Δευτέρα, 20 Μαΐου, 2024
ΑρχικήΕλλάδαΘέμα χρόνου νέες ποινικές διώξεις για τη σύγκρουση των τρένων

Θέμα χρόνου νέες ποινικές διώξεις για τη σύγκρουση των τρένων

Δεν έχουν τέλος οι αποκαλύψεις σχετικά με τα όσα διαδραματίστηκαν την 28η Φεβρουαρίου στη σιδηροδρομική γραμμή Αθήνα -Θεσσαλονίκη, καθώς νέα στοιχεία που βλέπουν το φως της δημοσιότητας σκιαγραφούν αφενός την επαγγελματική συμπεριφορά του σταθμάρχη Λάρισας και αφετέρου την υπηρεσιακή ανεπάρκειά του, η οποία είχε γίνει αφορμή εγρήγορσης και συναγερμού μεταξύ των διερχόμενων μηχανοδηγών από τον Σταθμό της Λάρισας.

Και ενώ ο σταθμάρχης Λάρισας έχει ήδη κριθεί προφυλακιστέος, κοντά στην ώρα απόδοσης των ευθυνών βρίσκονται οι δικαστικές Αρχές και για άλλα εμπλεκόμενα πρόσωπα, με τις εξελίξεις τις επόμενες ώρες να προμηνύονται ραγδαίες, σύμφωνα με καλά ενημερωμένες πηγές. Στο πλαίσιο αυτό, αντιμέτωπα με τη Δικαιοσύνη αναμένεται να βρεθούν και άλλα στελέχη του ΟΣΕ, καθώς είναι θέμα χρόνου η άσκηση νέων ποινικών διώξεων για ανθρωποκτονία από αμέλεια και πρόκληση σωματικών βλαβών από αμέλεια κατά συρροή και διατάραξη ασφαλείας συγκοινωνιών.

Κομβικό σημείο για την περαιτέρω απόδοση των ευθυνών συνιστά η έκδοση των πορισμάτων των δύο δικαστικών πραγματογνωμόνων, οι οποίοι έχουν οριστεί από τον προϊστάμενο της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Λάρισας, Απόστολο Τζαμαλή. Σημειωτέον ότι χθες το απόγευμα οι δύο δικαστικοί πραγματογνώμονες μετείχαν σε σύσκεψη, προκειμένου να ενημερώσουν προφορικά τους δικαστικούς λειτουργούς που έχουν επιληφθεί της υπόθεσης, στη Λάρισα. Όπως εκτιμάται, τα πορίσματα των δύο εμπειρογνωμόνων θα ξεκλειδώσουν την πορεία των δικαστικών ερευνών, αφού αναμένεται να ενσωματώσουν στοιχεία για τα αίτια και το χρονικό της τραγωδίας, υποδεικνύοντας παράλληλα τους πραγματικούς υπαίτιους του σιδηροδρομικού δυστυχήματος.

Παράλληλα με τα πορίσματα, συνέχεια -ακόμη και σήμερα- αναμένεται να δοθεί στις διώξεις όσων υπηρεσιακών φέρεται να εμπλέκονται στην πολύκροτη υπόθεση, με τις έρευνες να επικεντρώνονται στην περίπτωση του επιθεωρητή του ΟΣΕ, ο οποίος είχε την ευθύνη του ορισμού των βαρδιών για τους σταθμάρχες, στο Σταθμαρχείο της Λάρισας. Κοντά στον επιθεωρητή, ερευνάται ακόμη ο ρόλος του απογευματινού σταθμάρχη, ο οποίος αν και θα είχε υπηρεσία μέχρι τις έντεκα το βράδυ, εντούτοις αποχώρησε νωρίτερα από το πόστο του.

Βέβαια, ακόμη κι αν ο απογευματινός σταθμάρχης συνυπήρχε μεταξύ 22.00 και 23.00 στην αίθουσα του Σταθμαρχείου, εργαζόμενος πλάι στον προφυλακισθέντα σταθμάρχη, άτομα με πολύ καλή γνώση του πεδίου επισημαίνουν ότι το δυστύχημα δύσκολα θα είχε αποφευχθεί, καθώς οι κρίσιμοι χειρισμοί για την αμαξοστοιχία Intercity62 άρχισαν στον Σταθμό της Λάρισας μετά τις 23.00, με αποκορύφωμα την μετωπική σύγκρουση με την εμπορική αμαξοστοιχία, σχεδόν είκοσι λεπτά μετά.

Στο μεταξύ, ο βαθμός τήρησης του κανονισμού λειτουργίας του ΟΣΕ αναμένεται να απασχολήσει σε βάθος τις δικαστικές Αρχές. Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά, ο μηχανοδηγός της μοιραίας αμαξοστοιχίας Intercity62 που έχασε τη ζωή του στο δυστύχημα, δεν επικοινώνησε με τον σταθμάρχη της Λάρισας στο ραδιοτηλέφωνο, αφού τέτοιες κλήσεις δεν έχουν καταγραφεί. Παρ’ όλα αυτά, δεν έχει καταστεί μέχρι στιγμής γνωστό αν ο άτυχος μηχανοδηγός προσπάθησε να τον βρει στο κινητό ή αν τον κάλεσε και δεν απαντούσε, κάτι που θα προκύψει από τις έρευνες στο τηλέφωνο του σταθμάρχη, που έχει ήδη κατασχεθεί. Υπενθυμίζεται ότι έχει προγραμματιστεί για αύριο η σύγκληση της Ολομέλειας Εφετών των 21 προέδρων Εφετών και Εφετών της Λάρισας, προκειμένου να αποφασιστεί αν θα ανατεθεί ή όχι η υπόθεση του τραγικού δυστυχήματος των Τεμπών σε εφέτη ανακριτή. Τη σύγκληση της Ολομέλειας των Εφετών της Λάρισας έχει ζητήσει ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Εφετών της θεσσαλικής πρωτεύουσας, Σταμάτης Δασκαλόπουλος, προκειμένου η υπόθεση να ανατεθεί σε εφέτη ανακριτή.

Ταυτόχρονα, ο μοιραίος σταθμάρχης οδηγήθηκε στις φυλακές Λάρισας και τοποθετήθηκε σε ένα κελί με άλλους τρεις ηλικιωμένους κρατούμενους, ενώ πέρασε και από εξέταση από ειδικό ψυχολόγο, για να διαπιστωθεί αν αντιμετωπίζει προβλήματα. Μάλιστα, από τη διεύθυνση των φυλακών κρίθηκε πως πρέπει να τοποθετηθεί σε έναν ήσυχο και ασφαλή χώρο μαζί με τους άλλους τρεις, προχωρημένης ηλικίας, κρατουμένους για ελαφρά αδικήματα, καθώς ο κίνδυνος να δεχθεί επιθέσεις είναι ορατός. Στις πρώτες ώρες της κράτησής του προαυλίζεται κανονικά ενώ πολλές ώρες περνάει μιλώντας στο τηλέφωνο με τους δικηγόρους του, οι οποίοι αναμένεται να τον επισκεφθούν στη φυλακή σήμερα.

Στο παζλ του πρωτοφανούς για τα ελληνικά χρονικά σιδηροδρομικού δυστυχήματος, ένα κρίσιμο κομμάτι προστέθηκε χθες και αφορά το τελευταίο τηλεφώνημα του μηχανοδηγού του μοιραίου τρένου, ο οποίος μοιάζει να είχε καταλάβει ότι κάτι δεν πήγαινε καλά. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο μηχανοδηγός του IC 62 τηλεφώνησε λίγη ώρα πριν από το δυστύχημα σε συνάδελφό του, γιατί νόμιζε ότι ήταν στο τρένο της αντίθετης κατεύθυνσης. Ο φίλος του συνήθως εκτελούσε δρομολόγια εμπορικών τρένων και ο άτυχος μηχανοδηγός ήθελε να μάθει αν βρισκόταν στο τιμόνι της αμαξοστοιχίας 63503. Ο άτυχος μηχανοδηγός μάλλον είχε αντιληφθεί πως κάτι δεν πήγαινε καλά με τη λειτουργία των δύο γραμμών και ήθελε να συνεννοηθεί με τον συνάδελφό του ώστε να αποτρέψει πιθανό δυστύχημα, μόνο που ο φίλος του, με τον οποίον επικοινώνησε, είχε αλλάξει τη βάρδιά του και εκείνη την ώρα δεν βρισκόταν σε υπηρεσία.

Αγανάκτηση προκαλούν οι αποκαλύψεις αναφορικά με το επίπεδο εκπαίδευσης του σταθμάρχη, καθώς ο 59χρονος φέρεται να μην γνώριζε τον χειρισμό του πίνακα σηματοδότησης του σταθμού της Λάρισας. Όπως λένε άτομα που εργάζονται χρόνια στη συγκεκριμένη σιδηροδρομική γραμμή, η θέση του σταθμάρχη απαιτεί άριστη γνώση του συστήματος χειρισμού της σηματοδότησης. Δυστυχώς, όμως, ο 59χρονος πέρα από το λάθος χειρισμό στο κλείδωμα των γραμμών, δεν είχε τη γνώση αλλά και την εκπαίδευση για να χειριστεί τον πίνακα σηματοδότησης και να αποσοβήσει το σφάλμα του. Στην κατεύθυνση αυτή, το «αμάν!» που εκστόμισε κατά τους διαλόγους του με το κέντρο ρύθμισης κυκλοφορίας στην Αθήνα φέρεται να αποδεικνύει πως ήταν εκείνη τη στιγμή που ο σταθμάρχης Λάρισας κατάλαβε το λάθος του στην καθοδήγηση του τρένου, κοστίζοντας τη ζωή σε 57 ανθρώπους.

Τα λάθη-προάγγελοι

Εν τω μεταξύ, όπως μετέδωσε χθες το κεντρικό δελτίο ειδήσεων του Open, ο σταθμάρχης Λάρισας αδυνατούσε να κατανοήσει το σήμα που του έστειλε ο σταθμάρχης από το Παλαιοφάρσαλο, όταν η επιβατική αμαξοστοιχία Intercity 62 ξεκίνησε από τη μονή γραμμή καθόδου. Η αδυναμία κατανόησης ώθησε τον σταθμάρχη Παλαιοφαρσάλου να αναζητήσει στο τηλέφωνο τον συνάδελφο του από τη Λάρισα, ιδιαίτερα έμπειρο, ο οποίος ήταν εκείνη την ημέρα στην απογευματινή βάρδια. Τότε, εκείνος του είπε πως είχε φύγει νωρίτερα από το Σταθμαρχείο Λάρισας, με το σταθμάρχη Παλαιοφαρσάλου, φανερά ανήσυχο, να τον ρωτά γιατί δεν παρέτεινε την παραμονή του στο Σταθμαρχείο, μέχρι την άφιξη της επιβατικής αμαξοστοιχίας Intercity62.

Επιπλέον, ένα βίντεο που ήρθε στο φως της δημοσιότητας από το Mega, λίγα λεπτά πριν από το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη, δείχνει την οπισθοπορεία που κάνει ο Προαστιακός, αλλά και τις συνομιλίες του μηχανοδηγού με τον σταθμάρχη, με τον πρώτο να έχει αντιληφθεί τις λάθος κατευθύνσεις που του έδινε το Σταθμαρχείο. Ειδικότερα, το βίντεο είναι τραβηγμένο από κάμερα ασφαλείας του προαστιακού προς Λάρισα, δηλαδή του τρένο που έφυγε λίγα λεπτά πριν περάσει το μοιραίο Intercity62. Στο βίντεο ακούγεται ο μηχανοδηγός του προαστιακού να ρωτάει επανειλημμένα τον σταθμάρχη της Λάρισας γιατί του έχει δώσει εντολή το τρένο να κάνει οπισθοπορεία. Συνεχίζοντας να μη λαμβάνει απάντηση από τον σταθμάρχη της Λάρισας, ο μηχανοδηγός του προαστιακού ξαναρωτά: «Ο σταθμάρχης της Λάρισας μπορεί να ενημερώσει τον παριστάμενο του 2597 για τη διαδικασία της οπισθοπορείας;». Σε αυτό το σημείο, ο 59χρονος σταθμάρχης ακούγεται να απαντά: «Φλασάρισε ένα κλειδί». Τότε, ο μηχανοδηγός του προαστιακού τότε απαντά «καλώς, ευχαριστώ πολύ» και συνεχίζει την πορεία του.

Παράλληλα, τους ισχυρισμούς του σταθμάρχη Λάρισας καταρρίπτει και ο φύλακας της κοντινότερης διάβασης στο επίμαχο κλειδί, ο οποίος είναι ο τελευταίος άνθρωπος που μίλησε με τους μηχανοδηγούς του μοιραίου Intercity 62. Όπως είπε στον τηλεοπτικό σταθμό Alpha, είναι απολύτως βέβαιος ότι το τρένο είχε πάρει λάθος πορεία και σίγουρα όχι πορεία ανόδου, όπως διατείνεται ο σταθμάρχης Λάρισας, αλλά αντίθετα είχε δει το τρένο να κινείται στην κάθοδο, έχοντας μπει στην ίδια γραμμή με την εμπορική αμαξοστοιχία που ερχόταν από τη Θεσσαλονίκη.

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Τελευταία Νέα

Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις μας