Μια εξαιρετικά σημαντική μεταρρύθμιση για τα εργασιακά δεδομένα της χώρας παίρνει τον δρόμο της υλοποίησης. Κατατέθηκε το βράδυ της Τρίτης 23 Ιουνίου 2026 στη Βουλή το πολυαναμενόμενο νομοσχέδιο του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, το οποίο ενσωματώνει την ευρωπαϊκή Οδηγία 2023/970 και βάζει στο μικροσκόπιο τις αμοιβές στον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα.
Η επεξεργασία του νομοσχεδίου, το οποίο φέρει τον τίτλο «Ενίσχυση της εφαρμογής της ισότητας της αμοιβής μεταξύ ανδρών και γυναικών για όμοια εργασία ή για εργασία ίσης αξίας», ξεκινά στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων την Παρασκευή 26 Ιουνίου 2026.
Οι 9 πυλώνες για την ισότητα στις αμοιβές
Το πρώτο μέρος του νομοσχεδίου στοχεύει στην πλήρη εξάλειψη των έμφυλων διακρίσεων στους μισθούς μέσα από ένα αυστηρό πλαίσιο διαφάνειας. Οι βασικές προβλέψεις περιλαμβάνουν:
-
Μισθολογικές δομές χωρίς φύλο: Θεσπίζεται η υποχρέωση των επιχειρήσεων να διαθέτουν συστήματα αμοιβών βασισμένα αποκλειστικά σε αντικειμενικά και ουδέτερα κριτήρια.
-
Απόλυτη μισθολογική διαφάνεια: Οι εργοδότες υποχρεούνται να παρέχουν ξεκάθαρες πληροφορίες για τους μισθούς πριν από την πρόσληψη, κατά τη διάρκεια της σύμβασης, αλλά και μετά τη λήξη της απασχόλησης.
-
Δικαίωμα ενημέρωσης: Οι εργαζόμενοι αποκτούν το δικαίωμα να γνωρίζουν τα μισθολογικά δεδομένα της επιχείρησης για άτομα που κάνουν την ίδια δουλειά.
-
Έλεγχος του χάσματος (Gender Pay Gap): Οι επιχειρήσεις θα υποβάλλουν υποχρεωτικά στοιχεία για το μισθολογικό χάσμα, ενώ θα γίνεται κοινή αξιολόγηση των αμοιβών με τους εκπροσώπους των εργαζομένων.
-
Ενίσχυση των ελεγκτικών μηχανισμών: Ο Συνήγορος του Πολίτη ορίζεται ως ο επίσημος φορέας παρακολούθησης της ισότητας, ενώ ενισχύονται τόσο ο ρόλος του όσο και οι ελεγκτικές αρμοδιότητες της Επιθεώρησης Εργασίας. Παράλληλα, διασφαλίζεται η πρόσβαση των θιγόμενων εργαζομένων σε αποτελεσματικά ένδικα μέσα.
Βαρέα και Ανθυγιεινά για το νοσηλευτικό προσωπικό του ΕΣΥ και ΕΚΑΒ
Το δεύτερο μέρος του νομοσχεδίου κρύβει μια εξίσου μεγάλη είδηση που αφορά τον κλάδο της υγείας. Σύμφωνα με την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (ΓΛΚ), δίνεται πλέον η δυνατότητα ένταξης στο καθεστώς των Βαρέων και Ανθυγιεινών Επαγγελμάτων (Β.Α.Ε.) —τόσο για την κύρια όσο και για την επικουρική ασφάλιση— στους εργαζόμενους των Νοσοκομείων, των Κέντρων Υγείας του ΕΣΥ και του ΕΚΑΒ που υπάγονται στη συνταξιοδοτική προστασία του Δημοσίου.
Η ρύθμιση αφορά τις εξής ειδικότητες:
-
Νοσηλευτές και βοηθοί νοσηλευτών.
-
Οδηγοί ασθενοφόρων.
-
Βοηθοί ασθενοφόρων διασώστες.
Τι άλλο περιλαμβάνει το νομοσχέδιο:
-
Ψηφιακό Μητρώο Συλλογικών Ρυθμίσεων Εργασίας: Δημιουργείται νέα ψηφιακή δομή μέσα στο Πληροφοριακό Σύστημα ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ για την πλήρη καταγραφή των συλλογικών συμβάσεων.
-
Παρακράτηση αχρεωστήτως καταβληθέντων από e-ΕΦΚΑ: Ορίζεται ότι τυχόν παροχές ή ποσά που καταβλήθηκαν λάθος (αχρεωστήτως) από τον e-ΕΦΚΑ προς τους ασφαλισμένους, θα παρακρατούνται αυτόματα από τις συντάξεις των επόμενων μηνών σε ισόποσες μηνιαίες δόσεις μέχρι να εξοφληθούν πλήρως.
