Ένα ρήγμα 20 μέτρων εντόπισαν οι δύτες στο φέρι μποτ που προσάραξε στα Νέα Στύρα, πυροδοτώντας μια αλυσίδα εξελίξεων που φέρνουν στο φως κρίσιμα ερωτήματα για τη ναυσιπλοΐα, την ασφάλεια επιβατών και τις διαδικασίες εκτάκτου ανάγκης. Το πλοίο, που παραμένει καθηλωμένο πάνω στη ξέρα, γίνεται το επίκεντρο τεχνικών αναλύσεων αλλά και θεσμικών ευθυνών, με τον καπετάνιο να τελεί υπό κράτηση και την πλοιοκτήτρια εταιρεία να προετοιμάζει την επιχείρηση αποκόλλησης και ρυμούλκησης.
Το χρονικό της προσάραξης
Το επιβατηγό–οχηματαγωγό «Παναγία Παραβουνιώτισσα» εκτελούσε το καθιερωμένο του δρομολόγιο, όταν προσάραξε σε ξέρα κοντά στα Νέα Στύρα, με 105 επιβάτες και 9 μέλη πληρώματος. Αν και δεν υπήρξαν τραυματισμοί, η εμπειρία ήταν τραυματική για πολλούς, καθώς επικράτησε σύγχυση και καθυστέρηση στην εκκένωση, όπως καταγγέλλουν επιβάτες.
Ο 62χρονος πλοίαρχος φέρεται να απέδωσε την προσάραξη σε πρόβλημα με τα πηδάλια, όμως παράλληλα επικαλέστηκε και ανθρώπινο λάθος, κάνοντας λόγο για «αφηρημάδα». Η μαρτυρία του, όπως και των υπολοίπων δύο ατόμων που βρίσκονταν στη γέφυρα, θα εξεταστούν εξονυχιστικά από τις αρχές.
Η εμπειρία των επιβατών και οι καταγγελίες
Η περιπέτεια των επιβατών καταγράφηκε σε βίντεο και αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ορισμένοι ανέφεραν πως παρέμειναν για περισσότερο από μία ώρα στο πλοίο χωρίς σαφείς οδηγίες, ενώ κάποιοι μεταφέρθηκαν τελικά με ιδιωτικά σκάφη, αφού το πλήρωμα δεν έδωσε κατευθύνσεις.
Ιδιαίτερα επικριτική ήταν η στάση μιας επιβάτιδας που κατήγγειλε ότι «το πλήρωμα ήταν άφαντο» και ότι οι επιβάτες «μόνοι τους φόρεσαν σωσίβια και κάλεσαν το Λιμενικό».
Στο φέρι επέβαιναν συνολικά 105 επιβάτες και 9 μέλη πληρώματος, οι οποίοι δεν τραυματίστηκαν, ωστόσο η εμπειρία τους αποδείχθηκε τραυματική σε επίπεδο συντονισμού, καθοδήγησης και διαχείρισης κρίσης. Όπως φαίνεται από βίντεο και μαρτυρίες που είδαν το φως της δημοσιότητας, πολλοί επιβάτες βρέθηκαν χωρίς βοήθεια, αναγκασμένοι να αναζητήσουν διέξοδο μόνοι τους, φορώντας μόνοι τους τα σωσίβια και επιβιβαζόμενοι σε ιδιωτικά σκάφη που τους μετέφεραν τελικά με ασφάλεια στο λιμάνι των Νέων Στύρων.
«Το Λιμενικό λέει σε 10 λεπτά με μισή ώρα, μπαίνουμε στις βάρκες άλλων ανθρώπων. Είμαστε εδώ πέρα εδώ και μία – μιάμιση ώρα χωρίς λόγο», ανέφερε επιβάτιδα σε βίντεο που δημοσίευσε στο TikTok, συνοδεύοντας τα λόγια της με εικόνες επιβατών με σωσίβια, έτοιμων να επιβιβαστούν σε σκάφη ιδιωτών που προσφέρθηκαν να βοηθήσουν.
@eiriannart
Άλλος επιβάτης περιέγραψε τη στιγμή της πρόσκρουσης λέγοντας: «Ήμουν πάνω την ώρα που προσάραξε το πλοίο», με τη μαρτυρία του να καταγράφεται μέσα από σκάφος διάσωσης, ενισχύοντας την αίσθηση αυτοσχέδιας εκκένωσης του πλοίου.
Παρά την άφιξη τριών σκαφών του Λιμενικού και ενός ακόμα επιβατηγού-οχηματαγωγού για υποστήριξη, οι μαρτυρίες καταγράφουν χαοτική εικόνα, χωρίς ξεκάθαρη κατεύθυνση ή παρουσία του πληρώματος. Η πιο αιχμηρή καταγγελία έρχεται από επιβάτιδα που ανέφερε:
«Αυτός ο άνθρωπος κυριολεκτικά μας κατέβασε στην αγκαλιά του όλους και μόλις φτάσαμε, ήρθε το Λιμενικό και του ζήτησε την άδεια του σκάφους του αντί να του πει ευχαριστώ. Το πλήρωμα άφαντο. Μόνοι μας βάλαμε σωσίβια, μόνοι μας παίρναμε τηλέφωνο το Λιμενικό».
Οι εικόνες από τη μεταφορά σε ιδιωτικά σκάφη, με επιβάτες να πηδούν από το φέρι, μαρτυρούν έλλειψη οργάνωσης και ψυχραιμίας, εντείνοντας τον δημόσιο προβληματισμό.
@eiriannart
Επόμενες κινήσεις και ερωτήματα προς απάντηση
Πέρα από την τεχνική επιδιόρθωση, το περιστατικό φέρνει στο προσκήνιο σοβαρά θέματα ευθύνης και διαδικασιών. Το υπουργείο Ναυτιλίας αναμένεται να αξιολογήσει συνολικά τη διαχείριση του συμβάντος, ενώ η εταιρεία διαβεβαιώνει ότι κινήθηκε άμεσα και θεσμικά, αν και οι μαρτυρίες δείχνουν πως υπήρξαν καθυστερήσεις στην ενημέρωση και στην αντίδραση.
Οι επόμενες ημέρες θα είναι καθοριστικές τόσο για την επαναφορά του πλοίου, όσο και για τη διερεύνηση του περιστατικού σε βάθος, με τις ευθύνες να βαραίνουν ήδη συγκεκριμένα πρόσωπα αλλά και ολόκληρους μηχανισμούς.

