Πέμπτη, 25 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΟικονομίαΔημήτρης Μάρδας: «Η Ελλάδα μπορεί να κατασκευάσει πρωτοπόρο ηλεκτρικό αυτοκίνητο»

Δημήτρης Μάρδας: «Η Ελλάδα μπορεί να κατασκευάσει πρωτοπόρο ηλεκτρικό αυτοκίνητο»

Ο καθηγητής, πρώην Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών και Υφυπουργός Εξωτερικών, τόνισε με έμφαση ότι «αρχίζει μια προσπάθεια, σε ένα άκρως ανταγωνιστικό περιβάλλον με πολλά προβλήματα και εμπόδια, για να κατασκευαστεί ηλεκτρικό αμάξι στην χώρα μας». 

Όπως υπογράμμισε ο κ. Μάρδας, η εταιρεία που θα αναλάβει το εγχείρημα έχει εγκαταστάσεις, είναι αδειοδοτημένη και έχει παρελθόν στον κλάδο αυτόν. 

«Αναφερόμαστε στη εταιρεία NAMCO και το αυτοκίνητο που είχε κατασκευάσει ήταν το Pony», σημείωσε ο καθηγητής Οικονομικών. 

Ο κ. Μάρδας επισήμανε με έμφαση ότι εάν υπάρξει κρατική βοήθεια οι πιθανότητες να μπει δυναμικά η Ελλάδα στην νέα εποχή της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι πολύ αυξημένες. 

«Επιδιώκεται να κατασκευαστεί ένα όχημα που θα καλύψει κάποιες ανάγκες που δεν τις καλύπτουν τα προς κατασκευή ανταγωνιστικά ή τα ήδη σε κυκλοφορία αυτοκίνητα, αλλά θέλουμε, οπωσδήποτε, βοήθεια», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Μάρδας.

 

 

Ενημερωθήκαμε με έκπληξη ότι η Ελλάδα είναι σε μια πορεία ετοιμασίας  για να κατασκευάσει το πρώτο ελληνικό ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Σε αυτή την προσπάθεια συμβάλλετε καθοριστικά και θέλαμε να μάθουμε περισσότερες λεπτομέρειες. Καταρχήν, ποια η συμβολή σας στο όλο εγχείρημα και σε ποιο στάδιο βρίσκεται η όλη προσπάθεια;

Δημήτρης Μάρδας: Αρχίζει μια προσπάθεια όχι από το μηδέν, γιατί η εταιρεία που σκέπτεται να κατασκευάσει ηλεκτρικό αμάξι υπάρχει, έχει εγκαταστάσεις, είναι αδειοδοτημένη και έχει παρελθόν στον κλάδο αυτόν. Αλλά όπως όλοι γνωρίζουμε, η προσπάθεια αρχίζει κινούμενη σε ένα άκρως ανταγωνιστικό περιβάλλον με πολλά προβλήματα και εμπόδια. Αναφερόμαστε στη εταιρεία NAMCO και το αυτοκίνητο που είχε κατασκευάσει ήταν το Pony. Οπότε το σημείο εκκίνησής μας είναι λίγο πιο μπρος από μια οποιαδήποτε άλλη νέα προσπάθεια που αρχίζει από το μηδέν. Αλλά ο δρόμος είναι μακρύς… Η δική μου συμβολή είναι η εύρεση χρηματικών πόρων από οποιαδήποτε πηγή.

 

Ποιες θα είναι οι προδιαγραφές του αυτοκινήτου; (Θα είναι τετράπορτο, οικογενειακό, πόσα χιλιόμετρα η ανώτερη ταχύτητα κτλ).

Δημήτρης Μάρδας: Υπάρχουν συγκεκριμένες σκέψεις και επιλογές για το πρώτο αμάξι. Επιδιώκεται να κατασκευαστεί ένα όχημα που θα καλύψει κάποιες ανάγκες που δεν τις καλύπτουν τα προς κατασκευή ανταγωνιστικά ή τα ήδη σε κυκλοφορία. Μας δόθηκαν και κάποιες άλλες ιδέες στις Βρυξέλλες, όπου είχα τις πρώτες μου επαφές  πρόσφατα με αρμοδίους κοινοτικών προγραμμάτων και οι οποίοι γνωρίζουν την αγορά της ηλεκτροκίνησης… Εξετάζονται όλες οι πιθανές λύσεις που συνδέονται με τη ζήτηση…

 

Ποιοι συμμετέχουν στην προσπάθεια και πόσο σύντομα θα δούμε ένα ελληνικό ηλεκτρικό αυτοκίνητο στους αυτοκινητόδρομους της χώρας μας; 

Δημήτρης Μάρδας: Είμαστε στα πρώτα βήματα του εγχειρήματος και προχωρούμε με προσεκτικά βήματα για να αποφευχθούν λάθη. Προς το παρόν ενημερωνόμαστε για το τι υπάρχει στην αγορά τόσο ως προσπάθεια όσο και ως δυνατότητες χρηματοδότησης. Ως προς τις συνέργειες, για να πάρουμε λόγου χάριν μέρος σε κοινοτικό πρόγραμμα που μας ενδιαφέρουν χρειαζόμαστε συνέργειες… Όλα αυτά θα μεθοδευθούν με τη βοήθεια εταιρείας συμβούλων που θα επιλεγεί για να συνεργαστούμε στο άμεσο μέλλον, όταν κλείσει λοιπόν ο πρώτος κύκλος της δικής μας ενημέρωσης μας για το περιβάλλον στο οποίο θα κινηθούμε. 

 

 

Είναι βιώσιμη η όλη προσπάθεια ή όπως συνήθως γίνεται στην Ελλάδα η έξυπνη ιδέα θα χαθεί λόγω αδιαφορίας και έλλειψης κεφαλαίων;

Δημήτρης Μάρδας: Η προσπάθεια είναι φυσικά βιώσιμη… Η ηλεκτροκίνηση είναι το μέλλον, όπως και η κίνηση οχημάτων με υδρογόνο. Τα εμπόδια φυσικά είναι πολλά, δεν είναι ευκαταφρόνητα  και δεν συνδέονται μόνο με την εύρεση χρημάτων, που είναι, όπως καταλαβαίνετε, ένας αποφασιστικός παράγοντας ολοκλήρωσης  της προσπάθειας. Πλην αυτού σημαντικό ρόλο παίζει το κράτος και οι κυβερνητικές επιλογές. Το κράτος διεθνώς παίζει σημαντικό ρόλο στον χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Η όλη μας προσπάθεια εξαρτάται λοιπόν και από τη συμπεριφορά του κράτους στο συγκεκριμένο χώρο και τη στρατηγική που χαράσσει στην ηλεκτροκίνηση. Τις προθέσεις της κυβέρνησης στο εξεταζόμενο θέμα τις διερευνούμε αυτήν την περίοδο, μαζί με τη δυνατότητα που θα έχουμε άντλησης χρηματοδότησης από το ΕΣΠΑ ή από οπουδήποτε άλλο πρόγραμμα σε εθνικό επίπεδο. 

 

Ένας από τους στόχους σας είναι να εξάγετε το αυτοκίνητο και στο εξωτερικό; 

Δημήτρης Μάρδας: Η εταιρία, όπως σας  είπα, έχει παρελθόν στην παραγωγή οχήματος, είχε συνεργασίες σε διάφορα κράτη, οπότε εδώ στο χώρο της εξωστρέφειας ο δρόμος φαίνεται λιγότερο δύσβατος σε σχέση με άλλα ζητήματα που εκτιμούμε ότι θα αντιμετωπίζουμε. 

 

Έχετε απευθυνθεί σε αρμόδιους της κυβέρνησης προκειμένου να βρείτε την στήριξη που απαιτείται για μια τέτοια κίνηση και αν ναι, τι σας απάντησαν;  

Δημήτρης Μάρδας: Όχι ακόμη, αλλά θα γίνει σύντομα μια πρώτη συζήτηση με όσα κυβερνητικά στελέχη έχουν κύριο λόγο σε προγράμματα ηλεκτροκίνησης. Και επαναλαμβάνω, κύριο ερώτημα είναι οι κυβερνητικές προθέσεις για ένα τέτοιο εγχείρημα. Αυτές είτε μπορούν να το απογειώσουν είτε να το καθυστερήσουν.

 

Πιστεύετε πως η Ελλάδα μπορεί να αποκτήσει βιομηχανία σε νέους κλάδους που θα αποφέρουν σεβαστά έσοδα και στον κρατικό προϋπολογισμό και θα δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας; 

Δημήτρης Μάρδας: Η οικονομική θεωρία εδώ και δεκαετίες έχει δώσει τις απαντήσεις της σε αυτό το ερώτημα. Το ίδιο και η διεθνής εμπειρία και ένα σύνολο από πρακτικές που αναπτύχθηκαν από επιχειρήσεις και από το ίδιο το κράτος που λειτούργησε θετικά ως μοχλός πίεσης. Φυσικά και μπορεί να γίνει. Ρίξτε μια ματιά στον πλανήτη. Πόσες χώρες από αναπτυσσόμενες  σήμερα ποζάρουν στην κορυφή της ηλεκτρομηχανικής ξεφεύγοντας από τις παραδοσιακές τους παραγωγές, όπου διέθεταν και βασίζονταν κατά το παρελθόν στο γνωστό και πολυσυζητημένο  συγκριτικό πλεονέκτημα; Δημιούργησαν δυναμικά συγκριτικά πλεονεκτήματα σε κλάδους προϊόντων όπου ήταν μόνο εισαγωγικές  ενώ σήμερα κατέχουν αρχηγικές θέσεις οι εξαγωγές τους στους κλάδους αυτούς. Νότια Κορέα, Ισραήλ, Ισπανία, Ιρλανδία ακόμη και οι χώρες της πρώην Ανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης, που τρέχουν πιο γρήγορα από ότι εμείς. Ακόμη και η Ελλάδα σε κλάδους όπου παλαιότερα δεν υπήρχε εγχώρια παραγωγή όπως παραδείγματος χάριν η φαρμακοβιομηχανία, τώρα κατέχει μια ενδιαφέρουσα θέση εκεί. Όλα εξαρτώνται από τις στρατηγικές επιλογές της οποιαδήποτε κυβέρνησης και την πολιτική που χαράσσει στο χώρο της βιομηχανικής ανάπτυξης.

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Τελευταία Νέα

Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις μας

Σωτήρης Μπότσαρης
Σωτήρης Μπότσαρης
Ο Σωτήρης Μπότσαρης είναι πολιτικός συντάκτης, επί σειρά ετών αρχισυντάκτης σε εφημερίδες, περιοδικά, ραδιόφωνο και τηλεόραση. Κεντρικός παρουσιαστής σε ενημερωτικές τηλεοπτικές εκπομπές και δελτία ειδήσεων.