Ο Αιγύπτιος Υπουργός Εξωτερικών, Μπαντρ Αμπντελάτι, βρίσκεται σήμερα στην Αθήνα για επίσημη επίσκεψη, με στόχο την ενίσχυση των διμερών σχέσεων αλλά και την απευθείας συζήτηση κρίσιμων θεμάτων όπως η Μονή του Σινά, η κατάσταση στη Λιβύη, οι εξελίξεις στη Γάζα και η τουρκική κινητικότητα στην Ανατολική Μεσόγειο. Στο επίκεντρο βρίσκονται, επίσης, ζητήματα νομικής φύσης και κυριαρχικών δικαιωμάτων που συνδέονται με την ιστορική σχέση των δύο χωρών.
Διάλογος σε υψηλούς τόνους για το Σινά
Η Μονή της Αγίας Αικατερίνης στο Σινά αποτέλεσε αιτία έντασης το προηγούμενο διάστημα, αλλά η Αθήνα εμφανίζεται αισιόδοξη για εξεύρεση λύσης. Η ελληνική πλευρά επιθυμεί τη διατήρηση του ελληνορθόδοξου χαρακτήρα της Μονής και την κατοχύρωση της νομικής της υπόστασης, ζήτημα το οποίο εξετάζεται και με νομοθετική πρωτοβουλία από το Υπουργείο Παιδείας.
Ο Έλληνας ΥΠΕΞ Γιώργος Γεραπετρίτης τόνισε πως οι δύο χώρες βρίσκονται σε διαδικασία διαλόγου για την επίλυση σύνθετων νομικών θεμάτων, υπογραμμίζοντας ότι η Μονή συνεχίζει απρόσκοπτα τη λειτουργία της, αλλά παραμένουν ανοιχτά ζητήματα κυριότητας και διοίκησης.
Λιβύη και ΑΟΖ: Στρατηγική σύμπλευση απέναντι στις τουρκικές μεθοδεύσεις
Στην ατζέντα περιλαμβάνεται η Λιβύη και η επαναξιολόγηση των τουρκολιβυκών συμφωνιών, τις οποίες Αθήνα και Κάιρο απορρίπτουν ως ανυπόστατες. Ο κ. Γεραπετρίτης επανέλαβε την πρόθεση της Ελλάδας να επανεκκινήσει τον τεχνικό διάλογο για την οριοθέτηση ΑΟΖ, χωρίς την παραμικρή συζήτηση περί παράνομων τουρκικών αξιώσεων.
Η επίσκεψη Αμπντελάτι έρχεται λίγες ημέρες μετά την τριμερή Ιταλίας – Τουρκίας – Λιβύης, εξέλιξη που προβλημάτισε την Αθήνα, δεδομένης της αστάθειας στη Βόρεια Αφρική και της διασύνδεσης αυτών των χωρών σε ενεργειακά και μεταναστευτικά ζητήματα.
Κοινή γραμμή για τη Γάζα και τη Μέση Ανατολή
Ελλάδα και Αίγυπτος διατηρούν στενή διπλωματική συνεργασία για την ειρήνη και την ασφάλεια στη Μέση Ανατολή, με ιδιαίτερη έμφαση στην ανθρωπιστική κρίση στη Γάζα. Ο Αιγύπτιος ΥΠΕΞ ενημέρωσε την ελληνική πλευρά για τις πρωτοβουλίες του Καΐρου προς την κατεύθυνση της αποκλιμάκωσης, ενώ συζητήθηκε και η ενεργότερη εμπλοκή της Ε.Ε. στην περιοχή.
Επανεπιβεβαίωση στρατηγικής σχέσης
Η παρουσία του ΥΠΕΞ της Αιγύπτου στην Αθήνα, κατόπιν πρωτοβουλίας του Καΐρου, ερμηνεύεται ως σαφής ένδειξη βούλησης για διατήρηση της στρατηγικής σχέσης Ελλάδας – Αιγύπτου. Οι δύο πλευρές, άλλωστε, έχουν συγκλίνοντα συμφέροντα σε ενεργειακά projects, θαλάσσιες ζώνες, αλλά και στη σταθερότητα της ευρύτερης περιοχής.
Όπως σημείωσε ο Γιώργος Γεραπετρίτης, «με την Αίγυπτο δεν μας συνδέει μόνο μία στρατηγική συνεργασία, αλλά και μία βαθιά πολιτισμική και ιστορική συγγένεια που επιβάλλει ανοιχτούς διαύλους και αμοιβαία κατανόηση».
