Το Πολυτεχνείο δεν είναι απλώς μια ιστορική ημερομηνία που επιστρέφει κάθε Νοέμβρη. Είναι ένας καθρέφτης που θυμίζει, σε όσους κρατούν τα ηνία του δημόσιου βίου αλλά και σε κάθε πολίτη, ότι η δημοκρατία δεν χαρίζεται και δεν θεωρείται δεδομένη. Αυτό το νόημα ανέδειξε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κωνσταντίνος Τασούλας, καταθέτοντας στεφάνι και στέλνοντας μήνυμα ευθύνης και εγρήγορσης.
Η δήλωση Τασούλα για το Πολυτεχνείο
Ο Κωνσταντίνος Τασούλας χαρακτήρισε την εξέγερση του 1973 «υπεύθυνη, λαϊκή και γενναία διεκδίκηση της Δημοκρατίας και της Ελευθερίας», μέσα σε συνθήκες δικτατορίας και ασφυκτικού αυταρχισμού. Πενήντα δύο χρόνια μετά, τόνισε ότι το μήνυμα του Πολυτεχνείου μετατρέπεται πλέον σε διαρκή υποχρέωση προστασίας της ελευθερίας σε συνθήκες κοινοβουλευτισμού.
«Το καλύτερο από τα εφικτά πολιτεύματα»
Ο Πρόεδρος σημείωσε ότι η δημοκρατία παραμένει «το καλύτερο από τα εφικτά πολιτεύματα» όταν οι πολίτες συμφωνούν στην προάσπισή της. Υπενθύμισε ότι η σημερινή επέτειος λειτουργεί ως υπενθύμιση της ευθύνης όλων απέναντι στο «ευαίσθητο πολίτευμα της Δημοκρατίας», τονίζοντας την ανάγκη αναζήτησης κοινών τόπων και κοινών αληθειών.
Το μήνυμα ενότητας και θεσμικής θωράκισης
Ο κ. Τασούλας υπογράμμισε ότι το σύνθημα «Ψωμί, Παιδεία, Ελευθερία» παραμένει ζωντανό ως χρέος για μια δημοκρατική πολιτεία με ισχυρούς θεσμούς και προκοπή. Τόνισε ότι η ενότητα λαού και ηγεσίας αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση ώστε η χώρα να συνεχίσει να προχωρά, δικαιώνοντας τη θυσία εκείνων που ύψωσαν ανάστημα απέναντι στη χούντα.
Η ιστορική μνήμη ως πολιτικό καθήκον
Κλείνοντας, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας σημείωσε πως η φωνή του Πολυτεχνείου δεν ανήκει στο παρελθόν, αλλά λειτουργεί ως οδηγός για το μέλλον, υπενθυμίζοντας ότι η δημοκρατία απειλείται όταν αυτοματοποιούμε τη σημασία της. Όσο, όμως, παραμένει ζωντανή η πίστη σε όσα ενώνουν την κοινωνία, τόσο ισχυρότερο το τείχος προστασίας απέναντι σε κάθε σκοτεινή παλινδρόμηση.
