Ήδη οι Κυκλάδες έχουν την τιμή της αμόλυβδης στα 2,148 ευρώ, τα Δωδεκάνησα με 2,056 και η Ευρυτανία με 2,01 ευρώ το λίτρο, ενώ πλησιάζουν η Κεφαλονιά με 1,994 ευρώ το λίτρο, η Λευκάδα με 1,972, το Ρέθυμνο με 1,970 ευρώ το λίτρο και άλλες περιοχές. Σε κεντρικό επίπεδο, η ανατίμηση των καυσίμων, επιβαρύνει περαιτέρω τις προσπάθειες των κεντρικών τραπεζών να περιορίσουν τον πληθωρισμό.
Αυτά, μέχρι να έρθει «το Ιππικό»: Τις προθέσεις των Ηνωμένων Πολιτειών σε ό,τι αφορά την επόμενη μέρα για τις τιμές του πετρελαίου, καταδεικνύει η δήλωση της Αμερικανίδας υπουργού Οικονομικών Τζάνετ Γέλεν, η οποία δήλωσε ότι η αιφνιδιαστική μείωση της παραγωγής πετρελαίου από τον ΟΠΕΚ+ που ανακοινώθηκε την Κυριακή ήταν μια «μη εποικοδομητική πράξη», η οποία θα μπορούσε να βλάψει τις προσπάθειες των ΗΠΑ να μειώσουν τον πληθωρισμό. «Νομίζω ότι είναι μια λυπηρή ενέργεια που αποφάσισε να κάνει ο ΟΠΕΚ. Δεν είμαι ακόμη σίγουρη για το ποιος ακριβώς θα είναι ο αντίκτυπος στις τιμές, νομίζω ότι πρέπει να περιμένουμε λίγο περισσότερο για να το αξιολογήσουμε πραγματικά».
Αυτό που δεν λέει η κ. Γέλεν είναι η πρόθεση της μεγαλύτερης οικονομίας του πλανήτη να κάνει «undo» στην κίνηση των πετρελαιοπαραγωγών χωρών και να βάλει φρένο στην ανατίμηση του «μαύρου χρυσού». Άλλωστε, δεν θα είναι η πρώτη φορά που θα το κάνει: Αναλυτές θεωρούν ότι οι ΗΠΑ θα “απαντήσουν” προσπαθώντας να καταπολεμήσουν τις αυξήσεις των τιμών πετρελαίου. Και αναμένεται ότι θα απελευθερώσουν περαιτέρω ποσότητες από το Στρατηγικό Αποθεματικό Πετρελαίου. Η αμερικανική κυβέρνηση, δηλαδή, θα επιχειρήσει να “πνίξει” την αγορά με πετρέλαιο, διοχετεύοντας σε αυτή επιπλέον ποσότητες από το απόθεμά της ώστε να αντιστρέψει τις ανατιμήσεις που φέρνει η μείωση της προσφοράς. Οι περικοπές στην παραγωγή οδηγούν σε μικρότερη προσφορά πετρελαίου, προκαλώντας υψηλότερες τιμές στην αντλία στις χώρες εισαγωγής, οι οποίες στη συνέχεια δίνουν ώθηση στα γενικά στοιχεία του πληθωρισμού.
Μέλη του ΟΠΕΚ+ έλεγαν χθες ότι η Ουάσιγκτον έχει επιβαρύνει τον αγώνα της κατά του πληθωρισμού εμποδίζοντας την παγκόσμια πρόσβαση σε ποσότητες από τη Βενεζουέλα και το Ιράν, ενώ τα κράτη της ΕΕ απέχουν επίσης από τις ρωσικές αγορές από αλληλεγγύη προς την εισβολή στην Ουκρανία. Όμως επανειλημμένως η κυβέρνηση του Τζο Μπάιντεν έχει κατακεραυνώσει την ομάδα του ΟΠΕΚ και των συνεργαζόμενων πετρελαιοπαραγωγών χωρών για τν πολιτική των περικοπών παραγωγής, επικαλούμενη το πληθωριστικό τίμημα στα νοικοκυριά και εκτοξεύοντας κατηγορίες για στήριξη στη Ρωσία που πλήττεται από κυρώσεις για την εισβολή και τον συνεχιζόμενο πόλεμο στην Ουκρανία.
Μια παρόμοια κίνηση του ΟΠΕΚ+ είχε φέρει ρήξη στις σχέσεις των ΗΠΑ με τη Σαουδική Αραβία στα τέλη του περασμένου έτους, όταν το μπλοκ των πετρελαιοπαραγωγών χωρών συμφώνησε σε μείωση κατά 2 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως έως το τέλος του 2023. Σε αυτή την περίπτωση, ωστόσο, το ζητούμενο για την υπεύθυνη χάραξης της οικονομικής πολιτικής των ΗΠΑ, Τζάνετ Γέλεν, είναι πολύ σημαντικό και θα μπορούσε να υπονομεύσει τις προσπάθειές της για έλεγχο του πληθωρισμού σε ένα κρίσιμο χρονικό σημείο. Θα αφήσει την καταστροφή να εκτυλίσσεται μπροστά στα μάτια της;
