Μετά τη συμφωνία στο Ιόνιο, έρχεται νέο deal για το LNG – Η Ελλάδα ανεβαίνει ενεργειακή κατηγορία

7
Νοέμβριος
2025

SHARE

Facebook
X
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email

Η ενεργειακή σκακιέρα της Ευρώπης αλλάζει και η Ελλάδα ανεβαίνει κατηγορία. Μετά τη σημερινή ιστορική συμφωνία για εξορύξεις στο οικόπεδο 2 του Ιονίου μεταξύ ExxonMobil και HelleniQ Energy, οι προβολείς στρέφονται τώρα σε ένα νέο, ακόμα μεγαλύτερο ενεργειακό deal που αναμένεται να «κλειδώσει» αύριο, Παρασκευή, με αντικείμενο το LNG.

Η χώρα μπαίνει σε τροχιά αναβάθμισης, αναδεικνυόμενη σε κομβική πύλη εισόδου για το αμερικανικό φυσικό αέριο στην Ευρώπη, σε μια συγκυρία που η ενεργειακή ασφάλεια και η απεξάρτηση από το ρωσικό αέριο αποκτούν στρατηγική σημασία για τη Δύση.

Η ιστορική συμφωνία στο Ιόνιο

Η συμφωνία που υπεγράφη σήμερα για το οικόπεδο 2 στο Ιόνιο Πέλαγος αποτελεί ορόσημο για την ελληνική ενεργειακή πολιτική. Οι εταιρείες ExxonMobil, Energean και HelleniQ Upstream ανακοίνωσαν τη συμμετοχή της αμερικανικής ExxonMobil με ποσοστό 60%, της Energean με 30% και της HelleniQ με 10%.

Η πρώτη ερευνητική γεώτρηση προβλέπεται να ξεκινήσει μέσα στους επόμενους 18 μήνες, ενώ εκτιμάται ότι το κοίτασμα μπορεί να φτάνει τα 200 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου.

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης χαρακτήρισε τη συμφωνία «ιστορική στιγμή» και τόνισε πως «η Ελλάδα κάνει πράξη τη δέσμευσή της να αξιοποιήσει με σχέδιο και όραμα τον εθνικό της πλούτο, για μια χώρα ενεργειακά ασφαλή και γεωπολιτικά ισχυρή».

Αύριο «κλειδώνει» το deal για το LNG

Στο Ζάππειο, όπου διεξάγεται η Σύνοδος Διατλαντικής Ενεργειακής Συνεργασίας (P-TEC), αναμένεται να πέσουν αύριο οι υπογραφές για ένα νέο μεγάλο deal στο LNG, με τη συμμετοχή αμερικανικών και ελληνικών ενεργειακών ομίλων.

Όπως αποκάλυψε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου AKTOR και CEO της Atlantic – SEE LNG Trade Α.Ε., Αλέξανδρος Εξάρχου, μέχρι αύριο το απόγευμα «θα υπάρξουν ανακοινώσεις που θα καταστήσουν σαφές τον ρόλο της Ελλάδας ως βασικής πύλης διοχέτευσης αμερικανικού αερίου προς την Ευρώπη».

Το νέο αυτό κεφάλαιο καθιστά την Ελλάδα πρωταγωνιστή στον Κάθετο Ενεργειακό Διάδρομο, ενισχύοντας την οικονομία και την γεωστρατηγική της θέση στη νοτιοανατολική Ευρώπη.

Η στήριξη των ΗΠΑ

Απόλυτη είναι η στήριξη των Ηνωμένων Πολιτειών στα ελληνικά ενεργειακά σχέδια. Ο Αμερικανός υπουργός Εσωτερικών Νταγκ Μπέργκαμ σημείωσε πως «υπό την ηγεσία του προέδρου, διασφαλίζουμε ότι οι σύμμαχοί μας δεν θα εξαρτώνται πλέον από τους αντιπάλους τους για τις κρίσιμες ενεργειακές ανάγκες».

Από την πλευρά του, ο υπουργός Ενέργειας Κρις Ράιτ χαρακτήρισε τη συνεργασία με την Ελλάδα «ιστορική», επισημαίνοντας πως «οι Ηνωμένες Πολιτείες είναι περήφανες που συνεργάζονται με την Ελλάδα για την απελευθέρωση προσιτής, αξιόπιστης και ασφαλούς ενέργειας».

Η Ελλάδα στο προσκήνιο της ενεργειακής μετάβασης

Η υπογραφή της συμφωνίας για το Ιόνιο και το αυριανό deal για το LNG αποτελούν δύο κρίσιμες κινήσεις που τοποθετούν την Ελλάδα στην πρώτη γραμμή της ενεργειακής μετάβασης και της ασφάλειας της Ευρώπης.

Η χώρα δεν λειτουργεί πλέον ως «διάδρομος διέλευσης», αλλά ως στρατηγικός κόμβος παραγωγής, αποθήκευσης και μεταφοράς ενέργειας.

Η Ελλάδα ανεβαίνει ενεργειακή κατηγορία. Οι συμφωνίες με την ExxonMobil και το επερχόμενο deal για το LNG επιβεβαιώνουν ότι η χώρα μετατρέπεται σε βασικό παίκτη του νέου ενεργειακού χάρτη της Ευρώπης — με όφελος όχι μόνο οικονομικό, αλλά και γεωπολιτικό, που ενισχύει τη θέση της σε μια εποχή παγκόσμιας αναδιάταξης δυνάμεων.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ

Βενεζουέλα: Τουλάχιστον 235 νεκροί από τους σεισμούς – Μάχη με το χρόνο δίνουν τα συνεργεία διάσωσης

Οι έρευνες συνεχίζονταν χθες Πέμπτη με φρενιτιώδεις ρυθμούς στα…

Μουντιάλ 2026: Η ώρα της… δικαίωσης για την Αλγερία, 44 χρόνια μετά τον «αγώνα της ντροπής»

Ο αγώνας Αλγερία-Αυστρία, που θα διεξαχθεί τα ξημερώματα της…

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ