Σε καθεστώς «κόκκινου συναγερμού» για τη λειψυδρία εισέρχονται σταδιακά Πάτμος, Λέρος και Αττική, καθώς τα υδάτινα αποθέματα σε νησιά και ηπειρωτικές περιοχές έχουν φτάσει σε οριακά επίπεδα. Η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) ενεργοποιεί ταχύτατα όλες τις διαδικασίες μετά τα ανησυχητικά πορίσματα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, που επιβεβαιώνουν τη δραματική μείωση των διαθέσιμων υδάτων.
Έκτακτες αποφάσεις – Αύριο για τα νησιά, την Παρασκευή για την Αττική
Η ΡΑΑΕΥ θα εξετάσει αύριο (Πέμπτη 27.11.2025) το θέμα της Αττικής, ενώ ήδη προχωρούν οι διαδικασίες για την κήρυξη της Πάτμου και της Λέρου σε καθεστώς έκτακτης ανάγκης. Μέχρι την Παρασκευή, σειρά θα πάρει και η Αθήνα, με τη σχετική απόφαση να αναμένεται να ανακοινωθεί μετά τη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου της Αρχής.
Όπως διευκρινίζεται, η απόφαση δεν συνεπάγεται περιοριστικά μέτρα για τους πολίτες, αλλά οδηγεί σε επιτάχυνση των μελετών, των έργων και των χρηματοδοτήσεων που αφορούν την ασφάλεια υδροδότησης.
Τα νέα δεδομένα και η κατάσταση στον Μόρνο
Σύμφωνα με τις τελευταίες μετρήσεις της ΕΥΔΑΠ (23 Οκτωβρίου 2025), τα αποθέματα στον ταμιευτήρα του Μόρνου, κύρια πηγή υδροδότησης του Λεκανοπεδίου, έχουν πέσει στα 156.996.000 κυβικά μέτρα, το χαμηλότερο επίπεδο της τελευταίας 15ετίας. Η μείωση φτάνει το 45% σε σχέση με το 2024, όταν την ίδια περίοδο υπήρχαν 285.021.000 κυβικά μέτρα.
Η ανάλυση του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών / Meteo.gr επιβεβαιώνει τη σοβαρότητα της κατάστασης: η έκταση της λίμνης του Μόρνου έχει περιοριστεί σε 8,3 τετραγωνικά χιλιόμετρα, μειωμένη κατά 44% σε σχέση με τη μέση τιμή της περιόδου 2016–2024 (14,9 km²).
Τι προβλέπει το καθεστώς έκτακτης ανάγκης
Η ενεργοποίηση του «κόκκινου συναγερμού» δίνει τη δυνατότητα:
-
για άμεση χρηματοδότηση έργων ύδρευσης,
-
για fast track διαγωνιστικές διαδικασίες,
-
για ευελιξία στις εγκρίσεις μελετών και
-
για επιτάχυνση παρεμβάσεων σε κρίσιμες υποδομές.
Η ΡΑΑΕΥ έχει ήδη ολοκληρώσει τη νομική τεκμηρίωση για την ενεργοποίηση του πλαισίου, έπειτα από αίτημα της ΕΥΔΑΠ προς το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ζητώντας κατεπείγουσες ενέργειες για την προστασία της υδροδότησης της πρωτεύουσας.
Προτεραιότητα η ασφάλεια υδροδότησης
Οι επόμενες ημέρες θεωρούνται κρίσιμες για την υδροδοτική ασφάλεια της χώρας. Τα νησιά του Αιγαίου βρίσκονται ήδη σε οριακό σημείο, ενώ για την Αττική εξετάζεται η άμεση εφαρμογή έργων ενίσχυσης των ταμιευτήρων και των δικτύων μεταφοράς νερού. Οι επιστήμονες τονίζουν ότι αν ο χειμώνας δεν φέρει σημαντικές βροχοπτώσεις, τα αποθέματα επαρκούν μόλις για έναν χρόνο.
