Ιστορική ημέρα για την ενεργειακή πορεία της Ελλάδας η σημερινή, καθώς η ExxonMobil εισέρχεται με ποσοστό 60% στο «Μπλοκ 2» του Βορειοδυτικού Ιονίου, στην πρώτη μεγάλη ενεργειακή συμφωνία που υπεγράφη στο Ζάππειο στο πλαίσιο της Συνόδου P-TEC. Η συμφωνία ανοίγει τον δρόμο για τις πρώτες γεωτρήσεις υδρογονανθράκων στην Ελλάδα το 2026, όπως ανακοίνωσε ο υπουργός Ενέργειας Σταύρος Παπασταύρου
Η μεγάλη αποκάλυψη στο Ζάππειο
Μιλώντας από το βήμα της 6ης Συνόδου της Διατλαντικής Συνεργασίας για την Ενέργεια (P-TEC), ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας αποκάλυψε ότι η Helleniq Energy και η ExxonMobil θα προχωρήσουν «σε κάτι πολύ σημαντικό», όπως είπε χαρακτηριστικά, προαναγγέλλοντας την έναρξη των γεωτρήσεων στην ελληνική επικράτεια.
Η εξέλιξη αυτή επιβεβαιώνει τη στρατηγική επιλογή της κυβέρνησης να αναδείξει τη χώρα σε ενεργειακό κόμβο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και βασική πύλη εισόδου αμερικανικού LNG και φυσικού αερίου στην ΕΕ.
Το deal που υπογράφηκε στο Ζάππειο
Οι υπογραφές έπεσαν προ ολίγου στο Ζάππειο, στο πλαίσιο του επιχειρηματικού φόρουμ που άνοιξε τις εργασίες της Συνόδου για τη Διατλαντική Ενεργειακή Συνεργασία.
Το «Μπλοκ 2» του Βορειοδυτικού Ιονίου, το οποίο διαχειρίζονται η Energean και η Hellenic Energy, αποτελεί το πιο ώριμο από τα παραχωρημένα θαλάσσια οικόπεδα.
Η ExxonMobil εισέρχεται στη σύμπραξη με ποσοστό 60%, ενώ οι υπογραφές φέρουν τα ονόματα του αντιπροέδρου της ExxonMobil Τζον Άρντιλ, του επικεφαλής της Energean Μαθιού Ρήγα και του CEO της Hellenic Energy Ανδρέα Σιάμισιη.
Σύμφωνα με τα τεχνικά δεδομένα, το συγκεκριμένο οικόπεδο θα μπορούσε να φιλοξενήσει ερευνητική γεώτρηση μέσα στην επόμενη διετία, καθώς η επεξεργασία των σεισμικών δεδομένων παραπέμπει σε πιθανούς πόρους φυσικού αερίου 200 δισ. κυβικών μέτρων.
Το νέο ενεργειακό τοπίο
Παράλληλα, ο κ. Παπασταύρου υπογράμμισε ότι «δουλεύουμε σκληρά για τις απαραίτητες υποδομές», ενώ εξέφρασε την πεποίθηση ότι θα υπάρξουν σημαντικές ανακοινώσεις από τον ιδιωτικό τομέα, επισημαίνοντας τη σημαντική παρουσία της ExxonMobil και της Chevron στην Ελλάδα.
Ο Αμερικανός υπουργός Ενέργειας Κρις Ράιτ, από την πλευρά του, χαρακτήρισε την Ελλάδα «το τέλειο σημείο εισόδου για την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης» και κάλεσε τους Ευρωπαίους «να εργαστούν μαζί για μια ήπειρο γεμάτη με άφθονη ενέργεια».
Ένα deal-σταθμός για την Ελλάδα
Η συμφωνία ExxonMobil – Helleniq Energy – Energean δεν αποτελεί απλώς μια επενδυτική κίνηση, αλλά τομή για τον ελληνικό ενεργειακό χάρτη.
Αναμένεται να φέρει νέες θέσεις εργασίας, τεχνογνωσία και επενδύσεις δισεκατομμυρίων, αλλά κυρίως να επιβεβαιώσει ότι η Ελλάδα μπορεί να διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο στην ενεργειακή ασφάλεια και την απεξάρτηση της Ευρώπης από το ρωσικό φυσικό αέριο.
Σύμφωνα με πληροφορίες, υπεγράφη στρατηγική συμφωνία μεταξύ ExxonMobil, Energean και Helleniq Energy, με αντικείμενο την από κοινού αξιοποίηση κοιτασμάτων φυσικού αερίου και υδρογονανθράκων.
Οι γεωτρήσεις προγραμματίζονται να ξεκινήσουν σε περίπου 18 μήνες, καθώς απαιτείται η ολοκλήρωση περιβαλλοντικών και γραφειοκρατικών διαδικασιών. Το έργο αναμένεται να φέρει σημαντικές επενδύσεις και θέσεις εργασίας, αλλά και να ενισχύσει τη στρατηγική ενεργειακής αυτοδυναμίας της χώρας.
Το ενεργειακό επίκεντρο της Μεσογείου
Η Ελλάδα, μέσα από τη συνεργασία με αμερικανικούς ενεργειακούς κολοσσούς, καθιερώνεται ως σημαντική ενεργειακή πύλη της Ευρώπης.
Η φετινή σύνοδος P-TEC πραγματοποιείται παρουσία τεσσάρων υπουργών της κυβέρνησης Τραμπ, τριών υφυπουργών και περισσότερων από 80 Αμερικανών αξιωματούχων, καθώς και εκπροσώπων κορυφαίων εταιρειών, όπως οι Chevron, Cheniere Energy, ExxonMobil, ConocoPhillips, Venture Global LNG, αλλά και τεχνολογικών ηγετών όπως η Amazon και η Google.
Η συνεργασία Helleniq Energy – ExxonMobil αποτελεί σημείο καμπής για τον ελληνικό ενεργειακό χάρτη.
Η κυβέρνηση επενδύει σε αυτή τη νέα σελίδα, που συνδέει την ανάπτυξη, την εθνική στρατηγική και τη διεθνή ενεργειακή σταθερότητα, επιβεβαιώνοντας τον ρόλο της Ελλάδας ως πρωταγωνιστή της νέας ενεργειακής εποχής στην Ανατολική Μεσόγειο.
