Κ. Μητσοτάκης από τη Ρώμη: Η Ιταλία θα επενδύσει 360 εκατ. ευρώ σε νέα τρένα και αμαξοστάσια

Ακόμα έγιναν συμφωνίες σε μεταφορές και ηλεκτρική διασύνδεση, ενώ για το μεταναστευτικό υπήρξε συμφωνία στην ανάγκη προστασίας των συνόρων και αντιμετώπισης των διακινητών
12
Μάιος
2025

SHARE

Facebook
X
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email

Η ηλεκτρική διασυνδεση, οι μεταφορές, η άμυνα και το μεταναστευτικό βρέθηκαν στο επίκεντρο της συνάντησης του Κυριάκου Μητσοτάκη με την Τζόρτζια Μελόνι στη Villa Pampili στη Ρώμη, κατά την οποία υπήρξε συνεδρίαση του 2ου Ανώτατου Συμβουλίου των 2 χωρών και η ανταλλαγή σειράς συμφωνιών και πρωτοκόλλων συνεργασίας.

Οι συμφωνίες αφορούν στις υποδομές, τη μεταρρύθμιση της δημόσιας διοίκησης, τον αθλητισμό, την ψηφιακή διακυβέρνηση, την Πολιτική Προστασία, την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Ιταλίας.

Ακόμη ο κ. Μητσοτάκης ανακοίνωσε ότι υπήρξε συμφωνία για επενδύσεις στους ελληνικούς σιδηροδρόμους, με την Ελλάδα να οφείλει να επενδύσει σε υποδομές και την Ιταλία να αναλαμβάνει την ευθύνη επένδυσης 360 εκατ. ευρώ σε νέα τρένα και αμαξοστάσια.

Ο πρωθυπουργός ξεκίνησε την ομιλία του ευχαριστώντας την Ιταλίδα ομόλογό του «για τα καλά λόγια και τη φιλοξενία και βρήκαμε την ευκαιρία να συγχρονίσουμε τον βηματισμό μας και να ανταλλάξουμε απόψεις στα θέματα που μας απασχολούν, όπως η ενέργεια και το μεταναστευτικό».

Όπως είπε ο πρωθυπουργός «έχουν βαθιές ρίζες οι σχέσεις μας και το πλήθος των συμφωνιών που υπογράψαμε υποδηλώνει πως πρέπει να διευρύνουμε τη συνεργασία μας. Η Ιταλία θα ακολουθήσει την Ελλάδα στην προεδρία το α΄εξάμηνο του 2028».

Ο ίδιος αναφέρθηκε και στην κοινή δήλωση που υπέγραψε με την Ιταλία λέγοντας ότι «θα σταθώ στην ηλεκτρική διασύνδεση ΔΜΗΕ – ΤΕΡΝΑ από τα 500 στα 1500 MW. Η κατεύθυνση που δίνουμε είναι προς την ταχεία ολοκλήρωση της συμφωνίας».

«Η δεύτερη σημαντική συμφωνία είναι για τους σιδηρόδρομους, μια σχέση που δοκιμάστηκε λόγω των Τεμπών. Η Ελλάδα καλείται να επενδύσει σε πιο σύγχρονα συστήματα ασφαλείας και η Ιταλία δεσμεύτηκε να επενδύσει στις υποδομές των σιδηροδρόμων, ώστε να αποκτήσουμε γρήγορα και ασφαλή τρένα όπως η Ιταλία».

Οι δύο πρωθυπουργοί είχαν κατ’ ιδίαν συνάντηση και στη συνέχεια συμπροέδρευσαν στο Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας Ελλάδας – Ιταλίας. Παράλληλα έγινε τελετή ανταλλαγής πρωτοκόλλων συνεργασίας που υπεγράφησαν μεταξύ των δύο χωρών.

Η τοποθέτηση του πρωθυπουργού

Σε ευχαριστώ για τα θερμά σου λόγια και την πολύ ζεστή φιλοξενία. Ήταν μια πραγματική ευκαιρία να συντονίσουμε τον βηματισμό μας με πολύ μεράκι και να ανταλλάξουμε απόψεις για όλα τα μείζονα ζητήματα. Μετανάστευση, ασφάλεια, ενέργεια, κλιματική κρίση. Δεν βρισκόμαστε κοντά μόνο λόγω γεωγραφίας αλλά μοιραζόμαστε και πολιτιστικούς δεσμούς.

Καλούμαστε να επαναπροσδιορίσουμε αυτή τη σχέση σε ένα κόσμο αυξανόμενης αβεβαιότητας. Το πλήθος των συμφωνιών που υπογράψαμε υποδηλώνουν την ανάγκη να συνεδριάζουμε πολύ πιο τακτικά. Αντανακλούν την κοινή μας βούληση να συνεργαζόμαστε σε διμερές και διεθνές επίπεδο.  Για έναν ολόκληρο χρόνο Ελλάδα και Ιταλία θα καθορίσουν την ατζέντα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου.

Ηλεκτρική διασύνδεση με την συμφωνία που υπογράφηκε μεταξύ ΑΔΜΗΕ και ΤΕΡΝΑ θέλουμε να αυξήσουμε την ισχύ στα 1500 μεγαβάτ. Η Ελλάδα είναι εξαγωγική χώρα ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται από τον ήλιο και τον άνεμο και μια τέτοια διασύνδεση θα είναι προς όφελος των δυο χωρών.

Η δεύτερη συμφωνία έχει μεγάλη σημασία ειδικά για εμάς και είναι αυτή που υπογράφηκε μεταξύ της ιταλικής εταιρείας κρατικών σιδηροδρόμων και του υπουργείου Μεταφορών και είναι επανεκκίνηση της σχέσης που οικοδομούμε και δοκιμάστηκε υπό την σκιά μιας μεγάλης τραγωδίας αυτής των Τεμπών που κόστισε τη ζωή σε 57 συμπολίτες μας.

Είναι πολύ σημαντική γιατί η Ελλάδα καλείται να επενδύσει πάνω από 400 εκατομμύρια στις υποδομές και το δίκτυο και εγκατάσταση συστημάτων ασφαλείας  και η ιταλική πλευρά θα επενδύσει 360 εκατομμύρια ευρώ για νέα τρένα και αμαξοστάσια για να φτάσουν οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι στο επίπεδο των ιταλικών.

Επίσης, θέλω να τονίσω ότι δεν θα μπορούσαμε να πετύχουμε την συμφωνία χωρίς την προσωπική στήριξη της Ιταλίδας πρωθυπουργού και την ευχαριστώ προσωπικά.

Συζητήσαμε για τις οικονομικές σχέσεις το διμερές εμπόριο έχουμε 12 δις διμερές εμπόριο δεν το λέει κανείς και λίγο αλλά μπορούμε να προσελκύσουμε περισσότερες επενδύσεις στην Ελλάδα και υπάρχουν και άλλες πτυχές για συνεργασία όπως αποθήκευση διοξειδίου του άνθρακα. Η Ελλάδα έχει τεχνογνωσία και η Ιταλία της κοιλότητες για αποθήκευση. Δεν μπορώ να μην σχολιάσω ότι σήμερα οι ευρωπαϊκές σχέσεις δεν είναι ίδιες από αυτές που ήταν πριν από 10 χρόνια. Ο Νότος ήταν τότε πηγή προβλημάτων και τώρα αναπτύσσεται ταχύτερα.

Μιλήσαμε για την Συρία, την Ανατολική Μεσόγειο και όλοι οι εμπλεκόμενοι να σέβονται το διεθνές δίκαιο και εκφράσαμε τον αποτροπιασμό μας για τις σφαγές αμάχων την Συρία αλλά και την Λιβύη την ανάγκη ελέγχου των μεταναστευτικών ροών. Στα ευρωπαϊκά συμβούλια δεν μιλάμε πια για δευτερογενείς ροές αλλά να επιλέγουμε εμείς ποιοι περνούν τα σύνορά μας. Έχουμε επίσης πολιτική υποδοχής νόμιμων μεταναστών. Μιλήσαμε για την Ουκρανία και ταυτιζόμαστε απόλυτα στην ανάγκη να πάμε σε μια άνευ όρων εκεχειρία 30 ημερών.

Μπορούμε να κάνουμε περισσότερα στην ελληνοιταλική αμυντική συνεργασία. Το να έχουμε απλά διευκολύνσεις ως προς τις αμυντικές δαπάνες σε εθνικό επίπεδο δεν δίνει από μόνο του την λύση στην κοινή ευρωπαϊκή πρόκληση. Πρέπει να συζητηθεί σοβαρά ένα ευρωπαϊκό χρηματοδοτικό εργαλείο το οποίο θα υποστηρίξει έργα ευρωπαϊκού κοινού ενδιαφέροντος. Από την στιγμή που τα έργα θα έχουν ευρωπαϊκό ενδιαφέρον θα πρέπει να συζητήσουμε ένα ευρωπαϊκό εργαλείο.

Είναι κρίσιμο να επιλέξουμε τους συνομιλητές μας με βασικό κριτήριο αν ευθυγραμμίζονται με την εξωτερική πολιτική και τα συμφέροντα της ένωσης

Η ευρωπαϊκή άμυνα και η στρατηγική μας αυτονομία δεν εξυπηρετούνται δημιουργώντας νέες εξαρτήσεις Πρέπει να ληφθούν υπόψιν οι ιδιαιτερότητες κάθε χώρας.

Συμμεριζόμαστε και την άποψη ότι η συνεργασία μας με τις ΗΠΑ είναι αναγκαία αι απαραίτητη και προσβλέπουμε στην αμοιβαία ωφέλιμη και θέλουμε να αποφύγουμε έναν εμπορικό πόλεμο και οι στρατηγικές σχέσεις με τις ΗΠΑ είναι βαθιές. Τιμούμε την στρατηγική συμφωνία με τις ΗΠΑ.

Δείτε τις δηλώσεις τους

Από την πλευρά της η Ιταλίδα πρωθυπουργός εξέφρασε τη χαρά της που υποδέχτηκε τον κ. Μητσοτάκη «έπειτα από 8 χρόνια που οι κυβερνήσεις μας συναντήθηκαν και δεσμευτήκαμε να μην αφήσουν να περάσουν άλλα 8 χρόνια».

Όπως είπε, «υιοθετήσαμε μια κοινή δήλωση που αντικατοπτρίζει το μέγεθος της συνεργασίας μας και οι σχέσεις μας είναι άριστες. Είμαστε και στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο μαζί αλλά επίσης θα διαδεχθούμε τις προεδρίες μας στην ΕΕ, θα είναι η μία μετά την άλλη».

«Είμαστε στο ίδιο μήκος κύματος σε πολλά θέματα με τον κ. Μητσοτάκη, όπως το μεταναστευτικό, καθώς είμαστε και εμείς χώρα υποδοχής και όλη η συζήτηση ήταν γύρω από την ανακατανομή των μεταναστών και εμείς μεταθέσαμε το βάρος της συζήτησης στο πώς θα το αντιμετωπίσουμε. Με τον Κυριάκο συμφωνούμε και στο θέμα της ειρήνης της Ουκρανίας, για μια ασφαλή ειρήνη με εγγυήσεις ασφαλείας από τη Ρωσία», συμπλήρωσε και συνέχισε:

«Το ίδιο ισχύει και για τη Μέση Ανατολή, όπου θέλουμε να διακοπούν οι εχθροπραξίες και η ανθρωπιστική βοήθεια να συνεχιστεί. Ιταλία και Ελλάδα συμφωνούν και στη διεύρυνση της ΕΕ στα Δυτικά Βαλκάνια».

Η Τζόρτζια Μελόνι επισήμανε ότι «μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις του καιρού μας και θα συνεχίσουμε να συνεργαζόμαστε για τα καλώδια» και «δεσμευόμαστε για τον διπλασιασμό της ηλεκτρικής διασύνδεσης και στην τόνωση των μεταφορών και των αμυντικών συνεργασιών».

«Νομίζω πως είναι ένα θετικό μήνυμα και στο ζήτημα της ασφάλειας και της πολιτικής προστασίας, έχουμε σύγκλιση σε πολλά θέματα, όπως και στον αθλητισμό. Η προσέγγισή μας είναι κοινή και εκφράζεται με την ελληνική λέξη «μεράκι», αυτό μπορεί να είναι το κλειδί για τη συνεργασία μας», κατέληξε.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ