Διογένης: Νέο “δόγμα Τρούμαν”: Η αμερικανική ενεργειακή απόβαση στην Ελλάδα αλλάζει τον χάρτη της ΝΑ Ευρώπης

7
Νοέμβριος
2025

SHARE

Facebook
X
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email

Η Ουάσιγκτον «επιστρέφει» δυναμικά στη ΝΑ Ευρώπη με αιχμή την ενέργεια, εγκαινιάζοντας μια νέα εποχή επενδύσεων και γεωπολιτικών ισορροπιών. Η Διατλαντική Συνεργασία για την Ενέργεια (P-TEC) λειτουργεί ως καταλύτης για τη στρατηγική αναβάθμιση της Ελλάδας, που μετατρέπεται σε κόμβο φυσικού αερίου και ασφάλειας, ενώ ο Λευκός Οίκος επιχειρεί να απομονώσει τη ρωσική επιρροή από τα Βαλκάνια έως τη Μέση Ανατολή.

Καταλύτης των σημαντικών συμφωνιών η Διακυβερνητική Διατλαντική Συνεργασία για την Ενέργεια (P-TEC)

–  Αμερικανική ενεργειακή και πολιτική «απόβαση» στην Ελλάδα,
–  Αλλάζει το τοπίο σε ΝΑ Ευρώπη και Μ. Ανατολή
– Μεγάλες επενδύσεις σε όλο το ενεργειακό φάσμα
– Καταλύτης των σημαντικών συμφωνιών η Διακυβερνητική Διατλαντική Συνεργασία για την Ενέργεια (P-TEC)
– Στόχος η αποξένωση της Ρωσίας από ΝΑ Ευρώπη, Βαλκάνια, Μ. Ανατολή
– Το καλεντάρι των μέχρι τώρα συμφωνιών, συνεργασιών και επενδύσεων
– Οι Αμερικανοί «πρεσσάρουν» τον Μυτιληναίο για πολυετή συμφωνία για το Γάλλιο
– Ασταθής η χρηματιστηριακή αγορά για μια ακόμα συνεδρίαση
– Metlen (δικαιολογημένα, λόγω MSCI) και Εθνική (αδικαιολόγητα) είχαν τις μεγαλύτερες απώλειες
– Βιοχάλκο και Cenergy συνεχίζουν την ανοδική πτήση τους
– Η ΜΕΤΚΑ επανέρχεται στο Χρηματιστήριο
– Τα αποτελέσματα του Τιτάνα άρεσαν στην αγορά, που τον επιβράβευσε

Η Αμερικανική ενεργειακή και πολιτική «απόβαση» στην Ελλάδα, αλλάζει το τοπίο σε ΝΑ Ευρώπη και Μ. Ανατολή

Η προθυμία της Ελλάδας να διαδραματίσει πιο ενεργό – κυριολεκτικά εδώ – ρόλο στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Ευρώπης, των Βαλκανικών χωρών και της Μέσης Ανατολής, αποτέλεσε την «συγκολλητική» ουσία με τις αμερικανικές επιδιώξεις να ελέγξει καταρχήν ενεργειακά το συγκεκριμένο γεωγραφικό τόξο, εξοβελίζοντας το φθηνό ρωσικό φυσικό αέριο. Η παρουσία και μόνο τεσσάρων υψηλόβαθμων υπουργών της κυβέρνησης Τραμπ, καταδεικνύει την τεράστια σημασία που έχει για τις ΗΠΑ, η σύναψη μακροχρόνιων συμφωνιών στο ενεργειακό τοπίο, με ότι αυτές συνεπάγονται και σε καθαρά πολιτικό επίπεδο.
Ταυτόχρονα, η κυβέρνηση, αξιοποιώντας τα λίγα μεν, αλλά λίαν αξιόλογα πλεονεκτήματά της στον τομέα των απαραίτητων υποδομών, βρήκε ουσιαστικά μια χρυσή ευκαιρία να «κοντράρει», όσο αυτό είναι δυνατό, την Τουρκία. Η οποία έχει εδώ και χρόνια κερδίσει εντυπώσεις, ουσία και επιρροή στις ίδιες περιοχές και χώρες, παίζοντας όμως σε διπλό ταμπλό, αξιοποιώντας άριστα και τις σχέσεις της με τη Ρωσία.
Οι εργασίες της Διακυβερνητικής Διατλαντικής Συνεργασίας για την Ενέργεια (P-TEC) που γίνονται στη χώρα μας και ολοκληρώνονται σήμερα, αποτέλεσαν τον καταλύτη ιδιαίτερα σημαντικών συμφωνιών, πρωτοφανούς σημασίας και με προοπτικές πολυετών ωφελειών, που καλύπτουν όλο το εύρος του ενεργειακού τομέα. Άλλωστε, στο επίκεντρο των εργασιών βρίσκεται ο εφοδιασμός των χωρών της ΝΑ Ευρώπης με φυσικό αέριο και στην προκειμένη περίπτωση με αμερικανικό υγροποιημένο φυσικό αέριο. Το οποίο περνάει από τη Ρεβυθούσα και επανέρχεται στη φυσική του αέρια μορφή και έτσι μπορεί να φτάνει μέσω υπαρχόντων ή νέων αγωγών-διαδρόμων σε όλες τις προαναφερόμενες περιοχές.

Οι συμφωνίες του παρόντος και του μέλλοντος

Ιδού, λοιπόν, το μέχρι τώρα καλεντάρι των συμφωνιών που έχουν γίνει είτε σε διακρατικό επίπεδο είτε κυρίως σε επίπεδο επιχειρήσεων:
– Οι ραγδαίες εξελίξεις έφεραν πρώτο πρώτο ένα μεγάλο deal που εντάσσει τη χώρα μας στο επίκεντρο των διεργασιών για την εκ νέου χάραξη του ενεργειακού χάρτη στη ΝΑ Ευρώπη και την Αν. Μεσόγειο. Η ExxonMobil, μεγαλύτερη ανεξάρτητη εταιρεία πετρελαίου και φυσικού αερίου στον κόσμο, εισέρχεται με ποσοστό 60% στην κοινοπραξία Helleniq Energy – Energean που έχει τα δικαιώματα έρευνας-εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων στο Οικόπεδο 2 στο Ιόνιο. Στο οποίο όπως εκτιμάται υπάρχουν πολύ μεγάλες ποσότητες φυσικού αερίου.
– Με κοινή τους ανακοίνωση, που αναρτήθηκε μάλιστα στην επίσημη ιστοσελίδα του Στέιτ Ντιπάρτμεντ οι κυβερνήσεις των Ηνωμένων Πολιτειών, της Κυπριακής Δημοκρατίας, της Ελλάδας και του Ισραήλ, αναφέρουν ότι οι υπουργοί Ενέργειας των χωρών τους επιβεβαίωσαν την υποστήριξή τους σε ευρύτερα περιφερειακά έργα διασύνδεσης, που βρίσκονται σε εξέλιξη (βλέπε καλώδιο ηλεκτρικής διασύνδεσης) και μελλοντικά, στο πλαίσιο του Διαδρόμου Ινδίας-Μέσης Ανατολής-Ευρώπης στην ενεργειακή ανάπτυξη και στη συνεργασία για την προστασία των ενεργειακών υποδομών.
– Ταυτόχρονα, επισημοποιήθηκε ότι οι εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας και οι αντίστοιχες σε Καβάλα και Αλεξανδρούπολη, θα δέχονται (το κάνουν άλλωστε ήδη) όλες τις μεταφερόμενες ποσότητες LNG, που θα διοχετεύονται στη συνέχεια στον λεγόμενο κάθετο διάδρομο, δηλαδή πρωτίστως προς Ουκρανία 
– Οι όμιλοι AKTOR και ΔΕΠΑ, ίδρυσαν κοινή εταιρεία, την Atlantic-SEE LNG Trade, η οποία, με ενεργό συμμετοχή του κρατικού επενδυτικού ταμείου των ΗΠΑ, θα μεταφέρει μεγάλες ποσότητες LNG από αμερικανούς παραγωγούς και πωλητές προς τη Ρεβυθούσα, σε πρώτη φάση. Λεπτομέρειες θα γίνουν γνωστές σήμερα, όπως έχει ήδη ανακοινωθεί
– Και ερχόμαστε στο τελευταίο – προς το παρόν πάντα – στη χθεσινοβραδινή αποκάλυψη του Ευάγγελου Μυτιληναίου, ότι οι αμερικανοί αξιωματούχοι τον επισκέφτηκαν και συζήτησαν μαζί του για 15ετή συμφωνία, η οποία αφορά στο πλέον περιζήτητο σήμερα μέταλλο, το Γάλλιο. Ένα μαλακό, εύτηκτο μέταλλο που οι ενώσεις του βρίσκουν πολλές εφαρμογές σε τεχνολογίες αιχμής, αποτελώντας κρίσιμο συστατικό για τσιπ υπολογιστών, smartphones, φωτοβολταϊκά, ηλιακή ενέργεια, LED και σύγχρονα οχήματα. 
Και όπως πολύ εύστοχα ανέφερε ο γνωστός επιχειρηματίας, οι ΗΠΑ παράγουν 30 τόνους, ενώ εμείς θα παράγουμε 50 και η Ευρώπη,που δεν πολυενδιαφέρεται, δεν παράγει παραπάνω από…10 κιλά.

Tips

– Αδύναμη και χωρίς να κεντράρει πουθενά, τα δύο στοιχεία που εξακολουθεί να έχει ως κύρια χαρακτηριστικά η χρηματιστηριακή αγορά. Οι επί καθημερινής βάσης απότομες διακυμάνσεις της, πιστοποιούν την πολυήμερη αστάθειά της και επιτείνουν το κλίμα αβεβαιότητας
– Το μόνο «καλό», όπως χαρακτηριστικά αναφέρει χρηματιστηριακός παράγων, είναι ότι παρά ταύτα δεν έχει χάσει επαφή με τις 2.000 μονάδες, γεγονός που λειτουργεί αποσυμπιεστικά και κρατάει στο παιχνίδι τους επενδυτές
– Οι τράπεζες, που αποτελούσαν μέχρι πρότινος τη λοκομοτίβα της αγοράς, βρίσκονται στο έλεος των πωλητών και δεν μπορούν να αποτελέσουν σ αυτή τη χρονική περίοδο παράγοντα ανάσχεσης των συνεχόμενων κυμάτων ρευστοποιήσεων
– Τα ιστορικά υψηλά αποτελέσματα του Τιτάνα επιβράβευσε η αγορά και μάλιστα σε γενικώς κακή αγορά και όχι με τις καλύτερες διεθνείς συνθήκες στον κλάδο αναφοράς του
– Τουναντίον, η μετοχή της Εθνικής δέχθηκε πολύ μεγάλες πιέσεις, καθώς οι επενδυτές δεν έμειναν και τόσο ευχαριστημένοι, προφανώς περίμεναν και κάποιες συγκεκριμένες κινήσεις της τράπεζας, που δεν επιβεβαιώθηκαν και πάλι
– Όσο για την πράγματι μεγάλη πίεση στη Metlen, είναι σαφές ότι οφείλονται στην έξοδο των “passive funds” από την μετοχή, που άλλαξε θέσης στον MSCI, φεύγοντας από τον Standard για τον Small Cap.
– Από τα πολλά ενδιαφέροντα που ανέφερε χθες ο Ευάγγελος Μυτιληναίος. Η ΜΕΤΚΑ βάζει πλώρη για το ελληνικό χρηματιστήριο και μάλλον το 2026 θα την ξαναδούμε στις οθόνες μας. Και επιπλέον: τα 2 εργοστάσια του παραγωγής-κατασκευής αμυντικού υλικού και εξοπλισμών, έχουν γίνει ήδη 4 με 2 εξαγορές, 5 με την κατασκευή νέου με έναρξη παραγωγής από την άνοιξη και μάλλον σύντομα θα γίνουν 6, με μία ακόμα εξαγορά
 Βιοχάλκο και Cenergy, (και οι δυο μετοχές μπήκαν στον MSCI small cap) συνεχίζουν τις πτήσεις τους, από πιο πίσω έρχεται και η ΕΛΒΑΛ ΧΑΛΚΟΡ. Πληροφορίες φέρουν την ηγεσία του ομίλου να έχει επαφές με τους αμερικανούς υπουργούς και αξιωματούχους, που βρίσκονται αυτές τις μέρες στην Αθήνα. Τίποτα δεν είναι άσχετο…
– Εντυπωσιακή η πορεία της ΦΟΥΝΤΛΙΓΚ ομολογουμένως. Αθόρυβα η εταιρεία μεγαλώνει και φυσιολογικά αυτό βοηθά και την πορεία της μετοχής της
– Σήμερα τα αποτελέσματα της Alpha Bank, σήμερα και η ετυμηγορία από τη Scope Rating, μετά τη συνεδρίαση αργά το βράδυ.

Το Φανάρι του Διογένη

ΑΑΔΕ: 1.500 πολίτες εξυπηρετήθηκαν τις πρώτες 15 ημέρες του myPoint Κεραμεικού

Πραγματοποιήθηκαν σήμερα τα εγκαίνια του myPoint Κεραμεικού, σηματοδοτώντας τον…

Μουντιάλ 2026: Τα δάκρυα λύτρωσης του Νεϊμάρ

Ο Νεϊμάρ είπε ότι πήγε στα αποδυτήρια και ξέσπασε…

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ