Μια νέα, πιο δυναμική και σαφώς πιο αυτόνομη στάση φαίνεται πως υιοθετεί η Κοινοβουλευτική Ομάδα της Νέας Δημοκρατίας, στέλνοντας ένα πολυεπίπεδο μήνυμα τόσο προς το εσωτερικό της κυβέρνησης όσο και προς το νομικό σύστημα της χώρας. Η πρόσφατη ψηφοφορία στην Ολομέλεια της Βουλής για τις άρσεις ασυλίας 13 βουλευτών κατέγραψε ένα πρωτοφανές «αντάρτικο» για τα δεδομένα της κυβερνητικής πλειοψηφίας, καθώς σε τουλάχιστον πέντε περιπτώσεις η «γραμμή» της αυτόματης άρσης κάμφθηκε από τη βούληση των ίδιων των βουλευτών.
Η Ακτινογραφία της Καταψήφισης
Το κλίμα στη «γαλάζια» παράταξη άρχισε να διαμορφώνεται εδώ και εβδομάδες, με πολλούς βουλευτές να εκφράζουν τη δυσαρέσκειά τους για το γεγονός ότι μετατρέπονται σε «εύκολους στόχους» μηνύσεων που δεν άπτονται της πολιτικής τους δράσης, αλλά αποτελούν προϊόν προσωπικών αντιπαραθέσεων ή προσπαθειών επικοινωνιακού εντυπωσιασμού από τρίτους.
Στην τελευταία συνεδρίαση, η Κ.Ο. της Νέας Δημοκρατίας επέλεξε να μην ακολουθήσει την πεπατημένη. Ενώ για τις 8 περιπτώσεις η άρση ασυλίας προχώρησε κανονικά, για 5 βουλευτές η πλειοψηφία ύψωσε «τείχος» προστασίας. Σύμφωνα με πηγές της Κοινοβουλευτικής Ομάδας, η κίνηση αυτή δεν αποτελεί προσπάθεια συγκάλυψης, αλλά «θεσμική άμυνα απέναντι στην κατάχρηση του δικαιώματος υποβολής μήνυσης».
Οι Αιτίες της «Εξέγερσης»
Δεν είναι μυστικό ότι το τελευταίο διάστημα επικρατεί ένας αναβρασμός στα χαμηλότερα και μεσαία κλιμάκια της «γαλάζιας» παράταξης. Η έρευνα του govnews.gr εντοπίζει τρεις βασικούς λόγους πίσω από αυτή τη στάση:
-
Η Προστασία του Θεσμού: Οι βουλευτές θεωρούν ότι η ασυλία δεν είναι προνόμιο, αλλά εγγύηση για την απρόσκοπτη εκτέλεση των καθηκόντων τους. Η ευκολία με την οποία διαβιβάζονται δικογραφίες στη Βουλή για ήσσονος σημασίας ζητήματα έχει προκαλέσει κόπωση.
-
Μήνυμα προς το Μαξίμου: Μετά τις πρόσφατες ευρωεκλογές και τις ανακατατάξεις στο κυβερνητικό σχήμα, η Κ.Ο. επιθυμεί να υπενθυμίσει ότι αποτελεί τον «πνεύμονα» της κυβέρνησης. Η διαφοροποίηση από την κεντρική «γραμμή» της πλήρους διαφάνειας (ακόμα και για ασήμαντα θέματα) είναι ένας τρόπος να δηλώσουν παρόντες στις εξελίξεις.
-
Η Ποινικοποίηση της Πολιτικής Ζωής: Πολλοί βουλευτές αισθάνονται απροστάτευτοι απέναντι σε «επαγγελματίες μηνυτές». Η άρνηση άρσης της ασυλίας σε περιπτώσεις που κρίθηκαν ως «προφανώς αβάσιμες» ή «εκδικητικές» λειτουργεί ως ένα «στοπ» σε αυτή τη διαδικασία.
Η Στάση της Επιτροπής Δεοντολογίας
Η εισήγηση της Επιτροπής Δεοντολογίας ήταν, όπως πάντα, τυπική. Ωστόσο, η διαφοροποίηση στο επίπεδο της Ολομέλειας δείχνει ότι το σώμα αρχίζει να αξιολογεί την ουσία των υποθέσεων. Χαρακτηριστικό είναι ότι στις πέντε περιπτώσεις που απορρίφθηκε η άρση, οι κατηγορίες αφορούσαν ζητήματα που δεν σχετίζονταν με διασπάθιση δημόσιου χρήματος ή σοβαρά ποινικά αδικήματα, αλλά κυρίως με υποθέσεις συκοφαντικής δυσφήμησης που εκπορεύονταν από προσωπικές αντιδικίες.
Πολιτικές Προεκτάσεις
Η κυβέρνηση παρακολουθεί τη στάση της Κ.Ο. με ψυχραιμία, αλλά και αυξημένη προσοχή. Το Μαξίμου δεν επιθυμεί να φανεί ότι υπάρχει «ρήγμα», γι’ αυτό και επίσημα κύκλοι της κυβέρνησης τονίζουν ότι «η ψήφος των βουλευτών είναι κατά συνείδηση και η Βουλή κυρίαρχη». Εντούτοις, η δυναμική που αναπτύσσεται δείχνει ότι οι βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας είναι πλέον διατεθειμένοι να διεκδικήσουν περισσότερο χώρο και σεβασμό στον θεσμικό τους ρόλο.
Το Μέλλον των Κοινοβουλευτικών Ισορροπιών
Η κίνηση αυτή αναμένεται να επηρεάσει και τις επόμενες ψηφοφορίες για άρσεις ασυλίας. Ήδη συζητείται στους διαδρόμους της Βουλής η ανάγκη για μια πιο αυστηρή «φίλτρανση» των δικογραφιών πριν αυτές φτάσουν στην Ολομέλεια, ώστε να μην ευτελίζεται η διαδικασία.
Η ουσία της είδησης βρίσκεται στην αφύπνιση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας. Η Νέα Δημοκρατία, διανύοντας τη δεύτερη τετραετία της, βρίσκεται σε μια φάση όπου η συνοχή της δοκιμάζεται όχι μόνο από την αντιπολίτευση, αλλά και από τις εσωτερικές της ανάγκες για αυτοπροστασία και πολιτική αξιοπρέπεια των μελών της. Το «αντάρτικο» για τις ασυλίες είναι ίσως μόνο η κορυφή του παγόβουνου μιας νέας περιόδου διεκδικήσεων από τα «γαλάζια» έδρανα.
