Σαφές μήνυμα για το βάθος και τη στρατηγική σημασία των ελληνοαμερικανικών σχέσεων έστειλε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κατά τη συνάντησή του στο Μέγαρο Μαξίμου με αντιπροσωπεία του Κογκρέσου των ΗΠΑ, υπό τον Γερουσιαστή Τζέρι Μοράν.
Στο επίκεντρο της συζήτησης βρέθηκαν η ενέργεια, η άμυνα, οι επενδύσεις και οι διεθνείς εξελίξεις, με τον κ. Μητσοτάκη να υπογραμμίζει ότι οι σχέσεις Ελλάδας–ΗΠΑ βρίσκονται «στο υψηλότερο επίπεδο όλων των εποχών».
Ο ρόλος της Ελλάδας και ο Κάθετος Διάδρομος
Ο πρωθυπουργός στάθηκε ιδιαίτερα στον ρόλο της Ελλάδας ως πυλώνα σταθερότητας και ασφάλειας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, επισημαίνοντας τη σημασία των ενεργειακών υποδομών της χώρας.
Όπως ανέφερε, την επόμενη εβδομάδα θα πραγματοποιηθεί στην Ουάσιγκτον κρίσιμη συνάντηση για τον Κάθετο Διάδρομο, μέσω του οποίου η Ελλάδα συμβάλλει στον εφοδιασμό των βόρειων γειτόνων συμπεριλαμβανομένης της Ουκρανίας με φυσικό αέριο, με έμφαση στο αμερικανικό LNG.
«Είμαστε ιδιαίτερα ενθουσιασμένοι για το ενεργειακό σκέλος της συνεργασίας μας», σημείωσε, συνδέοντας την ενέργεια με τις νέες τεχνολογικές επενδύσεις και τις υποδομές τεχνητής νοημοσύνης.
Ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε επίσης στη δήλωση του Ντόναλντ Τραμπ κατά την υποδοχή του νέου Έλληνα πρέσβη στην Ουάσιγκτον, υπογραμμίζοντας τις πολλαπλές πτυχές της διμερούς συνεργασίας.
Τι απάντησε ο Τζέρι Μοράν
Ο Γερουσιαστής Τζέρι Μοράν έκανε λόγο για «ατέρμονες δυνατότητες συνεργασίας» μεταξύ των δύο χωρών, τονίζοντας ότι οι σχέσεις ΗΠΑ–Ελλάδας είναι ισχυρές και σημαντικές τόσο στον τομέα της εθνικής ασφάλειας όσο και της οικονομίας.
Εξήρε τη σταθερότητα της Ελλάδας και τον ρόλο της στο ΝΑΤΟ, ενώ χαρακτήρισε ιδιαίτερα ελπιδοφόρο το μέλλον της ενεργειακής συνεργασίας.
Η αντιπροσωπεία ήταν διακομματική και περιλάμβανε, μεταξύ άλλων, τους Γερουσιαστές: Κίρστεν Γκίλιμπραντ, Τζον Μπαράσο, Τζον Μπούζμαν,Ντεμπ Φίσερ, Γκάρι Πίτερς
Παρούσα ήταν και η Πρέσβης των ΗΠΑ στην Ελλάδα Κίμπερλι Γκίλφοϊλ.
Ποιοι συμμετείχαν από ελληνικής πλευράς
Στη συνάντηση έλαβαν μέρος: Ο Υπουργός Εξωτερικών Γιώργος Γεραπετρίτης, η Πρέσβης Κατερίνα Νασίκα, η Αριστοτελία Πελώνη, ο Γενικός Γραμματέας Εθνικής Ασφάλειας Θάνος Ντόκος
Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε σε μια περίοδο έντονων γεωπολιτικών εξελίξεων, με συζήτηση για την Ουκρανία και τη Μέση Ανατολή, επιβεβαιώνοντας τον στρατηγικό χαρακτήρα της ελληνοαμερικανικής σχέσης.
