Το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου συνεχίζεται, με την Αθήνα να δηλώνει αποφασισμένη να ξεπεράσει τα όποια εμπόδια και να ολοκληρώσει ένα στρατηγικής σημασίας εγχείρημα. Ο υπουργός Εξωτερικών, Γιώργος Γεραπετρίτης, στέλνει σαφές μήνυμα πως η διασύνδεση «προχωρά κανονικά», ενώ παράλληλα τοποθετείται για τις σχέσεις με τη Λιβύη και την Τουρκία.
Το καλώδιο Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ
Ο Γιώργος Γεραπετρίτης υπογράμμισε πως η ηλεκτρική διασύνδεση δεν είναι μόνο ενεργειακό έργο, αλλά πρωτίστως στρατηγικό, καθώς αίρει την ενεργειακή απομόνωση της Κύπρου και δημιουργεί νέα δεδομένα στον ενεργειακό χάρτη της Ανατολικής Μεσογείου.
Παρά τις τεχνικές και οικονομικές δυσκολίες που παρουσιάστηκαν το τελευταίο διάστημα, η Λευκωσία έχει επιβεβαιώσει ότι στηρίζει το σχέδιο. Ο Έλληνας ΥΠΕΞ τόνισε ότι «υπάρχουν συμφέροντα που απεργάζονται τη μη εκτέλεση του έργου» επειδή επωφελούνται από την ακριβή ενέργεια, ωστόσο ξεκαθάρισε ότι η Ελλάδα δεν θα κάνει καμία παραχώρηση.
Σχέσεις με τη Λιβύη
Στο μέτωπο της Λιβύης, ο κ. Γεραπετρίτης επεσήμανε πως η Αθήνα διατηρεί πολυδιάστατες επαφές τόσο με την ανατολική όσο και με τη δυτική κυβέρνηση. Όπως είπε, στόχος είναι η οριοθέτηση θαλάσσιων ζωνών έως το τέλος του έτους, μέσα από έναν οδικό χάρτη που θα τεθεί σε εφαρμογή.
Για το τουρκολιβυκό μνημόνιο, επανέλαβε ότι είναι «άκυρο και ανυπόστατο», αφού Τουρκία και Λιβύη δεν είναι γειτονικά κράτη. Υπογράμμισε δε ότι ακόμη και αν προχωρούσε σε κύρωση, δεν θα αποκτούσε καμία νομική ισχύ.
Οι ελληνοτουρκικές σχέσεις
Αναφερόμενος στην Τουρκία, ο υπουργός Εξωτερικών σημείωσε ότι η βασική επιδίωξη είναι ο διάλογος να μην παράγει κρίσεις. Τόνισε ότι τα τελευταία τρία χρόνια έχει μειωθεί δραστικά ο αριθμός παραβιάσεων στο Αιγαίο, ενώ η τουριστική συνεργασία αντικαθιστά την ένταση.
Ωστόσο, ξεκαθάρισε ότι «δεν θα υπάρξει καμία απολύτως παραχώρηση σε σχέση με τις εθνικές μας γραμμές». Η μοναδική διαφορά που αναγνωρίζει η Ελλάδα με την Τουρκία, είπε, αφορά την οριοθέτηση θαλάσσιων ζωνών.
Το μήνυμα της Αθήνας
Ο Γιώργος Γεραπετρίτης κατέστησε σαφές ότι η Ελλάδα θα συνεχίσει να προχωρά τα μεγάλα ενεργειακά έργα, με σεβασμό στο διεθνές δίκαιο και με απόλυτη προσήλωση στην υπεράσπιση των κυριαρχικών της δικαιωμάτων. Όπως είπε χαρακτηριστικά: «Οι απειλές δεν θα αποτελέσουν ποτέ τροχοπέδη για ένα έργο που είναι στρατηγικό για ολόκληρη την Ευρώπη».
