Εκτεταμένοι έλεγχοι από ευρωπαϊκές και ελληνικές αρχές βάζουν στο στόχαστρο τα κυκλώματα που φέρονται να μονοπωλούν μεγάλα έργα πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών, με επίκεντρο τις συμβάσεις του Ταμείου Ανάκαμψης και τον προνομιακό ρόλο ισχυρών ομίλων.
– Στο μικροσκόπιο εκτεταμένων ελέγχων από ευρωπαϊκές και ελληνικές αρχές τα κυκλώματα που λυμαίνονται κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης
– Πως μόνο μια εταιρεία, ο ΟΤΕ, πήρε πάνω από 200 συμβάσεις
– Η αλάνθαστη μέθοδος των εργολάβων και των υπεργολάβων
– Από τον Ιούλιο οι αποκαλύψεις μας για το πάρτι των δις για λίγους
– Οι τρεις εταιρείες τηλεπικοινωνιών μοιράστηκαν έργα 2,5 δις του τομέα πληροφορικής
– Ταμείο Ανάκαμψης: Καμπανάκι Καραβία για απώλειες 4 δις
– Αποκαλύψεις χρήσης κεφαλαίων για…καμπαναριά!
– Μπουζνά/Euronext: Ανταποδίδει την κυβερνητική στήριξη
– Στους μετόχους της ΕΧΑΕ η ευθύνη αποδοχής της πρότασης εξαγοράς
– Τριήμερη άνοιξη στη χρηματιστηριακή αγορά
– Επιφυλάξεις για τη συνέχεια, λόγω κλεισίματος βιβλίων από τους ξένους
– Τράπεζες και βαριά χαρτιά της βιομηχανίας δίνουν τον τόνο
Υπό έλεγχο οι «νταβατζήδες» των μεγάλων τεχνολογικών έργων και έργων πληροφορικής/τηλεπικοινωνιών
Η μέθοδος των εργολαβιών και υπεργολαβιών ανθεί στη χώρα μας εδώ και δεκαετίες, με διαχρονικό τον ρόλο των ισχυρών ομίλων, που αναλαμβάνουν τα μεγάλα συμβόλαια και έχουν εξασφαλισμένη την εκτέλεσή τους, καθώς “από κάτω” περιμένουν στη σειρά δεκάδες μικρότερες εταιρείες, για να πάρουν ένα τμήμα έστω του συνόλου των απαιτούμενων έργων.
Το ίδιο ανθεί επί χρόνια και κατά περιόδους μάλιστα παίζει και πρωταγωνιστικό ρόλο, ένα παρακυκλώματος παραγόντων, που δρα παρασκηνιακά και το οποίο μοιράζει όλες τις δουλειές, από τις μελέτες, μέχρι την καθοδήγηση των υποψηφίων, ώστε η δουλειά να καταλήξει εκεί που θέλει, εκεί που έχει συμφωνηθεί, σε έναν από τους μεγάλους ομίλους. Και οι οποίοι στη συνέχεια, βάση όσων έχει συμφωνήσει το παρακύκλωμα των παραγόντων αυτών με τους “από κάτω”, θα μοιράσουν τη δουλειά με εργολαβίες. Για να μην επεκταθώ στο ότι και οι ισχυρότεροι εργολάβοι, έχουν και “αυτοί από κάτω” τους δεκάδες υπεργολάβους.
Φυσικά, από τον συνολικό προϋπολογισμό του εκάστοτε έργου, τη μερίδα του λέοντος από τα κέρδη, τον έχει ο ισχυρός όμιλος στον οποίο κατακυρώθηκε το έργο, από εκεί και κάτω οι υπόλοιποι και ιδίως οι τελευταίοι υπεργολάβοι αγωνίζονται να μην μπουν μέσα και να βγάλουν κάτι, προκειμένου να καλύψουν τα έξοδα λειτουργίας τους και φυσικά τις δαπάνες των υλικών.
Αφορμή για το σημερινό σημείωμα, αποτέλεσαν οι ραγδαίες εξελίξεις που αφορούν τις έρευνες κοινοτικών και ελληνικών αρχών – Επιτροπή Ανταγωνισμού, OLAF, Ευρωπαϊκή Εισαγγελία – με ερευνόμενο σε πρώτη φάση τον όμιλο του ΟΤΕ – για το σύννομο ή μη της ανάληψης εκατοντάδων έργων τεχνολογίας και πληροφορικής
Εδώ σε αυτή τη στήλη, έχετε διαβάσει για τις ενστάσεις, τις διαμαρτυρίες και τις μαρτυρίες επιχειρηματιών μικρού σχετικά μεγέθους εταιρειών πληροφορικής, οι οποίοι, δήλωναν – ανωνύμως, φυσικά, για απολύτως κατανοητούς λόγους – ότι έργα του Ταμείου Ανάκαμψης, άνω των 2,5 δισ. ευρώ, τα μοιράστηκαν οι τρεις εταιρείες τηλεπικοινωνιών.
Από τον Ιούλιο οι αποκαλύψεις μας για το πάρτι για λίγους και εκλεκτούς των δισεκατομμυρίων
Ιδού τι ανέφερε η στήλη, από τις 2 Ιουλίου παρακαλώ, αλλά τότε…είχαν πιάσει οι ζέστες και το προκλητικό πρόβλημα-σκάνδαλο παραμερίστηκε, για να… μη χαλάσουν τα μπάνια του κυκλώματος.
Με τίτλο: «Ευρ. Εισαγγελία/Επ. Ανταγωνισμού: Έρευνες για στημένους διαγωνισμούς τεχνολογίας 2,5 δισ. του Ταμείου Ανάκαμψης», αναφερόταν τα ακόλουθα αποσπάσματα, που τα παραθέτουμε για κάθε ενδιαφερόμενο:
«Φαίνεται ότι το σκάνδαλο με τη διασπάθιση κοινοτικών κονδυλίων στον ΟΠΕΚΕΠΕ, δεν είναι το μόνο μέτωπο ή τομέας που γίνονται εκτεταμένες έρευνες από την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, η οποία, σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές της στήλης, με την παρότρυνση στελεχών της Κομισιόν, ερευνά πως δεκάδες μικρά και μεγάλα έργα, αξίας άνω των 2,5 δισ. ευρώ, διανεμήθηκαν ουσιαστικά στις 3 εταιρείες τηλεπικοινωνιών, που πήραν τη μερίδα του λέοντος, σε 5 εταιρείες πληροφορικής και σε 2 εταιρείες συμβούλων…»
«…Όπως αποκαλύπτει η στήλη, όχι μια, αλλά πολλές καταγγελίες και με στοιχεία, έχουν γίνει σε κοινοτικές αρχές και θεσμούς, που αποφάσισαν να κινηθούν. Όπως αναφέρουν πηγές που έχουν έγκυρη πληροφόρηση, στο νέο αυτό σκάνδαλο έχει εμπλακεί και η ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού, μετά από αίτημα των Ευρωπαίων εισαγγελέων και κατά τις πληροφορίες έχει ήδη συλλέξει τα πρώτα στοιχεία, “ιδιαιτέρως επιβαρυντικά” για τους συμμετέχοντες στο νέο αυτό πάρτι κοινοτικών κονδυλίων…»
«…αυτό που προκάλεσε σοβαρά ερωτηματικά και προβληματισμό στις ευρωπαϊκές αρχές, ήταν το γεγονός ότι οι τρεις εταιρείες τηλεπικοινωνιών της Ελλάδας, ήτοι Cosmote, Vodafone και Nova, είχαν ουσιαστικά αρχηγικό ρόλο στην όλη υπόθεση, παρά το γεγονός ότι τα περισσότερα έργα δεν είχαν καμία σχέση με το αντικείμενό τους, παρά μόνο με έργα ενδιαφέροντος εταιρειών πληροφορικής. Ουσιαστικά, όπως αναφέρουν στελέχη εταιρειών του κλάδου, “λειτουργούσαν σαν νταβατζήδες και αυτές επέλεγαν με ποιες εταιρείες θα κατέβουν μαζί ή σε ποιες εταιρείες θα δώσουν κάποια υπεργολαβία, προκειμένου να έχουν πολύ χαμηλά κόστη”. Και “οι εταιρείες που ήταν εκτός νυμφώνος, εμμέσως πλην σαφώς εκβιαζόταν με αυτόν τον τρόπο και έπαιρναν την εργολαβία έναντι πινακίου φακής”, επισημαίνουν οι ίδιες πηγές».
Ταμείο Ανάκαμψης: Καμπανάκι Καραβία για απώλειες 4 δις/ Αποκαλύψεις χρήσης κεφαλαίων για…καμπαναριά!
Φαίνεται ότι το έχει η ημέρα σήμερα. Έχουμε γίνει ενοχλητικοί με τις συχνές αναφορές μας σχετικά με τον κίνδυνο να χαθούν μεγάλα ποσά, δηλαδή κάποια δις ευρώ, από το συνολικό πακέτο του Ταμείου Ανάκαμψης.
Και ήρθε η χθεσινή παρέμβαση του διευθύνοντος συμβούλου της Eurobank, Φωκίωνα Καραβία, να μας δικαιώσει ο οποίος μιλώντας στο 8ο Athens Investment Forum, προειδοποίησε ότι βρισκόμαστε ένα βήμα από το να χάσουμε περί τα 4 δισ. ευρώ από τα κονδύλια του Ταμείου, με καθαρά δική μας ευθύνη. Ο κ. Καραβίας επεσήμανε ότι η εικόνα της υλοποίησης του ΤΑΑ δεν είναι ευχάριστη και ότι με βάση τα σημερινά δεδομένα θα απορροφηθεί μόνο το 75% του δανειακού σκέλους από το Ταμείο Ανάκαμψης. Ενώ ήταν αποκαλυπτικός, αναφέροντας ότι ανακατευθύνονται πόροι από παραγωγικές επενδύσεις σε προγράμματα προληπτικής ιατρικής, επισκευές καμπαναριών (!) και επιδόματα.
Τα αριθμητικά στοιχεία που παρουσίασε ο επικεφαλής της Eurobank, έχουν τη δική τους σημασία και αξίζει μια συνοπτική ματιά σε όσα ανέφερε: Το σύνολο του δανείων που περιέχει του πακέτο του ΤΑ είχε οριστεί σε 15,4 δισ. ευρώ, εκ των οποίων εκτιμάται ότι θα απορροφηθούν τα 11,5 δισ. ευρώ και θα χαθούν πόροι ύψους περίπου 3,9 δισ. ευρώ. Από τα αναλυτικά στοιχεία που παρουσίασε, προκύπτει ότι έως σήμερα έχουν συμβασιοποιηθεί σχεδόν 8 δισ. ευρώ από τα δάνεια του ΤΑΑ, τα οποία αντιστοιχούν σε επενδύσεις ύψους 17,5 δισ. ευρώ.
Η στήλη επίσης ξεχωρίζει από τα λεγόμενα του κ. Καραβία ότι στα έργα που κόπηκαν επειδή δεν… τραβούσαν περιλαμβάνεται η προώθηση της πράσινης οικονομίας και της υψηλής τεχνολογίας, επενδύσεις αποθήκευσης ενέργειας, το πρόγραμμα «Απόλλων», 100 εκατ. ευρώ, για την παροχή φθηνού ρεύματος από τους ΟΤΑ, αλλά και έργα ΣΔΙΤ αρδευτικών δικτύων.
Μπουζνά/Euronext: Ανταποδίδει την κυβερνητική στήριξη/ Στους μετόχους της η ευθύνη για την ΕΧΑΕ
Σε μια κίνηση που από χρηματιστηριακούς κύκλους ερμηνεύτηκε ως «ανταπόδοση» της στήριξης που του παρείχε εξαρχής η κυβέρνηση στο θέμα της εξαγοράς της ΕΧΑΕ, ο Στεφάν Μπουζνά, Διευθύνων Σύμβουλος και Πρόεδρος Δ.Σ.του Euronext., αναφέρθηκε με θερμά λόγια στην εντυπωσιακή μεταμόρφωση της ελληνικής οικονομίας. Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ανέφερε ότι «Σε μια περίοδο όπου πολλές ευρωπαϊκές χώρες αντιμετωπίζουν σύνθετες διαδικασίες διαχείρισης χρέους, το γεγονός ότι η Ελλάδα εμφανίζει όχι μόνο πρωτογενές πλεόνασμα, αλλά και πλεονασματικό προϋπολογισμό, μειώνει το ιστορικά υψηλό δημόσιο χρέος της και συμβάλλει ουσιαστικά στην ανάπτυξη της Ευρώπης, είναι πραγματικά αξιοσημείωτο.»
Και συνέχισε λέγοντας ότι «…θέλουμε να είμαστε μέρος αυτής της πορείας, να την ενθαρρύνουμε και να τη διευκολύνουμε».
Σε σχέση με τη δημόσια πρόταση της Euronext για την εξαγορά της ΕΧΑΕ., που λήγει την προσεχή Δευτέρα 17 τρέχοντος, ο κ. Μπουζνά, σε μια δήλωση που επιδέχεται πολλές ερμηνείες, ανέφερε ότι: «δεν είμαι ούτε αισιόδοξος ούτε απαισιόδοξος. Οι μέτοχοι αποφασίζουν οι ίδιοι τι θα κάνουν με τις μετοχές τους. Αυτό που μπορώ να πω, είναι πως πρόκειται για μια κρίσιμη εβδομάδα, καθώς είναι η τελευταία εβδομάδα της προσφοράς.»
Tips
– Το ανοδικό τριήμερο, επανέφερε την αισιοδοξία στη χρηματιστηριακή αγορά και τον Δείκτη πάνω από τις 2.050 μονάδες. Το σημαντικότερο όλων το γεγονός ότι επέστρεψαν και οι τράπεζες σε καθαρά ανοδική τροχιά, αφήνοντας πίσω τις επιφυλάξεις, με τις οποίες συνοδεύτηκαν τα αποτελέσματα τους στο εννεάμηνο
– Εξαίρεση αποτέλεσε η Optima, που έκλεισε πάλι με απώλειες, αλλά νομίζω ότι σας τα είπαμε χθες. Πιέζεται από την έξοδο παλαιού φιλικού της επενδυτή, με σεβαστό ποσοστό, που κινείται μέσω συγγενούς του χαρτοφυλακίου.Αυτό ισχυρίζονται πηγές με πρόσβαση στα της τράπεζας
– Συγκρατημένη είναι η αισιοδοξία σε πολλούς χρηματιστηριακούς κύκλους, όχι τόσο σε σχέση με τις ημερήσιες μεταβολές των επόμενων συνεδριάσεων, αλλά με την επίδραση που θα έχουν οι ρευστοποιήσεις των ξένων μέσα στον τρέχοντα μήνα
– Τα βαριά βιομηχανικά χαρτιά συνεχίζουν να αποφέρουν σημαντικές αποδόσεις, έστω και με μειωμένους ρυθμούς. Τα περισσότερα από αυτά “χρωστούσαν” στην αγορά και στους πιστούς τους, αλλά ο κύκλος ανόδου δεν τελειώνει εδώ
– Φυσιολογικές οι ρευστοποιήσεις και οι μικρές απώλειες στην AKTOR, μετά από την εντυπωσιακή πορεία της μετοχής. Το στοίχημα πλέον και για την ίδια και γενικά για τα χαρτιά που έτρεξαν ένα μεγάλο σερί, είναι το κατά πόσο θα αντέξουν στις δύσκολες μέρες και εννοώ το κατά πόσο μπορεί να απορροφηθεί μια μεγαλύτερη προσφορά, μόλις ανοίξει ο κύκλος του κλεισίματος των βιβλίων των ξένων χαρτοφυλακίων
– Η Aegean έγραψε χθες σημαντικά κέρδη και δικαιολογημένα, μετά τα αυξημένα κέρδη που εμφάνισε στο εννεάμηνο και την γενικότερη καλή εικόνα του ισολογισμού της. Από τα χαρτιά με προοπτικές, που “χρωστάνε” υψηλότερα επίπεδα
– Με μεγάλους όγκους συνεχίζει την ανοδική της πορεία η ΕΛΒΑΛ ΧΑΛΚΟΡ, καταρρίπτοντας διαδοχικά ρεκόρ. Όποια μετοχή κι αν προτιμήσεις από τον όμιλο της Βιοχάλκο, σε σωστή πορεία βρίσκεσαι. Γιατί μπορεί να άργησε η εκκίνηση, αλλά πλέον όλα δένουν, μεγέθη και τοποθετήσεις ξένων, που δεν πολυσυμπαθούσαν τον όμιλο μέχρι πρότινος. Τα στοιχεία, όμως, τους αριθμούς δηλαδή, δεν μπορεί να τους αγνοήσεις
– Αδιέξοδο (επεισόδιο 2ο): Ανεβάζεις ό,τι ανέλαβες, βάζεις τους παίκτες, αλλά μετά πρέπει να τους… τιμήσεις. Να πάρουν, δηλαδή, τα παχυλά κέρδη τους. Δεν είναι όμως κάτι που σε χαρακτηρίζει η τιμή και αυτό μπορεί να εξελιχθεί σε μπούμερανγκ. Και για σένα και τους γύρω σου και για τον ιδιοκτήτη
– Flash I: Έπαιξε τον “εξειδικευμένο σύμβουλο” για λογαριασμό μεγάλου ομίλου και όπως λένε οι πρώην φίλοι του και συνεργάτες του, “έβγαλε πολλά λεφτά”. Κάποιος τον κάρφωσε, όμως, ότι δεν δήλωσε ούτε τα λίγα νόμιμα ούτε τα πολλά “μαύρα” και τώρα τον κυνηγάει η Εφορία
– Flash II: Ενώ γινόταν “ο χαμός” με την πτώση της τιμής της μετοχής του, ο ίδιος ήξερε εξαρχής ότι είχε ένα “καπέλο” που δεν ήταν δικό της και θα το έχανε με το ταξίδι της στην αλλοδαπή. Και δικαιώθηκε. Κακούργα μετανάστευση… Αλλά, έχει ο καιρός (και η τιμή) γυρίσματα…
Το Φανάρι του Διογένη
