Στην κρίσιμη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε σήμερα στο Μέγαρο Μαξίμου, υπό τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, παρουσιάστηκε ο εθνικός σχεδιασμός για την αντιμετώπιση του οξυμένου προβλήματος της λειψυδρίας στη χώρα. Όπως τόνισε ο Πρωθυπουργός, «το νερό είναι και θα παραμείνει δημόσιο αγαθό και πρέπει να αντιμετωπίζεται ως ζωτικός πόρος», σε μια χρονική συγκυρία που η Ελλάδα κατατάσσεται στην 19η θέση παγκοσμίως ως προς τον κίνδυνο λειψυδρίας, σύμφωνα με διεθνείς μελέτες.
Ιστορικά χαμηλά στη στάθμη φραγμάτων – Απώλειες άνω του 50% στην Αττική
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν, η στάθμη των φραγμάτων βρίσκεται σε ιστορικά χαμηλά, ενώ τα αποθέματα νερού στην Αττική έχουν μειωθεί πάνω από 50% σε σύγκριση με το 2022, φανερώνοντας την κρισιμότητα της κατάστασης.
Οι πέντε άξονες του Εθνικού Σχεδίου για τα Ύδατα
Στο επίκεντρο του σχεδιασμού βρίσκονται ριζικές μεταρρυθμίσεις και ένα νέο μοντέλο κεντρικής διαχείρισης, με τους εξής βασικούς άξονες:
-
Διατήρηση του νερού ως δημόσιου αγαθού, με βιώσιμες εταιρείες ύδρευσης και αποχέτευσης και αποδεκτό κόστος για όλους.
-
Ολιστικός σχεδιασμός και κεντρικός συντονισμός όλων των υδροδοτικών έργων, μικρών και μεγάλων.
-
Κατεπείγουσες παρεμβάσεις εντός εξαμήνου, με παράλληλη εκστρατεία ευαισθητοποίησης των πολιτών.
-
Αξιοποίηση νέων τεχνολογιών και συμπληρωματικών τρόπων παραγωγής νερού (όπως αφαλάτωση, ανακύκλωση, επαναχρησιμοποίηση).
-
Υποδομές με διπλό χαρακτήρα, που θα καλύπτουν ανάγκες ύδρευσης και ταυτόχρονα θα προσφέρουν αντιπλημμυρική προστασία.
Έργα και επενδύσεις: Σε εξέλιξη 1.200 έργα διαχείρισης υδάτων
Επί του παρόντος, βρίσκονται σε εξέλιξη 1.200 έργα, εκ των οποίων 1.090 αφορούν την ύδρευση και 237 την άρδευση, ενώ έχουν ήδη ολοκληρωθεί 278 έργα από το 2019 έως σήμερα. Παράλληλα, η ανάγκη για πρόσθετες επενδύσεις και ενιαίο συντονισμό είναι πλέον προφανής.
Το επόμενο βήμα
Ο σχεδιασμός πρόκειται να εξειδικευτεί περαιτέρω τις επόμενες εβδομάδες, με στόχο να αποτελέσει οδηγό για τις υποδομές των επόμενων δεκαετιών. Σε αυτόν θα ενταχθούν και οι ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ με πιο διευρυμένο ρόλο, χωρίς να τίθεται ζήτημα ιδιωτικοποίησης, κατά τα πρότυπα της «μεταρρύθμισης ΔΕΗ».
Η κυβέρνηση επιχειρεί να αντιμετωπίσει ένα από τα μεγαλύτερα ζητήματα βιωσιμότητας και ανθεκτικότητας της χώρας, επενδύοντας στον μακροπρόθεσμο σχεδιασμό, στη συνεργασία των αρμόδιων φορέων και στη συνείδηση των πολιτών ότι η διαχείριση του νερού είναι υπόθεση όλων.
