Ο υπουργός Δικαιοσύνης, Γιώργος Φλωρίδης, απάντησε στις έντονες επικρίσεις που διατυπώθηκαν από τον πρόεδρο του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών, αλλά και άλλους νομικούς, σχετικά με το άρθρο 18 του νέου νομοσχεδίου που αφορά το δικαίωμα πρόσβασης στο υλικό της δικογραφίας. Όπως υπογράμμισε, η διάταξη αυτή δεν είναι νέα, καθώς είχε εφαρμοστεί ήδη την περίοδο 2014-2019 χωρίς αντιδράσεις, ενώ προβλέπεται ρητά από την ευρωπαϊκή νομοθεσία.
«Το δικαίωμα πρόσβασης δεν είναι απόλυτο»
Ο κ. Φλωρίδης τόνισε ότι «το δικαίωμα στην αποκάλυψη στοιχείων δεν είναι απόλυτο», καθώς πρέπει να προστατεύονται και άλλα θεμελιώδη δικαιώματα, αλλά και η ίδια η πορεία της έρευνας. «Ας σταματήσουν κάποιοι να εκτίθενται», σημείωσε, απαντώντας στο κλίμα ανησυχίας που καλλιεργήθηκε μετά τις δηλώσεις νομικών κύκλων.
Η εμπειρία του 2014 και οι υποχρεώσεις της Ελλάδας
Υπενθύμισε ότι η διάταξη ενσωματώθηκε πρώτη φορά στον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας το 2014, στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής οδηγίας 2012/13/ΕΕ, από την τότε κυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ. Παρέμεινε σε ισχύ μέχρι το 2019, οπότε και καταργήθηκε από τον ΣΥΡΙΖΑ, «κατά παράβαση των υποχρεώσεών μας έναντι της ΕΕ», όπως είπε.
Ο υπουργός διευκρίνισε ότι το νέο άρθρο 18 όχι μόνο επαναφέρει την πρόβλεψη, αλλά προσθέτει και επιπλέον εγγυήσεις για τους κατηγορούμενους και τους συνηγόρους τους, όπως η δυνατότητα προσφυγής στο Δικαστικό Συμβούλιο.
Οι ευρωπαϊκές αποφάσεις
Για να στηρίξει τη θέση του, ο κ. Φλωρίδης επικαλέστηκε σειρά αποφάσεων του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΔΔΑ), που επιβεβαιώνουν πως το δικαίωμα πρόσβασης σε όλα τα αποδεικτικά στοιχεία μπορεί να περιορίζεται σε περιπτώσεις όπου τίθενται σε κίνδυνο η εθνική ασφάλεια, η ζωή μαρτύρων ή η ακεραιότητα της έρευνας.
«Ο τρόμος κράτησε… πέντε χρόνια χωρίς αντιδράσεις»
Με αιχμηρό τόνο, ο υπουργός σχολίασε πως όσοι σήμερα δηλώνουν ότι «αισθάνονται τρόμο», έζησαν με την ίδια διάταξη για πέντε χρόνια χωρίς να εκφράσουν αντίρρηση. «Μήπως τότε τους είχε κοπεί η λαλιά;», διερωτήθηκε χαρακτηριστικά.
Συμμόρφωση με το ευρωπαϊκό δίκαιο
Ο κ. Φλωρίδης υπογράμμισε ότι η Ελλάδα είναι υποχρεωμένη να εναρμονιστεί με το κοινοτικό δίκαιο, όπως συμβαίνει ήδη σε χώρες όπως η Γαλλία, η Γερμανία, η Ιταλία και η Ισπανία. «Η διάταξη επιστρέφει με περισσότερες εγγυήσεις, όπως ορίζουν οι ευρωπαϊκές αποφάσεις», κατέληξε.
