Στην Αθήνα πραγματοποιείται σήμερα η 3η Διακυβερνητική Σύνοδος Ελλάδας–Κύπρου, σε μια συγκυρία που θεωρείται κομβική για τις ισορροπίες στην Ανατολική Μεσόγειο. Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και ο πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκος Χριστοδουλίδης συναντώνται στο Μέγαρο Μαξίμου στις 11 το πρωί, με στόχο την περαιτέρω ενίσχυση της συνεργασίας των δύο χωρών σε κρίσιμους τομείς, από την εξωτερική πολιτική μέχρι την ενέργεια.
Εντατικοποίηση της διμερούς συνεργασίας
Η Διακυβερνητική Σύνοδος, θεσμοθετημένη το 2023, αποτελεί πλέον βασικό πυλώνα στρατηγικού συντονισμού μεταξύ Αθήνας και Λευκωσίας. Οι δύο πλευρές επιδιώκουν να ενισχύσουν τη συνεργασία σε θέματα Περιβάλλοντος, Υγείας, Παιδείας, Μεταφορών, Ψηφιακής Πολιτικής, Στεγαστικής Ανάπτυξης, Πολιτικής Προστασίας, Δικαιοσύνης και Πολιτισμού.
Στόχος είναι η δημιουργία ενός πλαισίου σταθερής επικοινωνίας και κοινών δράσεων, αλλά και η ανταλλαγή τεχνογνωσίας για πιο αποτελεσματικές πολιτικές. Όπως επισημαίνουν κυβερνητικές πηγές, η συνεργασία δεν περιορίζεται σε θεσμικό επίπεδο, αλλά αποκτά και επιχειρησιακή διάσταση.
Το ενεργειακό στο επίκεντρο – νέα δεδομένα από το Ισραήλ
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον συγκεντρώνει η συζήτηση για τις ενεργειακές εξελίξεις, με φόντο το ηλεκτρικό καλώδιο διασύνδεσης και τις πρόσφατες παρεμβάσεις του Ισραήλ που φαίνεται να διαμορφώνουν νέα δεδομένα στο έργο.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναμένεται να ενημερώσει τον Νίκο Χριστοδουλίδη για τις επαφές του με Αμερικανούς αξιωματούχους και τις συμφωνίες που υπεγράφησαν στην Αθήνα, οι οποίες ενισχύουν τον γεωπολιτικό ρόλο της Ελλάδας στον ενεργειακό χάρτη της Ανατολικής Μεσογείου, με προέκταση μέχρι την Ουκρανία.
Παράλληλα, θα εξεταστούν τρόποι περαιτέρω ενεργειακής συνεργασίας Ελλάδας–Κύπρου, στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής ενεργειακής ασφάλειας και της διαφοροποίησης των πηγών τροφοδοσίας.
Κυπριακό και περιφερειακές εξελίξεις
Στην ατζέντα αναμένεται να τεθεί και το Κυπριακό, μετά την εκλογή του Τουφάν Ερχιουρμάν στην ηγεσία της τουρκοκυπριακής κοινότητας. Αθήνα και Λευκωσία επιδιώκουν κοινή στρατηγική απέναντι σε κάθε νέα πρωτοβουλία υπό τα Ηνωμένα Έθνη.
Συζητείται επίσης η προετοιμασία για την ανάληψη από την Κυπριακή Δημοκρατία της Προεδρίας του Συμβουλίου της ΕΕ το πρώτο εξάμηνο του 2026 εξέλιξη που φέρνει στο προσκήνιο την ανάγκη στενού συντονισμού Αθήνας και Λευκωσίας σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Δηλώσεις και συμπεράσματα
Μετά τη συνάντηση των δύο ηγετών στο Μέγαρο Μαξίμου, θα ακολουθήσει η συνεδρίαση της Ολομέλειας της Διακυβερνητικής και στη συνέχεια οι δηλώσεις Μητσοτάκη και Χριστοδουλίδη προς τα μέσα ενημέρωσης. Από τα συμπεράσματα αναμένεται να προκύψει ένα νέο πλαίσιο κοινών δράσεων και ένα πιο θεσμικό «κανάλι επικοινωνίας» ανάμεσα στις δύο κυβερνήσεις.
Η σημερινή Διακυβερνητική δεν είναι μια τυπική συνάντηση κορυφής. Έρχεται σε μια περίοδο γεωπολιτικής ρευστότητας και ανακατατάξεων στην Ανατολική Μεσόγειο, όπου η Ελλάδα και η Κύπρος επιχειρούν να σταθεροποιήσουν τον ρόλο τους ως άξονες ασφάλειας και ενέργειας.
Το μήνυμα των δύο ηγετών είναι σαφές,ο συντονισμός Αθήνας και Λευκωσίας δεν είναι επιλογή, είναι στρατηγική αναγκαιότητα.
