Η Ελλάδα παραμένει ουραγός στην Ευρώπη όσον αφορά τη γονιμότητα, με τον δείκτη να κινείται σταθερά κάτω από το 1,5 παιδί ανά γυναίκα εδώ και δεκαετίες. Το επίπεδο αυτό χαρακτηρίζεται διεθνώς ως «εξαιρετικά χαμηλό» και συνδέεται με δραματικές προεκτάσεις για το δημογραφικό μέλλον της χώρας.
Η έρευνα του Ινστιτούτου Δημογραφικών Ερευνών
Σύμφωνα με την ανάλυση του Ινστιτούτου Δημογραφικών Ερευνών και Μελετών, υπό τη διεύθυνση του καθηγητή Βύρωνα Κοτζαμάνη, η μελέτη 54 ετών (1970–2023) τοποθετεί την Ελλάδα μαζί με την Ισπανία, την Ιταλία, την Αυστρία και τη Γερμανία στις χώρες που μετρούν περισσότερα από 35 χρόνια εξαιρετικά χαμηλής γονιμότητας.
Το παράδειγμα της βόρειας Ευρώπης
Αντίθετα, χώρες όπως η Γαλλία και η Ισλανδία δεν είδαν ποτέ τον δείκτη τους να πέφτει κάτω από το 1,5, ενώ οι Σκανδιναβικές χώρες μόνο για λίγα χρόνια είχαν τόσο χαμηλές τιμές. Οι ερευνητές τονίζουν ότι η διαφορά δεν είναι τυχαία: οι πολιτικές στήριξης οικογενειών, παιδιών και εργαζόμενων γονέων είχαν καθοριστικό ρόλο στη διατήρηση της γονιμότητας σε υψηλότερα επίπεδα.
Η Ελλάδα χωρίς στήριξη
Στον ευρωπαϊκό Νότο, και ιδιαίτερα στην Ελλάδα, η απουσία συνεκτικής οικογενειακής πολιτικής και η αδυναμία του κοινωνικού κράτους εμπόδισαν τις γενιές μετά το 1970 να αποκτήσουν τον αριθμό παιδιών που επιθυμούσαν. Το αποτέλεσμα είναι η σημερινή πραγματικότητα: κλείσιμο εκατοντάδων σχολείων, υπογεννητικότητα και πληθυσμιακή συρρίκνωση.
Το σχόλιο του Έλον Μασκ
Τα στοιχεία δεν πέρασαν απαρατήρητα ούτε από τον Έλον Μασκ, ο οποίος σε ανάρτησή του στο Χ (Twitter) χαρακτήρισε την κατάσταση «θάνατο της Ελλάδας», αναφερόμενος στα 700 σχολεία που έχουν βάλει λουκέτο εξαιτίας της υπογεννητικότητας. Η παρέμβασή του λειτούργησε ως διεθνές καμπανάκι για μια από τις μεγαλύτερες απειλές που αντιμετωπίζει η χώρα.
The death of Greece https://t.co/zZt4Unl7rQ
— Elon Musk (@elonmusk) September 2, 2025
