Η Ελλάδα υπέβαλε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή την πρόταση αναθεώρησης του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0», όπως ανακοίνωσε το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Ο στόχος της αναθεώρησης είναι να εξασφαλιστεί η πλήρης αξιοποίηση των διαθέσιμων ευρωπαϊκών πόρων, με έμφαση στην ανάπτυξη, την κοινωνική συνοχή και τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών.
Χρηματοδοτικά ουδέτερη αναπροσαρμογή
Η νέα πρόταση είναι χρηματοδοτικά ουδέτερη, διατηρώντας αμετάβλητο τον συνολικό προϋπολογισμό του προγράμματος. Οι αλλαγές αφορούν ανακατανομές πόρων και επικαιροποίηση στόχων με βάση την πρόοδο υλοποίησης.
Παράλληλα, προβλέπεται απλοποίηση των οροσήμων ώστε να επιταχυνθεί η αξιολόγηση, όπως ζητά και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ενώ το μείγμα πράσινων και ψηφιακών έργων παραμένει σταθερό, σύμφωνα με τους κανόνες του Ταμείου Ανάκαμψης.
Προγράμματα που ενισχύονται
Με βάση την πρόταση, το ελληνικό σχέδιο ενισχύεται με:
-
Νέες δράσεις του προγράμματος «Προλαμβάνω», που έχουν βοηθήσει χιλιάδες πολίτες να διαγνώσουν και να προλάβουν ασθένειες.
-
Πέμπτο κύκλο του προγράμματος δασικής προστασίας «Antinero», με νέα τεχνολογικά μέσα.
-
Επέκταση του Ψηφιακού Σχολείου, με αξιοποίηση τεχνητής νοημοσύνης για τον εκσυγχρονισμό της εκπαίδευσης.
-
Διεύρυνση του gigabit voucher, που φέρνει την οπτική ίνα μέχρι το σπίτι.
-
Προσθήκη συστήματος διαχείρισης φυσικών κινδύνων και επέκταση του προγράμματος «έξυπνων γεφυρών».
Ενισχύονται επίσης έργα Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης σε τομείς όπως η οδική ασφάλεια και η επεξεργασία λυμάτων, κρίσιμοι για την περιφερειακή ανάπτυξη.
Ενέργεια και αποθήκευση
Στον τομέα της ενέργειας, προσαρμόζονται οι στόχοι σε ιδιωτικές επενδύσεις αποθήκευσης ενέργειας και προγράμματα ενεργειακής εξοικονόμησης, ώστε να χρηματοδοτηθούν όλες οι αιτήσεις του προγράμματος «Αλλάζω σύστημα θέρμανσης και θερμοσίφωνα».
Αντίθετα, η δημόσια συμμετοχή στα έργα ΣΔΙΤ αρδευτικών δικτύων και στο πρόγραμμα «Απόλλων» θα μεταφερθεί σε άλλες πηγές χρηματοδότησης.
Το επόμενο βήμα
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα αξιολογήσει την πρόταση της Ελλάδας μέσα στις επόμενες εβδομάδες. Εφόσον εγκριθεί, θα ανοίξει ο δρόμος για την υποβολή του 7ου αιτήματος πληρωμής τον Δεκέμβριο του 2025, σηματοδοτώντας το επόμενο στάδιο υλοποίησης του σχεδίου «Ελλάδα 2.0».
