Η αναβολή της πολυαναμενόμενης συνάντησης του Κυριάκου Μητσοτάκη με τον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν στη Νέα Υόρκη άνοιξε νέο κύκλο συζητήσεων για τα ελληνοτουρκικά. Το παρασκήνιο της ματαίωσης, οι δικαιολογίες της Άγκυρας και η απάντηση της Αθήνας φωτίζουν τις ισορροπίες σε μια ευαίσθητη περίοδο.
Το χρονικό της αναβολής
Η συνάντηση των δύο ηγετών είχε προγραμματιστεί για το βράδυ της Τρίτης (24/9/2025), ωστόσο λίγο μετά τις 16:00 κυβερνητικές πηγές ανακοίνωσαν ότι ακυρώνεται λόγω υποχρεώσεων του Τούρκου προέδρου. Η Άγκυρα υποστήριξε ότι ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν θα καθυστερούσε στη μίνι διάσκεψη που οργάνωσε ο Ντόναλντ Τραμπ με Άραβες και μουσουλμάνους ηγέτες, ζητώντας αναβολή.
Παράλληλα, δημοσίευμα της τουρκικής εφημερίδας Milliyet έκανε λόγο για δυσαρέσκεια της Άγκυρας, επειδή η ελληνική πλευρά ανακοίνωσε πρόωρα την ώρα και την ημέρα της συνάντησης.
Η απάντηση της Αθήνας
Ανώτατη κυβερνητική πηγή από τη Νέα Υόρκη απέρριψε την τουρκική αιτιολογία, ξεκαθαρίζοντας ότι «το ραντεβού ήταν απολύτως συμφωνημένο». Τόνισε, μάλιστα, πως η Ελλάδα «πάντα προαναγγέλλει τις συναντήσεις της», σε αντίθεση με την Τουρκία που συνηθίζει να τις κρατά μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
«Αν η συνάντηση δεν ήταν συμφωνημένη, η Άγκυρα θα είχε αντιδράσει άμεσα όταν δόθηκε στη δημοσιότητα», σημείωνε δεύτερη ελληνική πηγή, αφήνοντας να εννοηθεί ότι οι δικαιολογίες της τουρκικής πλευράς δεν στέκουν.
Βασικά σημεία από τις δηλώσεις ελληνικών πηγών:
-
«Το ραντεβού ήταν απολύτως κανονισμένο και συμφωνημένο».
-
«Η Ελλάδα πάντα προαναγγέλλει τις συναντήσεις της, η Τουρκία συνήθως όχι».
-
«Αν η συνάντηση δεν ήταν συμφωνημένη, η Άγκυρα θα είχε αντιδράσει αμέσως μετά τη δημοσιοποίηση».
-
«Εμείς επιδιώκουμε ανοιχτούς διαύλους επικοινωνίας, ανεξάρτητα από τις συγκυρίες».
Το παρασκήνιο και οι εναλλακτικές ημερομηνίες
Μέχρι αργά το βράδυ της Τρίτης, τα επιτελεία των δύο πλευρών αναζητούσαν νέο χρόνο για το τετ α τετ, χωρίς αποτέλεσμα. Το πυκνό πρόγραμμα τόσο του πρωθυπουργού όσο και του προέδρου της Τουρκίας καθιστούσε αδύνατη την επαναφορά της συνάντησης.
Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, επόμενη πιθανή ευκαιρία θεωρείται η Σύνοδος της Ευρωπαϊκής Πολιτικής Κοινότητας την 1η Οκτωβρίου στην Κοπεγχάγη. Ωστόσο, όπως επισημαίνουν κυβερνητικές πηγές, το γεγονός ότι έχουν προηγηθεί ήδη επτά συναντήσεις Μητσοτάκη – Ερντογάν δείχνει πως δεν υπάρχει «δράμα» στην παρούσα αναβολή.
Η στάση της κυβέρνησης και η αντιπαράθεση με την αντιπολίτευση
Η Αθήνα επιμένει πως στόχος παραμένουν οι ανοιχτοί δίαυλοι επικοινωνίας με την Άγκυρα, ανεξαρτήτως συγκυριών. Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης, σε τοποθέτησή του, απάντησε και στην κριτική των κομμάτων της αντιπολίτευσης, τα οποία έσπευσαν να μιλήσουν για «διπλωματική ήττα».
«Ακόμα και αν η Τουρκία αποφάσιζε να ακυρώσει τη συνάντηση, αυτό δεν σημαίνει ότι η κυβέρνηση οφείλει να απολογηθεί. Εμείς συνομιλούμε, διεκδικούμε και κερδίζουμε», ανέφερε χαρακτηριστικά, υπενθυμίζοντας τις επιτυχίες της κυβέρνησης σε ζητήματα ΑΟΖ, θαλάσσιου χωροταξικού σχεδιασμού και ενεργειακών συμφωνιών.
Η αναβολή της συνάντησης στη Νέα Υόρκη αποκαλύπτει το εύθραυστο κλίμα στις ελληνοτουρκικές σχέσεις και τον ευαίσθητο χαρακτήρα των διπλωματικών ισορροπιών. Ωστόσο, η Αθήνα εμφανίζεται αποφασισμένη να κρατήσει ανοικτή την επικοινωνία με την Άγκυρα, αποδραματοποιώντας την εξέλιξη και προβάλλοντας σταθερά το μήνυμα ότι η Ελλάδα έχει σαφείς θέσεις, ισχυρά επιχειρήματα και δεν φοβάται τον διάλογο.
