Χωρίς διαγνωστικές εξετάσεις μένει σήμερα, Παρασκευή 7 Νοεμβρίου, η χώρα, καθώς οι εργαστηριακοί γιατροί πραγματοποιούν 24ωρη πανελλαδική απεργία, διαμαρτυρόμενοι για το άδικο – όπως το χαρακτηρίζουν – μέτρο του clawback. Τα διαγνωστικά κέντρα και τα μικροβιολογικά εργαστήρια κατεβάζουν ρολά, στέλνοντας μήνυμα αγωνίας για τη βιωσιμότητα του κλάδου και τη λειτουργία της Πρωτοβάθμιας Υγείας.
Ο λόγος της κινητοποίησης
Οι εργαστηριακοί γιατροί ζητούν την κατάργηση του clawback, του μηχανισμού που τους υποχρεώνει να επιστρέφουν στο κράτος μεγάλα χρηματικά ποσά, όταν οι δαπάνες για εξετάσεις υπερβαίνουν τους περιορισμένους προϋπολογισμούς του ΕΟΠΥΥ. Όπως τονίζουν, το μέτρο είναι εξοντωτικό, καθώς οδηγεί σε οικονομική ασφυξία εκατοντάδες μικροβιολογικά εργαστήρια και απειλεί την ίδια την επιβίωση της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας.
«Αγωνιζόμαστε για τη βιωσιμότητα των ιατρείων μας και την αξιοπρέπεια του ιατρικού επαγγέλματος», σημειώνει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εργαστηριακών Ιατρών, επισημαίνοντας ότι το clawback «καταστρέφει κάθε έννοια ισονομίας και δικαιοσύνης».
Πανελλαδική συγκέντρωση και κοινό μέτωπο
Η κινητοποίηση κορυφώνεται το μεσημέρι με συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από το Μέγαρο Μαξίμου, ενώ στις 15:30 θα πραγματοποιηθεί κοινή συνέντευξη Τύπου του Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου (ΠΙΣ), της ΠΟΕΡΓΙ και της Συνομοσπονδίας Ιδιωτών Ιατρών Ελλάδας (ΣΙΔΙΕ) στο ξενοδοχείο Crowne Plaza. Εκεί θα παρουσιαστούν οι θέσεις του ιατρικού κόσμου και οι επόμενες κινήσεις του κλάδου.
Η Ομοσπονδία υπογραμμίζει ότι η σημερινή κινητοποίηση «έχει πανιατρικό χαρακτήρα, με κοινό στόχο την προστασία της Δημόσιας Υγείας και την υπεράσπιση της αξιοπρέπειας του ιατρικού επαγγέλματος».
Στο πλευρό των γιατρών οι Ιατρικοί Σύλλογοι και οι Επιστημονικές Ενώσεις
Σε ένα πρωτοφανές κύμα συμπαράστασης, οι Ιατρικοί Σύλλογοι όλης της χώρας και η Ελληνική Μικροβιολογική Εταιρεία δηλώνουν τη στήριξή τους στους εργαστηριακούς γιατρούς. Όπως επισημαίνουν, οι μικροβιολόγοι αποτελούν θεμελιώδη πυλώνα του συστήματος υγείας, συμβάλλοντας καθοριστικά στην έγκαιρη διάγνωση, την πρόληψη και την προστασία της δημόσιας υγείας.
Η Μικροβιολογική Εταιρεία τονίζει ότι τα μέτρα rebate και clawback «έχουν οδηγήσει τον κλάδο σε λειτουργική ασφυξία» και ζητά την άμεση κατάργησή τους.
Το μήνυμα του Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου
Ο ΠΙΣ χαρακτηρίζει το clawback «μέτρο άδικο και ανήθικο» που θεσπίστηκε το 2012 ως προσωρινό αλλά παραμένει μέχρι σήμερα, παρά τις συνεχείς δεσμεύσεις για αναθεώρηση. «Η εφαρμογή του αντιστοιχεί σε υφαρπαγή δεδουλευμένων», σημειώνει ο Σύλλογος, υπογραμμίζοντας ότι «πολλά εργαστήρια έχουν ήδη βρεθεί στο χείλος του κλεισίματος».
Παράλληλα, προτείνει τη χρηματοδότηση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας μέσα από φόρους σε καπνικά προϊόντα, προκειμένου να υπάρξει σταθερή πηγή εσόδων χωρίς να επιβαρύνονται οι γιατροί.
«Δεν είναι συντεχνιακός αγώνας – Είναι ευθύνη απέναντι στην κοινωνία»
Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εργαστηριακών Ιατρών ξεκαθαρίζει ότι ο αγώνας τους δεν είναι συντεχνιακός, αλλά πράξη ευθύνης απέναντι στην κοινωνία και το Εθνικό Σύστημα Υγείας. «Χωρίς τα διαγνωστικά εργαστήρια, δεν υπάρχει δημόσια υγεία», επισημαίνουν οι εκπρόσωποι του κλάδου.
Η επόμενη μέρα
Η σημερινή 24ωρη απεργία αποτελεί κομβική στιγμή για τους εργαστηριακούς γιατρούς, που βλέπουν τα ιατρεία τους να απειλούνται με οικονομική κατάρρευση. Εάν δεν υπάρξει ανταπόκριση από την πολιτεία, οι κινητοποιήσεις αναμένεται να κλιμακωθούν, με στόχο να ανοίξει επιτέλους ένας ουσιαστικός διάλογος για τη βιωσιμότητα του κλάδου και τη στήριξη της Πρωτοβάθμιας Υγείας.
