Σε μια κίνηση υψηλού ρίσκου που κλιμακώνει την ένταση στη Μέση Ανατολή, το Ιράν ενεργοποιεί το δόγμα των «ανθρωπίνων ασπίδων» γύρω από στρατηγικής σημασίας υποδομές της χώρας. Μετά τις ευθείες απειλές από την Ουάσιγκτον και το Τελ Αβίβ για επικείμενα πλήγματα, η ιρανική ηγεσία επιχειρεί να θωρακίσει τις εγκαταστάσεις της επιστρατεύοντας την κοινωνική βάση.
Ανταποκρινόμενοι στο κάλεσμα του Ιρανού Προέδρου, Μασούντ Πεζεσκιάν, χιλιάδες πολίτες έχουν αρχίσει να συγκεντρώνονται σε κομβικά σημεία, όπως διυλιστήρια, ενεργειακούς κόμβους και στρατιωτικές εγκαταστάσεις. Η κίνηση αυτή δεν αποτελεί μόνο μια πράξη εθνικής συσπείρωσης, αλλά μια ξεκάθαρη στρατηγική αποτροπής. Η παρουσία αμάχων σε πιθανούς στόχους δημιουργεί ένα ηθικό και πολιτικό δίλημμα για το Ισραήλ και τους συμμάχους του, καθώς οποιαδήποτε επιχείρηση θα μπορούσε να οδηγήσει σε πολύνεκρη ανθρωπιστική τραγωδία με απρόβλεπτες διεθνείς συνέπειες.
Στο στόχαστρο οι υποδομές
Η ανησυχία στην Τεχεράνη εντάθηκε μετά τις δηλώσεις αξιωματούχων από τις ΗΠΑ και το Ισραήλ που “φωτογράφιζαν” τις πετρελαϊκές και πυρηνικές εγκαταστάσεις του Ιράν ως πιθανούς στόχους αντιποίνων. Οι αναλυτές εκτιμούν ότι η ηγεσία της χώρας θεωρεί πως η παρουσία του λαού στις υποδομές αυτές είναι η τελευταία γραμμή άμυνας απέναντι στην τεχνολογική υπεροχή των δυτικών όπλων.
Ενώ το Ιράν προετοιμάζεται για το χειρότερο σενάριο, το διπλωματικό θρίλερ στο παρασκήνιο συνεχίζεται. Η χρήση πολιτών ως ασπίδα προκαλεί ήδη αντιδράσεις στη διεθνή κοινότητα, με οργανώσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων να εκφράζουν την έντονη ανησυχία τους για την εργαλειοποίηση του πληθυσμού. Ωστόσο, η Τεχεράνη επιμένει πως πρόκειται για «αυθόρμητη έκφραση πατριωτισμού» απέναντι στην εξωτερική επιθετικότητα.
Η κατάσταση παραμένει εξαιρετικά εύφλεκτη, με τη Μέση Ανατολή να ισορροπεί σε μια λεπτή γραμμή μεταξύ της αποτροπής και μιας γενικευμένης σύρραξης που θα μπορούσε να αναφλέξει ολόκληρη την περιοχή.
