Από το 2019 έως σήμερα, το υπουργείο Πολιτισμού έχει παραδώσει στο κοινό 26 νέα ή πλήρως ανακαινισμένα μουσεία σε όλη την Ελλάδα, εμπλουτισμένα με σύγχρονες υπηρεσίες και καινοτόμες εμπειρίες ξενάγησης.
Η σημαντική αυτή πολιτιστική επένδυση διαμορφώνει εκ νέου το μουσειακό τοπίο της χώρας. Μεταξύ των μουσείων που έχουν αναβαθμιστεί ή δημιουργηθεί από την αρχή περιλαμβάνονται εμβληματικοί χώροι, όπως η Εθνική Πινακοθήκη και το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στην Αθήνα, καθώς και περιφερειακοί πολιτιστικοί κόμβοι, όπως το Αρχαιολογικό Μουσείο Χαλκίδας στην Αρέθουσα, το Διαχρονικό Μουσείο Τήλου, το Αρχαιολογικό Μουσείο Πολυγύρου και το Μουσείο του Σπηλαίου Πετραλώνων στη Χαλκιδική. Η πολιτιστική αναβάθμιση συνεχίζεται με έργα, όπως το Πολυκεντρικό Μουσείο Αιγών, τα Αρχαιολογικά Μουσεία Αλεξανδρούπολης και Σαμοθράκης, καθώς και τα Μουσεία Αγίου Νικολάου, Χανίων και Μεσαράς στην Κρήτη, το Αρχαιολογικό Μουσείο Δήλου και η Αρχαιολογική Συλλογή Σάμης στην Κεφαλονιά.
Προκειμένου να ανταποκριθεί το Υπουργείο Πολιτισμού στις σύγχρονες απαιτήσεις, το 2020, εισήγαγε στις διαδικασίες του το «Ελληνικό Σύστημα Αναγνώρισης και Πιστοποίησης Μουσείων» και δημιούργησε το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Αναγνώρισης και Πιστοποίησης των Ελληνικών Μουσείων. Πρόκειται για μια σημαντική μεταρρύθμιση, μία διαδικασία καθολικής αυτοαξιολόγησης, πρότυπο σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Όπως τόνιζαν στελέχη του υπουργείου Πολιτισμού, «ιδρύουμε μουσεία που απευθύνονται στο νου και στην ψυχή. Μουσεία ανοιχτά, προσβάσιμα, ελκυστικά και συμπεριληπτικά». Δεδομένου ότι στον σύγχρονο κόσμο, τα Μουσεία επιτελούν έναν σύνθετο και απαιτητικό κοινωνικό ρόλο, για να ανταποκριθούν, πρέπει να διατηρούν ισχυρά αντανακλαστικά και να εξελίσσονται μαζί με την κοινωνία, ανταποκρινόμενα στις ανάγκες της.
Σήμερα, είναι σε εξέλιξη έργα για την ίδρυση και επανέκθεση επιπλέον 28 Μουσείων, με σταδιακές παραδόσεις από τη φετινή χρονιά ως το 2028. Από το Εθνικό Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων στον Πειραιά, το Παλαιό Μουσείο της Ακρόπολης, το Μουσείο των ευρημάτων του Μετρό και το Μουσείο Προσφυγικού Ελληνισμού στο π. Στρατόπεδο Παύλου Μελά στη Θεσσαλονίκη, και τα τρία Μουσεία στο π. βασιλικό κτήμα στο Τατόι, τα Αρχαιολογικά Μουσεία στη Χίο και το Αργος, τα Μουσεία στη Χάλκη και στο Αγαθονήσι, που αποδίδονται στην κοινωνία το 2026, ως τα Αρχαιολογικά Μουσεία στα Τρίκαλα, στο Αργοστόλι, στη Σπάρτη, στην Κομοτηνή, στη Νάξο, στη Χώρα της Μεσσηνίας, στις Αποθήκες Παπαπέτρου στο Αγρίνιο, και στο Μουσείο της Μικρής Δοξιπάρας Ζώνης στον Εβρο.
