Την έναρξη ενός νέου κύκλου αλλαγών στη γεωργική πολιτική της χώρας προανήγγειλε ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης, Κωστής Χατζηδάκης, μιλώντας στο ΕΡΤnews. Όπως ανακοίνωσε, οι πληρωμές προς τους αγρότες για το 2025 θα γίνουν μέσω ενός υβριδικού συστήματος, ενώ από το 2026 θα εφαρμοστεί το νέο, πλήρως ευρωπαϊκό μοντέλο επιδοτήσεων, με στόχο τη διαφάνεια, την ακρίβεια και την έγκαιρη καταβολή των δικαιούμενων ποσών.
Παράλληλα, ο κ. Χατζηδάκης αναφέρθηκε στη στρατηγική ενεργειακής συνεργασίας Ελλάδας–ΗΠΑ, στις πρωτοβουλίες κατά της οπλοκατοχής στην Κρήτη και στο μέλλον των ΕΛΤΑ, τονίζοντας ότι «στόχος είναι να παραμείνουν βιώσιμα και εξυπηρετικά για όλους τους πολίτες».
Υβριδικό σύστημα πληρωμών για το 2025
Σύμφωνα με τον Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης, οι πληρωμές των αγροτικών επιδοτήσεων για το 2025 θα ολοκληρωθούν μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου, μέσα από ένα υβριδικό σύστημα που θα συνδυάζει τα υπάρχοντα εργαλεία του ΟΠΕΚΕΠΕ με νέα ψηφιακά μέσα της ΑΑΔΕ.
Η μετάβαση αυτή, όπως είπε, στοχεύει να εξασφαλίσει μεγαλύτερη αξιοπιστία, λιγότερα λάθη και ταχύτερους ελέγχους, με την ενεργό συμμετοχή των ευρωπαϊκών αρχών.
Το νέο πληροφοριακό σύστημα του ΟΠΕΚΕΠΕ έχει ήδη υποβληθεί προς έγκριση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με τον κ. Χατζηδάκη να εκφράζει αισιοδοξία για την άμεση έγκρισή του. «Ξέρουμε ποιες είναι οι απαιτήσεις της Επιτροπής και έχουμε κάνει όλες τις αναγκαίες προσαρμογές», σημείωσε.
Το 2026 η πλήρης εφαρμογή του νέου ευρωπαϊκού μοντέλου
Από το 2026, η Ελλάδα θα εφαρμόσει το νέο ευρωπαϊκό σύστημα επιδοτήσεων, που βασίζεται σε πιο ακριβή γεωχωρικά δεδομένα, ηλεκτρονικούς ελέγχους και αυτοματοποιημένες διαδικασίες.
Η ανακατανομή των κονδυλίων θα ευνοήσει, όπως ανέφερε ο Αντιπρόεδρος, τους πραγματικούς αγρότες και κτηνοτρόφους, προκειμένου να διασφαλιστεί κοινωνική δικαιοσύνη και αποτελεσματικότητα.
Ο κ. Χατζηδάκης υπογράμμισε πως η ψηφιοποίηση των διαδικασιών αποτελεί «βήμα εκσυγχρονισμού και διαφάνειας», με στόχο να μπει τέλος στα λάθη και στις καθυστερήσεις που ταλαιπωρούσαν επί χρόνια τον πρωτογενή τομέα.
Ενεργειακή συνεργασία Ελλάδας – ΗΠΑ
Αναφερόμενος στη συνάντηση Ελλήνων και Αμερικανών αξιωματούχων, ο κ. Χατζηδάκης τόνισε ότι η Ελλάδα μετατρέπεται σε πύλη εισόδου του αμερικανικού φυσικού αερίου στην Ευρώπη, αντικαθιστώντας σταδιακά τον ρόλο της Ρωσίας.
Παράλληλα, σχεδιάζονται έρευνες για υδρογονάνθρακες στο Ιόνιο και νοτιοδυτικά της Κρήτης, με στόχο την ενεργειακή αυτονομία της χώρας, χωρίς να εγκαταλείπεται η στροφή στις ανανεώσιμες πηγές.
Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, «περίπου το 50% της ηλεκτρικής μας ενέργειας προέρχεται ήδη από ΑΠΕ – ο στόχος είναι η ισορροπία ανάμεσα στη βιωσιμότητα και στην ενεργειακή ανεξαρτησία».
Παρέμβαση για τη βεντέτα στην Κρήτη
Ο Αντιπρόεδρος σχολίασε και την πρόσφατη βεντέτα στην Κρήτη, χαρακτηρίζοντάς την «αρνητική παράδοση που δεν χαρακτηρίζει το νησί». Τόνισε πως η εξάλειψη του φαινομένου απαιτεί συντονισμένη προσπάθεια πολιτείας, σχολείων και τοπικών κοινωνιών, ενώ ανέφερε ότι καλλιτέχνες που αρνούνται να συμμετέχουν σε γλέντια με όπλα αποτελούν «παράδειγμα ευθύνης».
Στόχος τα ΕΛΤΑ να παραμείνουν βιώσιμα
Μιλώντας για το μέλλον των ΕΛΤΑ, ο κ. Χατζηδάκης αναγνώρισε ότι ο κλάδος αντιμετωπίζει πτώση και πιέσεις, υπογραμμίζοντας πως προτεραιότητα της κυβέρνησης είναι να διατηρηθεί η καθολική ταχυδρομική υπηρεσία.
Όπως είπε, «οι αναγκαίες αλλαγές θα γίνουν με σχέδιο και διαφάνεια, ώστε τα ΕΛΤΑ να συνεχίσουν να εξυπηρετούν όλη τη χώρα, χωρίς να θιγούν οι εργαζόμενοι και οι πολίτες».
Η συνέντευξη του Κωστή Χατζηδάκη στο ΕΡΤnews αποτύπωσε μια ολοκληρωμένη κυβερνητική στρατηγική, που συνδυάζει μεταρρυθμίσεις, ψηφιακή μετάβαση και κοινωνική ισορροπία.
Από τους αγρότες έως τα ΕΛΤΑ και την ενεργειακή πολιτική, το μήνυμα είναι σαφές: η κυβέρνηση στοχεύει σε ένα πιο δίκαιο, διαφανές και βιώσιμο μοντέλο ανάπτυξης, προσαρμοσμένο στις ανάγκες των πολιτών και στις απαιτήσεις της νέας ευρωπαϊκής εποχής.
