Σάββατο, 4 Μαΐου, 2024
ΑρχικήGovernmentΦουλ επίθεση από την κυβέρνηση στη «μάχη» με την ακρίβεια και τις...

Φουλ επίθεση από την κυβέρνηση στη «μάχη» με την ακρίβεια και τις υψηλές τιμές των προϊόντων

Υλοποιώντας σχετικές εισηγήσεις και παροτρύνσεις από το πρωθυπουργικό γραφείο, και έχοντας ως αιχμή του δόρατος το υπουργείο Ανάπτυξης, η κυβέρνηση ξετυλίγει ένα σχέδιο πολλαπλών δράσεων και μεταβλητών επιπέδων, σε μια προσπάθεια που αποσκοπεί στην συγκράτηση των τιμών στο ράφι.

Αναμφίβολα, η ακρίβεια και οι τιμές των προϊόντων και δη αυτά που θεωρούνται ως πρώτης ανάγκης στις λιανεμπορικές αλυσίδες και επιχειρήσεις αποτελεί ένα από τα πλέον -αν όχι το κυριότερο- ζήτημα που… καίει τα νοικοκυριά στη χώρα μας και κατ’ επέκταση θέμα άμεσης προτεραιότητας αντιμετώπισης από μέρους της κυβέρνησης.

Υπό αυτό το πρίσμα, υλοποιώντας σχετικές εισηγήσεις και παροτρύνσεις από το πρωθυπουργικό γραφείο, και έχοντας ως αιχμή του δόρατος το υπουργείο Ανάπτυξης, η κυβέρνηση ξετυλίγει ένα σχέδιο πολλαπλών δράσεων και μεταβλητών επιπέδων, σε μια προσπάθεια που αποσκοπεί στην συγκράτηση των τιμών στο ράφι, αλλά πρωτίστως στον έλεγχο (σ.σ. των τιμών) στην αλυσίδα μεταφοράς από την αρχική πηγή μέχρι την τοποθέτησή των προϊόντων προς άμεση πώληση.

Αρχικά, το υπουργείο Ανάπτυξης επιχειρεί τις τελευταίες ημέρες να ευοδωθεί η προσπάθεια προκειμένου ολοένα και πιο πολλά προϊόντα να τεθούν προς διάθεση των καταναλωτών έχοντας την ένδειξη «Μόνιμη Μείωση Τιμής». Ήδη, κάτι παραπάνω από 300 κωδικοί συμμετέχουν στο εγχείρημα του υπουργείου Ανάπτυξης, μέσω του οποίου γίνεται προσπάθεια να διατίθενται μέσω των λιανεμπορικών αλυσίδων προϊόντα που θα φέρουν την ειδική σήμανση και η οποία θα υποδηλώνει πως θα εξασφαλίζουν έκπτωση επί εξάμηνο, η οποία θα κυμαίνεται από 5 έως και 23%!

Θα πρέπει να υπογραμμιστεί πως όσες επιχειρήσεις θα συμμετάσχουν στην πρωτοβουλία «Μόνιμη Μείωση Τιμής» είναι υποχρεωμένες να αποστείλουν την σχετική έγγραφη δέσμευση προς το υπουργείο Ανάπτυξης, μέχρι τις 30 Νοεμβρίου 2023. Ως τιμή αναφοράς για τον υπολογισμό της μείωσης θα λαμβάνεται η τιμή ραφιού που ίσχυε στις 19 Σεπτεμβρίου 2023. Στη συνέχεια, τα σούπερ μάρκετ οφείλουν να τοποθετήσουν στο ράφι με τα προϊόντα μειωμένης τιμής ειδικό σήμα που θα φέρει συγκεκριμένες επισημάνσεις και προδιαγραφές, προκειμένου να είναι κατανοητό όσο και ορατό από την πλευρά των καταναλωτών.

Παραμένοντας στο πεδίο των λιανεμπορικών επιχειρήσεων, και δη όσα εξ’ αυτών έχουν ετήσιο κύκλο εργασιών που υπερβαίνει τα 90 εκατομμύρια ευρώ, υποχρεούνται να αποστέλλουν στο υπουργείο Ανάπτυξης ανακοινώσεις για οποιαδήποτε αύξηση τιμής αφορά συνολικά 59 κατηγορίες βασικών προϊόντων και σχετίζεται σε δική τους απόφαση ή σε αντίστοιχη των προμηθευτών. Μάλιστα, στην περίπτωση κατά την οποία κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει, αποκρύπτεται είτε τα στοιχεία παραποιούνται, τότε αυτομάτως θα τους επιβάλλεται πρόστιμο συνολικού ύψους 50.000 ευρώ από τη Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς (ΔΙΜΕΑ).

Παράλληλα, έχει ξεκινήσει μια συνεπής, λεπτομερής, όσο και απαιτητική διαδικασία ελέγχου στις πολυεθνικές επιχειρήσεις σε σχέση με τα περιθώρια κέρδους τους. Μάλιστα, ο ίδιος ο πρωθυπουργός πρόσφατα υπονόησε ξεκάθαρα πως ορισμένες από τις επιχειρήσεις πωλούν προϊόντα στην χώρα μας με σημαντικά μεγάλη διαφορά στο ράφι σε σχέση με τις τιμές που ισχύουν σε άλλες χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης αναφορικά με τα ίδια προϊόντα.

Εκτός, όμως από την ενεργοποίηση των προαναφερθέντων δράσεων και στρατηγικών κινήσεων, οι καταναλωτές θα πρέπει να εισάγουν στην καθημερινή πρακτική τους το εργαλείο του e-katanalotis, καθώς αυτό εμφανίζει τις τιμές των προϊόντων σε πραγματικό χρόνο! Όσο το καταναλωτικό κίνημα παραμένει απαθές, προβληματισμένο, αδιάφορα, ανερμάτιστο και δίχως κάποια εμφανή αντίδραση, τόσο γιγαντώνεται η απαξίωσή του και αυξάνονται ραγδαία τα παιχνίδια κερδοσκοπίας και υψηλών τιμών από μέρους των επιτήδειων παραγόντων της αγοράς.

Εν κατακλείδι, το «μυστικό» για την καταπολέμηση της ακρίβειας και της αισχροκέρδειας έχει τρία επίπεδα: H δημιουργία συνθηκών άμεσης ενίσχυσης του υγιούς ανταγωνισμού, η ενεργοποίηση των ανακλαστικών των ίδιων των καταναλωτών μέσω της έμπρακτης επίδειξης καταναλωτικής συνείδησης και συμπεριφοράς στην καθημερινότητα τους και τέλος η ενίσχυση του διαθέσιμου εισοδήματος, ως απόρροια της αύξησης των μισθών.

Στοίχημα, με πολλά ζητούμενα, αρκετούς εμπλεκόμενους και πιεστικό χρονοδιάγραμμα, το οποίο ωστόσο δύναται να επιλυθεί προς όφελος του κοινού και της εθνικής οικονομίας. Αρκεί να υπάρχει ταύτιση απόψεων, παραμερισμός των επιμέρους μικροσυμφερόντων και συναντίληψη πως στο τέλος της ημέρας ΟΛΟΙ οι stakeholders μπορούν να είναι κερδισμένοι.

Παραφράζοντας μια -σχετικά- πρόσφατη διαφημιστική ρήση: “Μπορείς, λοιπόν; Απόδειξη!”

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Τελευταία Νέα

Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις μας