ΑΔΜΗΕ: Η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης – Αττικής πέρασε με επιτυχία όλες τις δοκιμές και μπαίνει πλέον σε φάση συνεχούς λειτουργίας, με στόχο να τεθεί εμπορικά σε πλήρη ισχύ μέσα στους επόμενους δύο μήνες. Το έργο, το μεγαλύτερο και πιο απαιτητικό που έχει υλοποιηθεί ποτέ στον τομέα της μεταφοράς ενέργειας στη χώρα, αποτελεί τομή για την ενεργειακή ασφάλεια του νησιού.
Τι σημαίνει για την Κρήτη
Η νέα διασύνδεση θα εξασφαλίσει την απρόσκοπτη ηλεκτροδότηση των τεσσάρων περιφερειακών ενοτήτων, βάζοντας οριστικά τέλος στην εξάρτηση από τις ρυπογόνες τοπικές μονάδες ηλεκτροπαραγωγής. Ταυτόχρονα, τα ηλεκτρικά μεγέθη της Κρήτης θα ενταχθούν πλήρως στο ενιαίο μοντέλο αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας που ισχύει στην ηπειρωτική Ελλάδα, καταργώντας το ειδικό υβριδικό καθεστώς που εφαρμόζεται από το 2021.
Οι δοκιμές που έκριναν το έργο
Το τελευταίο τρίμηνο πραγματοποιήθηκαν εκτεταμένες δοκιμές μεταφοράς φορτίων προς και από την Κρήτη, καθώς και έλεγχοι της μέγιστης μεταφορικής ικανότητας κάθε πόλου. Τα αποτελέσματα επιβεβαίωσαν ότι το σύστημα μπορεί να λειτουργεί με ασφάλεια και αμφίδρομη ροή ενέργειας, σε πραγματικές συνθήκες.
Ένα έργο-ορόσημο με ευρωπαϊκή στήριξη
Η διασύνδεση Κρήτης – Αττικής, που υλοποιήθηκε από τον ΑΔΜΗΕ και την Ariadne Interconnection, χρηματοδοτήθηκε με ευρωπαϊκούς πόρους ύψους 535,5 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ 2014-2020 και το νέο πρόγραμμα «Περιβάλλον και Κλιματική Αλλαγή» 2021-2027. Το έργο θεωρείται στρατηγικής σημασίας για τη μετάβαση της χώρας σε ένα πιο καθαρό και αποδοτικό ενεργειακό σύστημα.
