Δευτέρα, 6 Μαΐου, 2024
ΑρχικήΟικονομίαΟι νέοι εμπορικοί δρόμοι της Ινδίας και οι ευκαιρίες για την Ελλάδα...

Οι νέοι εμπορικοί δρόμοι της Ινδίας και οι ευκαιρίες για την Ελλάδα στο ταξίδι του Μητσοτάκη

Η Ινδία, ως η πολυπληθέστερη χώρα στον πλανήτη, αναζητά νέους εμπορικούς διαδρόμους προς την Ευρώπη, ανταγωνιζόμενη πλέον απευθείας την Κίνα.

Η Ινδία, ως η πολυπληθέστερη χώρα στον πλανήτη, αναζητά νέους εμπορικούς διαδρόμους προς την Ευρώπη, ανταγωνιζόμενη πλέον απευθείας την Κίνα.

Η Ελλάδα, λόγω της γεωγραφικής της θέσης, αποτελεί την κοντινότερη χώρα στην Ινδία μέσω της θάλασσας. Αυτό την καθιστά ιδανική για να διαδραματίσει έναν κομβικό γεωστρατηγικό ρόλο ως πύλη εισόδου των ινδικών προϊόντων προς τις ευρωπαϊκές αγορές. Αυτή η στρατηγική θέση μπορεί να συμβάλει στην ενίσχυση των οικονομικών σχέσεων μεταξύ της Ινδίας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η γεωγραφική τοποθεσία της Ελλάδας, ως η κοντινότερη χώρα της Ινδίας δια θαλάσσης, την καθιστά ιδανική πύλη εισόδου των ινδικών προϊόντων προς τις ευρωπαϊκές αγορές. Πρόκειται για έναν κομβικό γεωστρατηγικό ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει η Ελλάδα στους δρόμους που αναζητά η Ινδία.

Υπενθυμίζεται ότι το θέμα αυτό είχε τεθεί προς την ελληνική κυβέρνηση πέρυσι τον Αύγουστο, κατά την επίσκεψη του Ινδού Πρωθυπουργού Ναρέντρα Μόντι, την πρώτη Ινδού ηγέτη στην Ελλάδα μετά από τέσσερις δεκαετίες.

Εκτιμάται πως θα τεθεί ξανά κατά την ανταπόδοση της επίσκεψης από τον Κυριάκο Μητσοτάκη στο Νέο Δελχί την Τετάρτη και την Πέμπτη, συνοδευόμενος από περισσότερα από 70 στελέχη ελληνικών επιχειρήσεων, όπως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Eurobank, Mytilineos, Dynacom, Viohalco, ΟΛΘ, Goldair και άλλες.

Οι επιχειρήσεις που συνοδεύουν τον Πρωθυπουργό επικεντρώνονται σε τομείς, όπως η ναυτιλία, η πράσινη ενέργεια, τα logistics και ο τουρισμός και η τεχνολογία.

Πέρυσι το Σεπτέμβριο στο περιθώριο της Συνόδου των G-20 είχε γίνει ένα σημαντικό βήμα στη κατεύθυνση των νέων δρόμων που επιχειρεί να κτίσει η Ινδία.

Η συμφωνία που υπέγραψαν οι ηγέτες των ΗΠΑ, της Ινδίας, της Σαουδικής Αραβίας, της Γερμανίας, της Γαλλίας, της Ιταλίας και της ΕΕ, για τη δημιουργία ενός νέου μεγάλου οικονομικού, εμπορικού και ενεργειακού Διαδρόμου, του India- Middle East – Europe Economic Corridor (IMEC), μήκους 4.800 χλμ, που θα συνέδεε το λιμάνι της Βομβάης με εκείνο της Χάιφα, το οποίο ήδη ελέγχουν Ινδοί επενδυτές, και μετά με την Ευρώπη, ήταν σαφές από την πρώτη στιγμή ότι ανοίγει μια τεράστια ευκαιρία για την Ελλάδα.

Ωστόσο, ένα μήνα μετά (σ.σ. 7 Οκτωβρίου) ξέσπασε η επίθεση της Χαμάς στο Ισραήλ, ανατρέποντας τις ισορροπίες στην περιοχή και υπονομεύοντας τα μέχρι τότε σημαντικά βήματα προσέγγισης του Ριάντ με το Τελ Αβίβ.

Από τότε το σχέδιο του IMEC έχει παγώσει άγνωστο για πόσο καιρό, δεδομένου ότι επηρεάζεται από τις γεωπολιτικές εξελίξεις. Φαίνεται ότι η στιγμή θα καθίσουν ξανά στο ίδιο τραπέζι Ισραήλ και Σαουδική Αραβία αργεί ακόμα αν ληφθεί υπόψη η απάντηση του Σαουδάραβα ΥΠΕΞ, πρίγκιπα Φ. Μπιν Φαρχάν, από τη Διάσκεψη του Μονάχου ότι αυτό θα συμβεί μόνο όταν το Τελ Αβίβ αναγνωρίσει ένα ανεξάρτητο παλαιστινιακό κράτος, κάτι που το Ισραήλ δεν συζητά.

Ακόμη σημειώνεται ότι οι Αμερικανοί δίνουν μεγάλη σημασία στο διάδρομο IMEC και αυτό φαίνεται και από τα όσα ανέφερε την περασμένη εβδομάδα στην Ουάσιγκτον, σε πάνελ του 5ου Φόρουμ για τη ΝΑ Ευρώπη και την Αν. Μεσόγειο, ο υφυπουργός Εξωτερικών Τζέφρι Πάιατ για τους ενεργειακούς πόρους των ΗΠΑ, κάνοντας ιδιαίτερη μνεία τόσο στο διάδρομο Ινδίας – Μ. Ανατολής – Ευρώπης, όσο και στην επίσκεψη του Κυριάκου Μητσοτάκη στο Νέο Δελχί. «Η συμμαχία μεταξύ των δύο χωρών (Ελλάδας- ΗΠΑ) και τα οφέλη της συνεργασίας θα αποτυπώνονται όλο και περισσότερο, καθώς η Ελλάδα αναπτύσσει ένα πιο φιλόδοξο όραμα για τον στρατηγικό της ρόλο, που εκτείνεται μέχρι την Ανατολική Ευρώπη και ελπίζω μέχρι τον Κόλπο, μετά και την επίσκεψη Μητσοτάκη στον Ινδικό Ωκεανό», δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Πάιατ.
Η ΗΠΑ γνωρίζει πολύ καλά πως όσο παραμένει η εκκρεμότητα στη Γάζα και το Ισραήλ αρνείται να βάλει νερό στο κρασί του ως προς το καθεστώς της επόμενης μέρας, δεν πρόκειται να υπάρξει, έστω και ατύπως, εξομάλυνση των σχέσεων με τις αραβικές χώρες, άρα σχέδια όπως του IMEC θα μείνουν παγωμένα και κλειδωμένα στο συρτάρι.

Η πλευρά της Αθήνας

Ως μια τεράστια ευκαιρία βλέπει την επίμονη αναζήτηση από την Ινδία των νέων εμπορικών δρόμων που ψάχνει προς την Ευρώπη, η Αθήνα και θα είναι πολύ σημαντικό να αποτελούσε τμήμα τους.

Δεν ήταν άλλωστε τυχαία η αναφορά τον περασμένο Σεπτέμβριο, του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη κατά την Τριμερή Ελλάδας- Κύπρου – Ισραήλ στη Λευκωσία, για την προοπτική διεύρυνσης του σχήματος με πρόσκληση και της Ινδίας.

Επισημαίνεται ακόμα ότι αν θέλει η Ελλάδα να παίξει κάποια μέρα ένα τέτοιο ρόλο, που θα της προσδώσει όχι στρατηγική και οικονομική υπεραξία, θα πρέπει επιτέλους να εκσυγχρονίσει το σιδηροδρομικό της δίκτυο, το οποίο παραμένει προβληματικό από κάθε άποψη.

Ο λόγος είναι ότι το δίκτυο είναι κομβικής σημασίας για το έργο, το οποίο με βάση τον αρχικό σχεδιασμό θα συνέδεε τα ινδικά λιμάνια Mundra and Kandla με τα Fujairah και Jebel Ali στο Αμπου Ντάμπι και μέσω ενός πλήθους σιδηροδρομικών γραμμών μήκους 2.650 χλμ θα διέσχιζε τη Σ. Αραβία και την Ιορδανία για να καταλήξει στη Χάιφα στη Μεσόγειο.

Τέλος, ταυτόχρονα με την παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στην Ινδία διεξάγεται και το “Raisina Dialogue”, το κορυφαίο συνέδριο της Ινδίας για τη γεωπολιτική και τη γεωοικονομία που διεξάγεται κάθε χρόνο τέτοια εποχή στο Νέο Δελχί. Εκεί παρευρίσκονται δεκάδες ξένοι ηγέτες και κορυφαία στελέχη επιχειρήσεων με ατζέντα τα φλέγοντα διεθνή ζητήματα, τις νέες διεθνείς ισορροπίες και την εξερεύνηση ευκαιριών για συνεργασία σε ένα ευρύ φάσμα τομέων.

Ο ΥΦΕΞ Κώστας Φραγκογιάννης στην Ινδία

Ήδη έχει αναχωρήσει ο υφυπουργός για την Οικονομική Διπλωματία και Εξωστρέφεια Κώστας Φραγκογιάννης για την Ινδία, με πολυπληθή επιχειρηματική αποστολή. Στόχος της Οικονομικής Διπλωματίας είναι το άνοιγμα της ελληνικής επιχειρηματικότητας σε μια τεράστια και ταχέως αναπτυσσόμενη παγκόσμια αγορά καθώς και η γενικότερη ενδυνάμωση των διμερών οικονομικών σχέσεων Ελλάδας-Ινδίας.

Στην αποστολή θα τον συνοδεύει η γενική γραμματέας Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων και πρόεδρο της Enterprise Greece Μάιρα Μυρογιάννη.

Η επίσκεψη έρχεται σε συνέχεια και της επιτυχημένης επίσκεψης του Ινδού πρωθυπουργού Narenda Modi στην Αθήνα, τον περασμένο Αύγουστο, συνοδεία ισχυρών Ινδών επιχειρηματιών, οι οποίοι είχαν εκφράσει έντονο ενδιαφέρον για ενίσχυση των επιχειρηματικών δεσμών τους με την Ελλάδα.

Η αποστολή στην Ινδία περιλαμβάνει 3 σταθμούς, το Νέο Δελχί (20-21.2), τη Βομβάη (22.2) και το Μπάνγκαλορ (23.2), όπου έχουν προγραμματιστεί επιχειρηματικά φόρουμ και Β2Β συναντήσεις μεταξύ των περίπου 70 ελληνικών επιχειρήσεων που συμμετέχουν στην αποστολή και αντίστοιχων ινδικών επιχειρήσεων.

 

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Τελευταία Νέα

Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις μας