Η σεισμική δραστηριότητα συνεχίστηκε κατά τη διάρκεια της νύχτας στη θαλάσσια περιοχή μεταξύ Αμοργού και Σαντορίνης. Σύμφωνα με δεδομένα που δημοσιοποιήθηκαν από το Γεωδυναμικό Ινστιτούτο του Εθνικού Αστεροσκοπείου της Αθήνας, καταγράφηκαν ακόμη έξι «ασθενείς» σεισμικές δονήσεις (4,4, 4,3, 4,2, 4,4, 4,5 4,2 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ) το χρονικό διάστημα μεταξύ 04:00 και 05:30 (αντίστοιχα, με αντίστροφη χρονολογική σειρά, στις 05:23, στις 04:48, στις 04:45, στις 04:27, στις 04:24 και στις 04:02) στον θαλάσσιο χώρο μεταξύ Αμοργού και Σαντορίνης. Εξάλλου, οι σεισμογράφοι κατέγραψαν «ασθενή» σεισμική δόνηση 4,3 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ στον θαλάσσιο χώρο δυτικά-νοτιοδυτικά της Ανάφης. Νωρίτερα, τρεις «ασθενείς» σεισμικές δονήσεις, δυο μεγέθους 4,1 και μια 4 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ, καταγράφτηκαν στη 01:16, στις 00:59 και στις 00:57, κατά τα δεδομένα από το Γεωδυναμικό Ινστιτούτο.
Χθες Τετάρτη το βράδυ στις 21:09 καταγράφτηκε η πιο ισχυρή δόνηση μέχρι στιγμής στο πλαίσιο της συνεχιζόμενης ασυνήθιστης σεισμικής ακολουθίας στη θαλάσσια περιοχή νότια της Αμοργού, με μέγεθος 5,2 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ, πάντα κατά το Γεωδυναμικό Ινστιτούτο. Σεισμολόγοι επισήμαιναν νωρίτερα αυτή την εβδομάδα πως μέχρι τώρα, δεν έχει καταγραφτεί σεισμός που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ο κύριος. Οι ειδικοί παρακολουθούν στενά την εξέλιξη του φαινομένου, ενώ οι τοπικές αρχές βρίσκονται σε επιφυλακή, διαβεβαιώνοντας ότι η κατάσταση αξιολογείται διαρκώς. Ωστόσο, η αγωνία των κατοίκων είναι έντονη, καθώς η σεισμική δραστηριότητα συνεχίζεται.Κατά πληροφορίες οι βραδινοί σεισμοί προκάλεσαν αναστάτωση και σε άλλα νησi;a, όπως η Μύκονος, η Ίος και η Φολέγανδρος
Κατολισθητικός κίνδυνος
Σύμφωνα με τις έρευνες της ομάδας του προέδρου του ΟΑΣΠ Ευθύμη Λέκκα οι συνεχείς δονήσεις σε συνδυασμό με το γεωλογικό προφίλ, την υψηλή επισκεψιμότητα και την έντονη δόμηση στην Σαντορίνη προκύπτει κίνδυνος κατολισθήσεων σε πέντε σημεία της Καλντέρας που αναπτύσσεται σε έκταση 8Χ11 χιλιομέτρων. Τα ηφαιστειακά πετρώματα είναι επιρρεπή σε διάβρωση και απαιτούν ειδική διαχείριση και έργα συντήρησης «Ο κίνδυνος λοιπόν σε όλο το μήκος των πρανών της Καλντέρας είναι υψηλός, αλλά και η διακίνδυνεση είναι υψηλή δεδομένου ότι σε αυτά τα σημεία συγκεντρώνονται πλήθος κόσμου τουλάχιστον 8 μήνες κάθε χρόνο» είπε. Τα επικίνδυνα σημεία βρίσκονται στον Αθηνιό, στον Παλιό Λιμένα, στην παραλία Αμμούδι, την Αρμένη και τη Θηρασιά.
Ειδικότερα:
Ένα από τα σημεία που θεωρούνται υψηλής επικινδυνότητας είναι το λιμάνι Αθηνιού – Φήρα. Ο τόπος αυτός δέχεται πάνω από 1,5 εκατομμύρια επισκέπτες τον χρόνο. Έχουν ξεκινήσει να υλοποιούνται κάποια έργα μείωσης κινδύνου αλλά χρειάζονται δράσεις μείωσης της έκθεσης των επισκεπτών. Τον Παλιό Λιμένα επισκέπτονται 2 εκατομμύρια επισκέπτες στον χρόνο και χρησιμοποιούν τελεφερίκ σχεδόν 1,5 εκατομμύριο επισκέπτες. Στην εν λόγω περιοχή μεγάλου κινδύνου κατολισθήσεων, σημαντικό ρόλο παίζει η μεγάλη κλίση στο έδαφος. Άλλη μια περιοχή υψηλής επικινδυνότητας είναι η Αρμένη, κάτω από την Οία. Ήδη καταγράφονται έντονα κατολισθητικά φαινόμενα καθώς υπάρχουν στην περιοχή μεγάλες κλίσεις. Κάτω από την Οία υπάρχει και το Αμμούδι, το οποίο επίσης θεωρείται περιοχή υψηλού κατολισθητικού κινδύνου, επειδή καταγράφεται άναρχη οικιστική ανάπτυξη. Τέλος, στη Θηρασιά είχε προηγηθεί κατολίσθηση τον Απρίλιο του 2024 αλλά δεν έχουν δημιουργηθεί έργα για την προστασία κατοικών και επισκεπτών. Για τις περιοχές αυτές προτείνονται ειδικές δράσεις και τεχνικά έργα: «γίνεται προσπάθεια στα μέτρα του δυνατού επιχειρησιακά η ελληνική πολιτεία να δείξει ότι είναι εκεί ότι στηρίζει και αντιλαμβάνεται και αυτή την κρίση» είπε ο υπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας Βασίλης Κικίλιας.
Παράλληλα, τρία ενεργά υποθαλάσσια ηφαίστεια και 25 ανενεργά υπάρχουν στο θαλάσσιο χώρο γύρω από τη Σαντορίνη και όλα παρακολουθούνται συστηματικά με υποθαλάσσιου σεισμογράφους από πολυπληθή ωκεανογραφική επιστημονική ομάδα. Τα καλά νέα είναι πως η σεισμική δραστηριότητα δεν έχει ξυπνήσει το ηφαίστειο Κολούμπο με βάση τα δεδομένα των μετρήσεων ενώ βρίσκονται μακριά και από το ρήγμα της Αμοργού που έδωσε το 1956 τον μεγάλο σεισμό. «Βλέπετε ότι τα επίκεντρα τα σημερινά είναι πολύ μακρύτερα από τα επίκεντρα του 1956. Βλέπετε λοιπόν πάλι ότι όλα τα επίκεντρα των σεισμών εντοπίζονται στην περιοχή ΒΑ του Κολούμπο δηλαδή στην περιοχή του ρήγματος της Ανύδρου και δεν εντοπίζονται στην περιοχή του ρήγματος της Αμοργού» υπογράμμισε η ηφαιστειολόγος Εύη Νομικού.
