Η οδική ασφάλεια στην Ελλάδα παραμένει σε κρίσιμη κατάσταση, με τα τελευταία στοιχεία να δείχνουν ανησυχητικές παραλείψεις από οδηγούς και επιβάτες, καθώς μόλις ο 1 στους 2 Έλληνες φορούν ζώνη ασφαλείας, ενώ υπάρχει συνεχόμενη αύξηση στους οδηγούς που χρησιμοποιούν το κινητό τους την ώρα που είναι στο τιμόνι!
Σύμφωνα με μελέτη της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου (FIA) σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς», μόλις το 54% των οδηγών στη χώρα φοράει ζώνη ασφαλείας, ενώ τα ποσοστά είναι ακόμη χαμηλότερα στα πίσω καθίσματα.
Η έρευνα, που βασίστηκε στην καταγραφή περισσότερων από 16.000 οχημάτων, δείχνει ότι:
-
Μόνο το 54% των οδηγών χρησιμοποιεί ζώνη ασφαλείας.
-
Στα πίσω καθίσματα, η χρήση ζώνης περιορίζεται μόλις στο 21%.
-
Η χρήση κράνους στους οδηγούς δικύκλων φτάνει το 75%, αλλά μόλις το 46% των συνεπιβατών φορούν κράνος.
Ανησυχητική αύξηση στη χρήση κινητού
Εξίσου ανησυχητικό είναι το γεγονός ότι το 13% των οδηγών χρησιμοποιεί κινητό τηλέφωνο κατά την οδήγηση, με το ποσοστό να είναι ακόμη μεγαλύτερο στους οδηγούς που ταξιδεύουν μόνοι. Η συνήθεια αυτή αυξάνεται συνεχώς, προσθέτοντας έναν ακόμη κίνδυνο στους ελληνικούς δρόμους.
Η Ελλάδα πρώτη σε θανάτους μοτοσικλετιστών στην Ε.Ε.
Η χώρα μας εξακολουθεί να κατατάσσεται πρώτη στην Ευρωπαϊκή Ένωση σε θανάτους οδηγών μοτοσικλετών, ενώ τα τροχαία δυστυχήματα παραμένουν η πρώτη αιτία θανάτου για παιδιά και νέους ηλικίας 5-29 ετών. Πρόκειται για αριθμούς που, όπως τονίζουν οι ειδικοί, δεν είναι απλώς στατιστικά στοιχεία, αλλά αντιπροσωπεύουν χαμένες ζωές και οικογένειες που θρηνούν τους δικούς τους ανθρώπους.
Έκκληση για εθνικό σχέδιο δράσης
Η πρόεδρος του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς», Βασιλική Δανέλλη-Μυλωνά, δήλωσε:
«Καλούμε όλους τους φορείς, την πολιτεία, τις τοπικές αρχές, την εκπαιδευτική κοινότητα, τις επιχειρήσεις και την κοινωνία των πολιτών, να ενώσουν τις δυνάμεις τους σε ένα συνεκτικό εθνικό σχέδιο δράσης. Θα πρέπει να υπάρξει σεβασμός στις τοπικές ιδιαιτερότητες, στοχευμένες συνεργασίες με δήμους, επιχειρήσεις και άλλους φορείς για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας».
Η εικόνα που αποτυπώνουν τα στοιχεία δεν αφήνει περιθώρια εφησυχασμού. Η αλλαγή κουλτούρας στους ελληνικούς δρόμους είναι ζήτημα ζωής και θανάτου και απαιτεί την ευθύνη όλων μας – οδηγών, επιβατών και πολιτείας.
