ΙΣΑ: Η διαρκής αύξηση της μικροβιακής αντοχής και η υπερκατανάλωση αντιβιοτικών, τόσο στα νοσοκομεία όσο και στην κοινότητα, δημιουργούν μια κατάσταση που η επιστημονική κοινότητα χαρακτηρίζει πλέον ως άκρως ανησυχητική.
Η Ελλάδα εξακολουθεί να βρίσκεται ανάμεσα στις χώρες με τα υψηλότερα ποσοστά ανθεκτικών μικροβίων στην Ευρώπη, με αποτέλεσμα οι ειδικοί να προειδοποιούν ότι απαιτούνται άμεσες εκπαιδευτικές και οργανωμένες παρεμβάσεις.
Η πρωτοβουλία του Ιατρικού Συλλόγου Αθηνών
Ο Ιατρικός Σύλλογος Αθηνών αναλαμβάνει μια νέα, στοχευμένη δράση: τη διοργάνωση σειράς μεταπτυχιακών σεμιναρίων με αντικείμενο την ορθολογική χρήση των αντιβιοτικών στο νοσοκομειακό περιβάλλον. Τα σεμινάρια υλοποιούνται με τη συνεργασία της Ελληνικής Εταιρείας Χημειοθεραπείας και τελούν υπό την αιγίδα της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ.
Περιλαμβάνονται διαλέξεις, μελέτες περιστατικών, εργαστήρια μικρών ομάδων, χρήση τοπικών αντιβιογραμμάτων και προσομοιώσεις, ενώ αξιοποιούνται και νέες τεχνολογικές εφαρμογές που επιτρέπουν στους συμμετέχοντες να αλληλεπιδρούν σε πραγματικό χρόνο μέσω κινητού.
Το πρόγραμμα των σεμιναρίων ανά ειδικότητα
Τα σεμινάρια θα διεξαχθούν δια ζώσης από τον Νοέμβριο 2025 έως το καλοκαίρι του 2026 και θα καλύπτουν τις εξής ειδικότητες:
-
Παθολογία (21 Νοεμβρίου 2025)
-
Αιματολογία/Ογκολογία (12 Δεκεμβρίου 2025)
-
Εντατικολογία (9 Ιανουαρίου 2026)
-
Χειρουργική (20 Φεβρουαρίου 2026)
Κάθε σεμινάριο αντιστοιχεί σε 8 πιστωτικές μονάδες CPD.
Το πρώτο σεμινάριο για τους νοσοκομειακούς παθολόγους πραγματοποιήθηκε με μεγάλη συμμετοχή, επιβεβαιώνοντας την ανάγκη συστηματικής κατάρτισης πάνω στη μικροβιακή αντοχή.
Οι επισημάνσεις του ΙΣΑ: «Μια από τις μεγαλύτερες απειλές δημόσιας υγείας»
Ο πρόεδρος του ΙΣΑ, Γιώργος Πατούλης, τόνισε ότι η χώρα καταγράφει από τα υψηλότερα ποσοστά κατανάλωσης αντιβιοτικών στην Ευρώπη, φτάνοντας το 75% στον ενήλικο πληθυσμό αλλά και στους ανήλικους.
Όπως σημείωσε, η υπερκατανάλωση αυτή έχει οδηγήσει σε:
-
ραγδαία αύξηση της μικροβιακής αντοχής
-
συχνές παρενέργειες σε ζωτικά όργανα
-
αλλεργικές αντιδράσεις
-
χιλιάδες θανάτους από λοιμώξεις με πολυανθεκτικά μικρόβια
Το 2020, σύμφωνα με τα στοιχεία, η Ελλάδα βρέθηκε στην κορυφή της Ευρώπης με περίπου 2.000 θανάτους από λοιμώξεις σχετιζόμενες με πολυανθεκτικούς παθογόνους οργανισμούς.
«Επείγουσα ανάγκη για εκπαίδευση» λέει η επιστημονική κοινότητα
Η ομότιμη καθηγήτρια Παθολογίας Ελένη Γιαμαρέλλου υπογράμμισε ότι η Ελλάδα συγκαταλέγεται στις χώρες υψηλής προτεραιότητας για άμεση παρέμβαση, σύμφωνα με το ECDC και τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας.
Η ίδια σημείωσε ότι οι νοσοκομειακοί γιατροί καλούνται καθημερινά να λάβουν κρίσιμες αποφάσεις για:
-
εμπειρική θεραπεία
-
αποκλιμάκωση αντιβιοτικών
-
διάρκεια αγωγής
-
χρήση νέων και εξειδικευμένων αντιβιοτικών
Η Γιαμαρέλλου επισήμανε ότι η εκπαίδευση στην αντιμικροβιακή επιτήρηση (AMS) και τον έλεγχο λοιμώξεων είναι απαραίτητη για την προστασία της ασφάλειας των ασθενών και τον περιορισμό της εξάπλωσης των ανθεκτικών μικροβίων.
