Σε διαρκή επιφυλακή βρίσκεται η Αθήνα για τις εξελίξεις στο Ιράν, με το υπουργείο Εξωτερικών να παρακολουθεί στενά την κατάσταση μέσω της ελληνικής πρεσβείας στην Τεχεράνη. Όπως ξεκαθάρισε η εκπρόσωπος του ΥΠΕΞ, Λάνα Ζωχιού, δεν έχει κατατεθεί κανένα αίτημα εκκένωσης Ελλήνων πολιτών, καθώς η ελληνική κοινότητα στη χώρα είναι ιδιαίτερα μικρή και η πρεσβεία παραμένει κανονικά σε λειτουργία.
Στενή παρακολούθηση των εξελίξεων στο Ιράν
Η ελληνική πλευρά εκφράζει έντονη ανησυχία για τις πληροφορίες που κάνουν λόγο για μεγάλο αριθμό θυμάτων στο Ιράν, τονίζοντας ότι παραμένει σε συνεχή επικοινωνία με τις διπλωματικές της αρχές επί τόπου. Το μήνυμα της Αθήνας είναι σαφές: προτεραιότητα αποτελεί η προστασία των πολιτών και ο σεβασμός των θεμελιωδών ελευθεριών.
Η εκπρόσωπος του ΥΠΕΞ υπογράμμισε ότι η Ελλάδα υπερασπίζεται σταθερά την ελευθερία της έκφρασης και τα ανθρώπινα δικαιώματα, καλώντας όλες τις πλευρές να απόσχουν από τη χρήση βίας.
Καμία ανάγκη εκκένωσης Ελλήνων πολιτών
Παρά τη ρευστότητα της κατάστασης, η Αθήνα ξεκαθαρίζει πως μέχρι στιγμής δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας για τους Έλληνες που βρίσκονται στο Ιράν. Η ελληνική κοινότητα χαρακτηρίζεται περιορισμένη σε αριθμό και δεν έχει ζητήσει βοήθεια ή αποχώρηση από τη χώρα.
Αποδοκιμασία για τις επιθέσεις σε ελληνικά πλοία
Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στις επιθέσεις που σημειώθηκαν κατά πλοίων ελληνικών συμφερόντων. Το υπουργείο Εξωτερικών τις αποδοκίμασε απερίφραστα, επισημαίνοντας ότι τέτοιες ενέργειες θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια των πληρωμάτων και ενδέχεται να προκαλέσουν σοβαρές περιβαλλοντικές συνέπειες.
Η εκπρόσωπος του ΥΠΕΞ διαβεβαίωσε ότι οι δύο Έλληνες ναυτικοί που επέβαιναν σε ένα από τα πλοία είναι καλά στην υγεία τους, ενώ επανέλαβε πως η Ελλάδα, ως ναυτικό έθνος, παραμένει προσηλωμένη στην ελεύθερη ναυσιπλοΐα και το Δίκαιο της Θάλασσας. Το ζήτημα αναμένεται να τεθεί και σε ευρωπαϊκό επίπεδο από τον υπουργό Εξωτερικών.
Διπλωματικές κινήσεις σε ΟΗΕ και Ανατολική Μεσόγειο
Στο διπλωματικό ημερολόγιο των επόμενων ημερών περιλαμβάνονται σημαντικές συναντήσεις. Στις 28 Ιανουαρίου, ο υπουργός Εξωτερικών θα μεταβεί στη Νέα Υόρκη για τη συνεδρίαση του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ με αντικείμενο τη Μέση Ανατολή, όπου θα έχει και σειρά επαφών.
Παράλληλα, στις 20 και 21 Ιανουαρίου θα πραγματοποιηθεί ο νέος γύρος πολιτικού διαλόγου και «θετικής ατζέντας» με την Τουρκία, με αντικείμενο τις διμερείς σχέσεις και τις διεθνείς εξελίξεις ενόψει και του Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας.
Τριμερής Ελλάδας, Κύπρου και Αιγύπτου
Την Κυριακή 18 Ιανουαρίου έχει προγραμματιστεί στο Κάιρο τριμερής συνάντηση Ελλάδας, Κύπρου και Αιγύπτου σε επίπεδο υπουργών Εξωτερικών. Στο επίκεντρο θα βρεθούν οι εξελίξεις στην Ανατολική Μεσόγειο και τη Μέση Ανατολή, ενώ θα υπάρξει και διμερής συνάντηση για θέματα που αφορούν τη Μονή Σινά.
Η ελληνική διπλωματία κινείται σε πολλαπλά μέτωπα, με στόχο τη σταθερότητα, την ασφάλεια και τον σεβασμό του διεθνούς δικαίου, σε μια περίοδο έντονων γεωπολιτικών αναταράξεων.
