Σοβαρές καταγγελίες για παράνομες ανανεώσεις διπλωμάτων οδήγησης, χωρίς κανέναν ιατρικό έλεγχο, έρχονται στο φως την ώρα που το υπουργείο Μεταφορών ετοιμάζεται να αλλάξει το σύστημα αξιολόγησης οδηγών. Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, μιλώντας στην εκπομπή «Εξελίξεις Τώρα», αναγνώρισε ότι λειτουργεί οργανωμένο δίκτυο γιατρών και σχολών οδηγών που, έναντι χρηματικών ποσών, ανανεώνουν διπλώματα ανθρώπων ακατάλληλων για οδήγηση.
«Γιατροί υπογράφουν χωρίς να εξετάσουν»
Ο υπουργός σημείωσε πως υπάρχουν γιατροί που «εντελώς ανεύθυνα» υπογράφουν βεβαιώσεις ικανότητας οδήγησης χωρίς καμία εξέταση. Όπως τόνισε, από τους πρώτους μήνες στο υπουργείο είχε δεχτεί καταγγελίες από συγγενείς ηλικιωμένων οδηγών, οι οποίοι έπαιρναν ανανεωμένα διπλώματα χωρίς να ελεγχθούν.
Με στόχο να μπει τέλος στη χαλαρή εποπτεία, ο κ. Κυρανάκης ανακοίνωσε ότι η διαδικασία θα γίνεται αποκλειστικά μέσω ΗΔΙΚΑ:
-
καταργείται η έγχαρτη σφραγίδα,
-
κάθε υπογραφή γιατρού θα είναι ηλεκτρονική,
-
οι ιατρικές εξετάσεις (οφθαλμολογικές, νευρολογικές κ.ά.) θα συνδέονται με το σύστημα, ώστε να προκύπτει σαφές ιστορικό και να αποτρέπονται οι πλαστές εγκρίσεις.
Νέος ΚΟΚ: Ακόμη πιο αυστηρός
Ο αναπληρωτής υπουργός αναφέρθηκε και στις αλλαγές του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, επισημαίνοντας ότι:
-
η οδήγηση με πάνω από 200 χλμ./ώρα κατατάσσεται στην κατηγορία «ακραία επικίνδυνη»,
-
προβλέπεται πρόστιμο 2.000 ευρώ από την πρώτη παράβαση,
-
επιβάλλεται αφαίρεση διπλώματος για ένα έτος,
-
υπάρχουν ποινικές κυρώσεις ακόμη και χωρίς πρόκληση ατυχήματος.
Τροχαίο στο Παγκράτι και μαρτυρίες-σοκ
Η συζήτηση αναζωπυρώθηκε μετά το σοβαρό τροχαίο στο Παγκράτι, όταν 84χρονος παραβίασε προτεραιότητα, με αποτέλεσμα να χάσει τη ζωή της μια 75χρονη γυναίκα. Όπως αποκαλύφθηκε, ο ηλικιωμένος είχε ανανεώσει το δίπλωμά του παρά τα εμφανή προβλήματα υγείας του.
Στην εκπομπή κατατέθηκαν πλήθος νέων καταγγελιών:
-
84χρονος με άνοια πήρε δίπλωμα χωρίς να εξεταστεί, πληρώνοντας 500 ευρώ για να «αποφύγει τους γιατρούς».
-
89χρονος ανανέωσε δίπλωμα με μία και μόνο επίσκεψη στη γραμματεία γιατρών, χωρίς να εξεταστεί από κανέναν ειδικό.
-
Άλλη περίπτωση 77χρονου, που σύμφωνα με τον γιο του «δεν έβλεπε ούτε το τιμόνι», απέκτησε κανονικά το νέο του δίπλωμα με 200 ευρώ.
-
Σχολές οδηγών εμφανίζονται να «πουλάνε» ανανεώσεις χωρίς κανέναν έλεγχο, παραδίδοντας τα διπλώματα… κατ’ οίκον.
Πώς λειτουργεί η «επιχείρηση»
Οι καταγγελίες περιγράφουν ένα οργανωμένο σύστημα:
-
ο ενδιαφερόμενος πληρώνει 200–500 ευρώ,
-
δεν περνάει από κανέναν γιατρό,
-
οι γραμματείς στις σχολές οδηγών εκδίδουν τις βεβαιώσεις,
-
το δίπλωμα ανανεώνεται παρά την πλήρη ακαταλληλότητα του οδηγού.
Οι συγγενείς ηλικιωμένων εκφράζουν έντονη ανησυχία, ενώ το υπουργείο Μεταφορών προχωρά σε νέους ελέγχους και αυστηροποίηση του πλαισίου, ώστε να σταματήσει η επικίνδυνη πρακτική.
Το πρόβλημα αγγίζει πλέον τις ρίζες της οδικής ασφάλειας, με την κυβέρνηση να δηλώνει αποφασισμένη να κλείσει τα «παράθυρα» που επιτρέπουν σε ακατάλληλους οδηγούς να κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους.
