όλες τις πλευρές, προσπαθώντας να αποτρέψει το χειρότερο σενάριο: μια ολοκληρωτική σύρραξη που θα παρέλυε την ενέργεια και το εμπόριο. Το ερώτημα που παραμένει είναι αν η παρέμβαση των BRICS, την οποία ζήτησε το Ιράν, θα μετουσιωθεί σε πράξη ή αν θα παραμείνει μια διπλωματική άσκηση επί χάρτου.
Το Govnews.gr παρακολουθεί τις εξελίξεις λεπτό προς λεπτό. Η γεωπολιτική ισορροπία στη Μέση Ανατολή είναι πλέον μια εξίσωση με πολλούς αγνώστους, όπου οι συνομιλίες μεταξύ αναδυόμενων δυνάμεων όπως η Ινδία και παραδοσιακών περιφερειακών παικτών όπως το Ιράν, θα κρίνουν αν το 2026 θα είναι η χρονιά της ειρήνευσης ή της μεγάλης ανάφλεξης.
