Σε μια κρίσιμη καμπή για τις γεωπολιτικές ισορροπίες στην Ανατολική Μεσόγειο και τον Περσικό Κόλπο, ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έστειλε από το Μέγαρο Μαξίμου σαφή μηνύματα για την ανάγκη διαφύλαξης της παγκόσμιας οικονομικής σταθερότητας. Κατά τη διάρκεια της συνάντησής του με τον Αντιπρόεδρο της Παλαιστινιακής Αρχής, Χουσέιν αλ-Σέιχ, ο Έλληνας Πρωθυπουργός δεν περιορίστηκε μόνο στις διμερείς σχέσεις, αλλά ανέδειξε τη στρατηγική σημασία των διεθνών περασμάτων.
Το «κόκκινο καμπανάκι» για τα Στενά του Ορμούζ
Η αναφορά του Κυριάκου Μητσοτάκη στα Στενά του Ορμούζ δεν ήταν τυχαία. Χαρακτηρίζοντάς τα ως «κομβικής σημασίας», ο Πρωθυπουργός υπογράμμισε τον κίνδυνο που θα αντιπροσώπευε για την παγκόσμια ναυσιπλοΐα οποιαδήποτε απόπειρα επιβολής «διοδίων» ή περιορισμών.
Από τα Στενά διακινείται καθημερινά περίπου το 20-25% της παγκόσμιας κατανάλωσης πετρελαίου. Μια ενδεχόμενη αναταραχή εκεί θα προκαλούσε:
-
Άμεση εκτίναξη των τιμών της ενέργειας.
-
Διακοπή της εφοδιαστικής αλυσίδας προς την Ευρώπη.
-
Αύξηση του κόστους ασφαλίστρων για την ελληνόκτητη ναυτιλία, που πρωταγωνιστεί στην περιοχή.
Συγκρατημένη αισιοδοξία για το Μεσανατολικό
«Ελπίζω ότι σήμερα είναι μια καλύτερη ημέρα», σημείωσε ο Πρωθυπουργός, εκφράζοντας την ικανοποίησή του για τα πρώτα σημάδια αποκλιμάκωσης. Η Αθήνα θεωρεί την πρόσφατη κατάπαυση του πυρός μεταξύ Λιβάνου και Ισραήλ ως ένα απαραίτητο «παράθυρο ευκαιρίας» που μπορεί να οδηγήσει σε μια ευρύτερη ηρεμία στην περιοχή.
Η συνάντηση με τον Χουσέιν αλ-Σέιχ επιβεβαίωσε τον ρόλο της Ελλάδας ως αξιόπιστου συνομιλητή όλων των πλευρών, καθώς η χώρα μας παραμένει προσηλωμένη στη λύση των δύο κρατών και στην ανάγκη ανθρωπιστικής βοήθειας προς τους Παλαιστινίους, διατηρώντας παράλληλα στρατηγική συμμαχία με το Ισραήλ.
Διπλωματικός μαραθώνιος στο Μαξίμου
Η κινητικότητα στο Πρωθυπουργικό Γραφείο είναι έντονη, καθώς λίγο νωρίτερα ο Κυριάκος Μητσοτάκης είχε συνάντηση και με την Κίμπερλι Γκίλφοϊλ, γεγονός που καταδεικνύει την πολυδιάστατη διπλωματία που ασκεί η κυβέρνηση, διατηρώντας ανοιχτούς διαύλους επικοινωνίας με κέντρα λήψης αποφάσεων στην Ουάσιγκτον και τον αραβικό κόσμο.
Το μήνυμα της Αθήνας είναι σαφές: Η ελεύθερη ναυσιπλοΐα και η τήρηση του Διεθνούς Δικαίου δεν είναι υπό διαπραγμάτευση, καθώς αποτελούν τη «ραχοκοκαλιά» της παγκόσμιας ευημερίας.
