Κυριακή, 5 Μαΐου, 2024
ΑρχικήΕλλάδαBlack Friday: Αντιπαράθεση Γ.Γ. Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή- Προέδρου Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας

Black Friday: Αντιπαράθεση Γ.Γ. Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή- Προέδρου Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας

Υπάρχει σχέδιο για να «μπει μια τάξη» και να βοηθηθεί πιο αποτελεσματικά ο καταναλωτής, το οποίο ήδη εφαρμόζεται στα καταστήματα ηλεκτρονικού εξοπλισμού και ένδυσης και θα γίνει σιγά σιγά και στα σουπερμάρκετ.

Η Black Friday ή αλλιώς ενδιάμεσες εκπτώσεις, έφτασε και επίσημα, παρότι ανεπίσημα οι προσφορές έχουν ξεκινήσει εδώ και αρκετές ημέρες.

«Στις Ηνωμένες Πολιτείες ήταν, υποτίθεται, μια ημέρα στην οποία οι επιχειρήσεις οι οποίες ήθελαν να ξεφορτωθούν το στοκ τους, έδιναν τη δυνατότητα στους καταναλωτές να πάρουν σε τιμές κόστους ή ακόμα και χαμηλότερα, τα προϊόντα τα οποία ήταν διαθέσιμα. Σήμερα όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά σε όλη την Ευρώπη, αυτό έχει συνδεθεί με μια περίοδο ενδιάμεσων εκπτώσεων ανάμεσα στις θερινές και στις χειμερινές εκπτώσεις, που μπορεί να κρατάει είτε μια μέρα είτε και περισσότερες, όπως έχουμε δει ειδικά στη χώρα μας» ανέφερε χαρακτηριστικά ο Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8 και στην εκπομπή «Πρωινές Διαδρομές στο Πρώτο» με την Μαρία Γεωργίου και τον Βασίλη Αδαμόπουλο.

Ο γενικός γραμματέας επισήμανε κάποια σημεία στα οποία θα πρέπει να επιστήσουν την προσοχή τους οι καταναλωτές. «Πρέπει να θυμόμαστε ότι πάντοτε οι εκπτώσεις και ειδικά όταν βλέπουμε πολύ μεγάλες εκπτώσεις, θα πρέπει να κάνουν τον καταναλωτή να σκέφτεται δύο και τρεις φορές πριν κάνει την αγορά του ακριβώς επειδή οι πολύ μεγάλες εκπτώσεις συνήθως σημαίνουν είτε ότι πραγματικά υπάρχει μια πολύ μεγάλη έκπτωση, το οποίο μπορεί να συμβαίνει είτε ότι έχουμε μια παραπλανητική έκπτωση, η οποία έχει ως σκοπό να προσελκύσει αθέμιτα τον καταναλωτή και να τον εξαναγκάσει να τον σπρώξει στο να κάνει μια αγορά που δεν θα έκανε διαφορετικά. (…) Και αυτό είναι κάτι το οποίο στρέφεται και κατά των δικαιωμάτων του καταναλωτή, κατά της αγοραστικής δύναμης, αλλά ευθέως και κατά του εμπόρου ανταγωνιστή, ο οποίος για να μπορέσει να ανταγωνιστεί με κάποιο τρόπο, θα πρέπει να δώσει μια ακόμα πιο εντυπωσιακή έκπτωση, όχι όμως πραγματικά στην τιμή, αυτό είναι το πρόβλημα, αλλά πολλές φορές στο ύψος της έκπτωσης. Έτσι λοιπόν βλέπουμε αντικείμενα τα οποία αγοράζουμε σε αυτού του είδους τις εκπτωτικές περιόδους, τα οποία κοστίζουν ακόμα και περισσότερο από ό,τι κόστιζαν πριν από μερικές ημέρες, απλώς η έκπτωση που επικαλείται ο έμπορος είναι μεγαλύτερη από αυτή που επικαλούνταν στο παρελθόν. Όλοι έχουμε δει τέτοια παραδείγματα. Νομίζω ότι όποιος έχει κάνει τα ψώνια του είτε σε θερινές ή στις χειμερινές εκπτώσεις, είτε στην Black Friday θα έχει δει τέτοια φαινόμενα και δυστυχώς υπάρχουν» είπε ο κ. Αναγνωστόπουλος.

«Τα ευρήματα που έχει η πολιτεία αποδεικνύουν ότι υπάρχουν δυστυχώς τέτοιες πολλές περιπτώσεις. Γι’ αυτό το λόγο και έχουν επιβληθεί πρόστιμα και κατά τις θερινές εκπτώσεις, υπενθυμίζω περίπου 2,5 εκατομμύρια ευρώ σε αλυσίδες ηλεκτρονικών προϊόντων και καλλυντικών, όπως πολύ φοβάμαι ότι θα συμβεί και σε αυτή την περίπτωση, υπό την έννοια ότι έχουμε δυστυχώς ευρήματα ήδη από τις προηγούμενες ημέρες, αλλά φαντάζομαι θα έχουμε και αύριο κάποια ευρήματα, διότι προφανώς υπάρχουν έμποροι οι οποίοι δεν σέβονται τη σχέση τους, μια ειλικρινή σχέση με τον καταναλωτή. Γιατί τελικά το σημαντικότερο περιουσιακό στοιχείο μιας επιχείρησης και αυτό πρέπει να το καταλάβουμε όλοι είναι οι πελάτες της» προσέθεσε.

Σχετικά με τα είδη που πωλούνται στα σουπερμάρκετ, ο κ. Αναγνωστόπουλος κλήθηκε να απαντήσει στο κατά πόσο λειτουργεί τελικά προς τη διευκόλυνση του καταναλωτή το γεγονός ότι στα ράφια βρίσκει κανείς, διαφορετικά είδη προσφορών, τα 1+1, την σταθερή μείωση 5%, το καλάθι και άλλες εκπτώσεις, τα οποία προσπαθεί να συγκρίνει και να καταλήξει στην πιο συμφέρουσα τιμή.

«Κι εγώ ως καταναλωτής, παρότι είμαι ειδικός και πλέον καταλαβαίνω πλήρως το πώς δουλεύουν οι τιμές, το πώς δουλεύουν οι τακτικές μάρκετινγκ των επιχειρήσεων, ακόμα κι εγώ όμως, όταν πηγαίνω να ψωνίσω, προφανώς χάνομαι κι εγώ στο πλήθος των εκπτώσεων που παρουσιάζονται μπροστά μου. Και είναι πάρα πολύ δύσκολο πράγματι για τον μέσο καταναλωτή να κάνει μια πραγματική σύγκριση επί τιμών που είναι το πιο σημαντικό κομμάτι της αγοράς, να μπορεί να συγκρίνει ο καταναλωτής με βάση την τιμή και την ποιότητα του προϊόντος που αγοράζει. Εκεί λοιπόν, πολλοί καταναλωτές έχουν φτάσει στο σημείο να συγκρίνουν με βάση την έκπτωση, δηλαδή ποιο προϊόν έχει τη μεγαλύτερη έκπτωση και όχι ποιο προϊόν έχει την καλύτερη τιμή. Αυτό είναι φαλκίδευση ουσιαστικά του κριτηρίου του καταναλωτή, άρα κάνει μη ορθολογικές αποφάσεις αγοράς. Βασίζεται στον ορθολογισμό, στην ευκαιρία, στην εντυπωσιακή έκπτωση, η οποία πολλές φορές τον οδηγεί να κάνει μια αγορά που αν τη σκεφτόταν λίγο καλύτερα ή αν είχε περισσότερα και καλύτερα στοιχεία στη διάθεσή του, δεν θα την έκανε και θα έκανε μια πιο συμφέρουσα» επισήμανε. Υπάρχει σχέδιο για να «μπει μια τάξη» και να βοηθηθεί πιο αποτελεσματικά ο καταναλωτής, το οποίο ήδη εφαρμόζεται στα καταστήματα ηλεκτρονικού εξοπλισμού και ένδυσης και θα γίνει σιγά σιγά και στα σουπερμάρκετ.

«Αυτό που βλέπουμε ουσιαστικά είναι ότι οι εκπτώσεις πρέπει να είναι πραγματικές, δηλαδή θα πρέπει να αναφέρονται σε μια τιμή που πράγματι υπήρξε στο παρελθόν, κάτι που πολλές φορές δυστυχώς δεν συμβαίνει, ειδικά στα 1+1 προϊόντα. Τα προϊόντα αυτά πολλές φορές δεν έχουν πωληθεί ποτέ στην αρχική τιμή που επικαλείται το ταμπελάκι και αυτό σημαίνει ότι τελικά δεν είναι 1+1 δώρο. Απλώς είναι δύο συσκευασίες υποχρεωτικής αγοράς» ανέφερε.

«Η σημερινή του τοποθέτηση (σ.σ. του κ. Αναγνωστόπουλου) οφείλω να ομολογήσω ότι με βρίσκει απόλυτα αντίθετο», τόνισε σε συνέντευξή του στην ίδια εκπομπή, ο Πρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας, Σταύρος Καφούνης, εξηγώντας το γιατί.

«Εμείς θεωρούμε ότι οι εμπορικές επιχειρήσεις αυτή τη στιγμή δίνουν μια μάχη καθημερινά σε ένα σκληρό ανταγωνισμό. Οι περιπτώσεις τις οποίες αναφέρει που πιθανόν και δεν θέλω να γενικεύσω, πάντα υπάρχουν εξαιρέσεις, οι ελάχιστες περιπτώσεις που θα βρει από εμπορικές επιχειρήσεις να κάνουν μία λανθασμένη προσέγγιση των προσφορών και των εκπτώσεων είναι οι εξαιρέσεις που επιβεβαιώνουν έναν κανόνα εμπορικών επιχειρήσεων, οι οποίες σέβονται τον καταναλωτή τους. Οι εμπορικές επιχειρήσεις πρέπει να σημειώσουμε ότι μέσα από τον καταναλωτή επιβραβεύονται καθημερινά και κρίνονται καθημερινά, κάτι το οποίο ο καταναλωτής πλέον μπορεί να το κάνει πάρα πολύ καλά και θεωρούμε ότι δεν έχει ιδιαίτερη ανάγκη από εμένα να του δώσω κάποιες συμβουλές ή από οποιονδήποτε άλλον. Έχει το διαδίκτυο και κρίνει καθημερινά ποιος κάνει την πραγματική προσφορά και ποιος όχι» επισήμανε ο κ. Καφούνης.

«Να σημειώσουμε, ότι σήμερα το απόγευμα με τον γενικό γραμματέα, που επαναλαμβάνω είναι ένας εξαιρετικός συνεργάτης, θα παρουσιάσουμε τον νέο νόμο που αφορά τις προσφορές και τις εκπτώσεις. Έναν νόμο τον οποίο ούτε εμείς έχουμε καταλάβει πολύ καλά πώς λειτουργεί. Είναι μια πρωτοβουλία δική μας, του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών με τον ΣΕΒ και το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο, για να ξεκαθαρίσουμε αυτά τα πράγματα και να μην επιτρέψουμε σε εμπορικές επιχειρήσεις από λάθος να βρεθούν μπροστά σε μεγάλα πρόστιμα, γιατί πρώτα από όλα πρέπει να υπάρχει ενημέρωση, όπως και να δούμε τι από αυτό το νόμο πιθανόν να χρειαστεί κάποια τροποποίηση. Είμαστε εδώ, πάντα όμως στο πλευρό της πολιτείας και του καταναλωτή με πολλές και γιγαντιαίες προσφορές να παλέψουμε και την ακρίβεια. (…) Εμείς είμαστε εδώ να καταπολεμήσουμε και τη φοροδιαφυγή. Τη θεωρούμε αθέμιτο ανταγωνισμό, να καταπολεμήσουμε και την αισχροκέρδεια όταν εφαρμόζεται. Είναι κακό για τον εμπορικό κόσμο, γιατί οποιαδήποτε επιχείρηση αισχροκερδεί παίρνει η μπάλα και τις υγιείς» συμπλήρωσε ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας.

Ο κ. Αναγνωστόπουλος παρενέβη, για να τονίσει πως ο κ. Καφούνης εκπροσωπεί την υγιή εμπορική επιχειρηματικότητα. «Και πράγματι αυτό που λέει για τις υγιείς επιχειρήσεις ισχύει, δηλαδή ότι πράγματι υπάρχουν πολλές καλές εμπορικές επιχειρήσεις, οι οποίες ανταγωνίζονται με διαφάνεια προκειμένου να προσελκύσουν τον καταναλωτή και αυτό είναι που θέλουμε να υπάρχει και αυτό είναι που εκπροσωπεί ο κύριος Καφούνης αυτή τη στιγμή στη συζήτησή μας. Δυστυχώς υπάρχει όμως και το κομμάτι αυτό, το οποίο πάντοτε υπήρχε και πάντοτε θα υπάρχει, το οποίο προφανώς προσπαθεί να ωθήσει τον καταναλωτή σε κακές αγορές, να εκμεταλλευτεί πολλές φορές την απειρία του ή την πληθώρα εκπτώσεων και προσφορών, προκειμένου να επωφεληθεί εις βάρος του καταναλωτή και εις βάρος και των υγιών επιχειρήσεων» είπε καταλήγοντας.

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Τελευταία Νέα

Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις μας