Σε μια κίνηση υψηλού συμβολισμού και ουσίας, δέκα κορυφαίοι ηγέτες της Δύσης, ανάμεσά τους ο Γάλλος Πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν, ο Γερμανός Καγκελάριος Φρίντριχ Μερτς και ο Έλληνας Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, εξέδωσαν κοινή δήλωση-μανιφέστο, ζητώντας την άμεση και οριστική διπλωματική διευθέτηση της σύγκρουσης στο Ιράν.
Η παρέμβαση αυτή έρχεται σε μια κρίσιμη καμπή, καθώς η πρόσφατη συμφωνία κατάπαυσης του πυρός μεταξύ ΗΠΑ και Ιράν προσφέρει ένα «παράθυρο ευκαιρίας» που η Ευρώπη δεν σκοπεύει να αφήσει να κλείσει. Οι ηγέτες υπογραμμίζουν ότι ο μοναδικός δρόμος για μια βιώσιμη ειρήνη περνά μέσα από τη διπλωματία, θέτοντας ως απόλυτη προτεραιότητα την προστασία του άμαχου πληθυσμού και τη διασφάλιση της περιφερειακής σταθερότητας.
Η γεωπολιτική διάσταση και η ενέργεια
Πέρα από το ανθρωπιστικό σκέλος, η δήλωση των «10» κρύβει μια έντονη ανησυχία για την παγκόσμια οικονομία. Η αναφορά στην αποτροπή μιας «σοβαρής παγκόσμιας ενεργειακής κρίσης» δεν είναι τυχαία. Με τα Στενά του Ορμούζ να αποτελούν την «αρτηρία» του παγκόσμιου εφοδιασμού πετρελαίου, η Ευρώπη στέλνει μήνυμα ότι η συνέχιση των εχθροπραξιών θα μπορούσε να οδηγήσει σε οικονομική ασφυξία τη διεθνή κοινότητα.
Συντονισμός με την Ουάσινγκτον
Οι υπογράφοντες, συμπεριλαμβανομένων της Τζόρτζια Μελόνι, του Κιρ Στάρμερ και του Μαρκ Κάρνεϊ, επισημαίνουν ότι βρίσκονται σε στενή επαφή με τις Ηνωμένες Πολιτείες. Στόχος είναι η μετατροπή της εύθραυστης εκεχειρίας σε μια ουσιαστική διαπραγματευτική διαδικασία που θα περιλαμβάνει όλες τις πλευρές, συμπεριλαμβανομένου του μετώπου στον Λίβανο, ώστε να αποφευχθεί μια γενικευμένη ανάφλεξη στη Μέση Ανατολή.
Η Αθήνα, μέσω του Κυριάκου Μητσοτάκη, συνυπογράφει αυτό το κείμενο, επιβεβαιώνοντας τον ρόλο της Ελλάδας ως πυλώνα σταθερότητας στην Ανατολική Μεσόγειο και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, σε μια περίοδο που η διεθνής τάξη πραγμάτων δοκιμάζεται σκληρά.
