Μόνιμα ενταγμένες στο Εθνικό Σύστημα Υγείας (ΕΣΥ) καθίστανται οι Κινητές Μονάδες Υγείας (ΚΟΜΥ) του ΕΟΔΥ, σηματοδοτώντας μια νέα εποχή για τη δημόσια υγεία στη χώρα. Την ανακοίνωση έκανε η αναπληρώτρια υπουργός Υγείας Ειρήνη Αγαπηδάκη, παρουσία του υπουργού Υγείας Άδωνι Γεωργιάδη, του υφυπουργού Μάριου Θεμιστοκλέους και του προέδρου του ΕΟΔΥ Χρήστου Χατζηχριστοδούλου.
Η μόνιμη ένταξη των ΚΟΜΥ, που υπήρξαν καθοριστικές κατά τη διάρκεια της πανδημίας, συνοδεύεται από σταθερή χρηματοδότηση, θεσμική αναβάθμιση και διευρυμένο ρόλο.
Από την αντιμετώπιση κρίσεων στην πρόληψη
Όπως δήλωσε η κ. Αγαπηδάκη, πρόκειται για μια «μεγάλη μεταρρύθμιση που μετατρέπει έναν μηχανισμό έκτακτης ανάγκης σε σταθερή δομή δημόσιας υγείας». Οι νέες αρμοδιότητες των ΚΟΜΥ θα περιλαμβάνουν:
-
Κατ’ οίκον εμβολιασμούς ηλικιωμένων, χρονίως πασχόντων και ΑμεΑ
-
Προληπτικούς ελέγχους για διαβήτη, υπέρταση και άλλες χρόνιες παθήσεις
-
Ενημερωτικές δράσεις για ψυχική υγεία, στοματική υγιεινή και πρόληψη εξαρτήσεων
-
Στοχευμένες παρεμβάσεις για ευάλωτους πληθυσμούς (πρόσφυγες, ρομά, άστεγους κ.ά.)
Σήμερα λειτουργούν 128 ΚΟΜΥ σε όλη τη χώρα, ενώ έως το 2026 θα φτάσουν τις 150, με στόχο την εξυπηρέτηση περίπου 500.000 πολιτών τον χρόνο.
Πώς θα κλείνουν ραντεβού οι πολίτες
Οι πολίτες θα μπορούν να προγραμματίζουν ραντεβού με τις ΚΟΜΥ:
-
Μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας gov.gr
-
Ή τηλεφωνικά, καλώντας τον αριθμό 1135, από 08:00 έως 16:00
Από το 2026 θα λειτουργήσει ενιαίο ψηφιακό σύστημα ραντεβού, όπου οι πολίτες θα επιλέγουν την υπηρεσία που χρειάζονται (εμβολιασμός, προληπτικός έλεγχος ή κατ’ οίκον επίσκεψη) και θα ενημερώνονται αυτόματα για τη διαθεσιμότητα της πλησιέστερης κινητής μονάδας.
Επιπλέον, οι προσωπικοί γιατροί θα μπορούν να παραπέμπουν ηλεκτρονικά ασθενείς στις ΚΟΜΥ, ενώ οι Δήμοι θα ενημερώνουν τους κατοίκους για το πρόγραμμα επισκέψεων στις τοπικές κοινότητες.
Χρηματοδότηση και ανθρώπινο δυναμικό
Οι ΚΟΜΥ χρηματοδοτούνται μέσω Ταμείου Ανάκαμψης και ΕΣΠΑ 2021–2027, ενώ σταδιακά θα αποκτήσουν μόνιμο προσωπικό και σταθερές συμβάσεις. Ήδη στελεχώνονται από 900 επαγγελματίες υγείας, με προγραμματισμό πρόσληψης 50 νέων γιατρών.
Ο υφυπουργός Υγείας Μάριος Θεμιστοκλέους χαρακτήρισε τις ΚΟΜΥ «πολλαπλασιαστή ισχύος για το ΕΣΥ», τονίζοντας ότι θα συμβάλουν καθοριστικά στην εφαρμογή του προγράμματος «ΠΡΟΛΑΜΒΑΝΩ», φέρνοντας υπηρεσίες πρόληψης «σε κάθε χωριό και κάθε απομακρυσμένη περιοχή της χώρας».
